Saturday, May 08, 2010


Selamat pagi Sibu

Jam 6.20 pagi. Baru sahaja selesai menyediakan satu riasalah buat para petugas PAS di DUN Nangka, Parlimen Sibu sebagaimana diarahkan jentera parti semalam. Sebentar nanti akan ke Pekan Sibu untuk mengiringi calon Pakatan Rakyat dari DAP YB Wong HoLeng ke pusat penamaan calon.

Tenghari semalam telah mengiringi Dato Dr Hasan Ali bertemu para pengundi di sekitar Pekan Sibu. PAS Selangor menyediakan dua buah kenderaan khas siap dengan pelekat parti dan bendera PAS yang jarang-jarang berkibar di sini.

Ternyata kehadiran rombongan PAS menarik perhatian masyarakat dan ramai yang memang mengenali Dr Hasan, seorang tokoh motivator dan pengerusi program forum di TV kira-kira 20-30 tahun lalu.

Setiap kedai yang kami kunjungi pasti ada yang akan menegur dan mohon bergambar sekali lantas membuktikan betapa peramah dan baiknya hati penduduk tempatan di sini.

Dari Pekan Sibu kami kemudian ke DUN Nangka,ke markas besar operasi PAS. Kelihatan anak-anak muda para petugas dari seluruh Sarawak telah ada bersedia menghulurkan tenaga. Saya berjumpa bekas ahli parlimen Jeli, sahabat saya Sdr Affendi Mohamad. Turut berada di sana adalah Pengarang Siasah Sdr Sayuti MSO.

Turut tiba kemudian adalah YB Salahudin Ayub, YB Dr Nik Mazian dan ramai lagi.

Dari DUN Nangka kami kembali ke Pekan Sibu untuk minum petang. Sekali lagi disebuah restoran mamak, pemilik kedainya keluar menyambut kami dan mohon bergambar bersama Dr Hasan.

Kami kemudian menerima ketibaan rombongan Pemuda dan Muslimat PAS Selangor.Pemuda diketuai sendiri Ketua Pemuda Negeri Ustaz Hasbullah (ahli majlis Selayang) manakala Muslimat oleh Timbalannya Ustazah Mariam (ahli majlis bandaraya Shah Alam).

Sebelah malamnya kami kembali ke Markas Besar untuk mengikuti taklimat akhir sebelum penamaan calon. Majlis telah dipengerusikan Pesuruhjaya PAS Sarawak. Turut dihadiri oleh YB Tony Pua dan YB Dato Wan Rahim dari Jabatan Pilihanraya PAS Pusat. Turut hadir adalah Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat Ustaz Azman Shapawi dan Dr Mariah Mahmud.

Kini masing-masing menunggu proses penamaan calon. Jika semua selesai tengahari ini maka bermulalah tempoh kempen secara rasmi.

0 comments: