Monday, December 14, 2009

Kalut kerana pembubaran dewan

Maka berkatalah sekian pakar dan pengulas undang-udang dan politik, mengiakan kenyataan MB Selangor Tan Sri Dato Seri Khalid Ibrahim bahawa negeri Selangor berhak untuk tidak menyertai PRU yang dijadualkan kerajaan BN Pusat dan sebaliknya menentukan tarikhnya sendiri.

Sebenarnya tak perlu jadi pakar pun memang setiap yang celik politik dan perkembangan tanahair pernah menyaksikan kerajaan-kerajaan negeri memilih untuk mengisytiharkan tarikh sendiri pembubaran DUN nya. Sabah dan Sarawak adalah contoh terbaik. Saya kira Sabah lah yang punya pilihanraya DUN yang terbanyak berbanding negeri-negeri lain.

Ringkasnya sebagaimana PM yang berhak memohon pembubaran dewan rakyat dengan perkenan Yang Dipertuan Agong, MB juga berhak berbuat demikian dengan perkenan Tuanku Sultan.

Saya kira tujuan MB Selangor mengeluarkan kenyataan berkenaan adalah untuk memberi ingat bahawa kerajaan negeri Selangor dan begitu juga Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang tidak semestinya bersetuju mengadakan pilihanraya umum serentak sebagaimana kemahuan kerajaan BN Pusat. Malah kerajaan PR negeri-negeri berkenaan berhak memutuskan tarikh sendiri samada sebelum atau selepas PRU Nasional atau boleh juga memutuskan satu demi satu atau apa sahaja.

Sudah tentulah apa sahaja keputusan akan dibuat dengan bacaan dan strategi politik terbaik demi mengekalkan kemenangan PR di negeri-negeri itu. Suasana politik di Malaysia telah berubah, dan ia boleh terus berubah jika rakyat mahu.

No comments: