Betul ke Islam Hadhari Terengganu bistari?

Wednesday, June 30, 2004

Akhbar hari ini melaporkan seorang ketua UMNO cawangan yang baru diisytiharkan menang tanpa pertandingan dalam mesyuarat agung cawangannya ditumbuk sehingga pengsan oleh ahli UMNO lain sejurus selepas mesyuarat berakhir. Kejadian melibatkan ketua UMNO cawangan Kg Padang Pak Suman, Bukit Payong, Marang.

MB Terengganu yang baru membawa konsep Islam Hadhari Terengganu Bistari yang salah satu penekanannya adalah melahirkan insan berakhlak, rupa-rupanya kalangan pimpinan UMNO Terengganu sendiri tidak menerima konsep ini sebagaimana yang berlaku di Marang.Kalau pendokong UMNO pun longgar akhlaknya bagaimanalah rakyat nak dibentuk akhlaknya oleh mereka ini?

Termasuklah tak berakhlak apabila masing-masing berebut jawatan, berkonspirasi menjatuhkan satu sama lain, politik wang, mengganas dan seumpamanya. Alahai Islam Hadhari......

Yang lucunya Najib Tun Razak menyatakan cuma 100 sahaja dari 19,200 cawangan UMNO menimbulkan kekecohan ketika mesyuarat. Jadi dari segi peratusannya kecillah maksud beliau itu. Dalam hal ini pun pimpinan UMNO masih nak menepis dan mahu menafikan betapa telah jauh tersimpang mereka dari kehendak Islam yang sebenar. Barangkali Islam Hadhari UMNO membenarkan matlamat menghalalkan cara, bantai sajalah.

Mesyuarat Agung "Sure Heboh" Perlis

Tuesday, June 29, 2004

Utusan Malaysia hari ini melaporkan "Empat ahli UMNO Hutan Ketiau cedera bergaduh".Menurut laporannya pergaduhan tercetus ketika UMNO cawangan Kampung Hutan Ketiau, Sg. Batu Pahat, Kangar, Perlis sedang melangsungkan mesyuarat agungnya. Mesyuarat yang diadakan di Dewan Pengakap kampung tersebut kecoh apabila ada kalangan ahli-ahlinya yang memprotes kerana nama mereka digugurkan dari senarai ahli berdaftar di cawangan berkenaan.

Antara yang tercedera adalah setiausaha cawangan tersebut yang luka di kening dan bibir.TV3 semalam melaporkan ada yang dihentak kepala dengan kerusi, ada yang ditumbuk dan ada yang dilontar dengan kerusi sehingga huru-hara mesyuarat.

Untuk perhatian cawangan ini berada dalam UMNO bahagian Kangar yang ahli Parlimennya adalah Setiausaha Agung UMNO sendiri Radzi Sheikh Ahmad.Ada orang Perlis mengkhabarkan yang MB Perlis Shahidan dan Radzi ni memang tidak sebulu. Cawangan lain dalam Perlis semuanya berjalan baik tiba-tiba di cawangan dalam bahagian Setiausaha Agung boleh jadi liar macam konsert sureheboh TV3, apa muslihatnya agaknya?

Dalam pada itu lagu tema UMNO terus berkumandang......Bersatu kita bersatu.....Kenapa tak percayakah?



Komposisi Parlimen 2004

Monday, June 28, 2004

Parlimen ke 11 menyaksikan pertambahan bilangan kerusi iaitu berjumlah 219 kesemuanya. Tahukah anda:

1. Dari jumlah 219 itu, cuma 119 sahaja ahli Parlimen beragama ISLAM selebih 100 bukan ISLAM

2. BN menguasai 199 kerusi (termasuk Pasir Puteh), 112 kerusi dianggotai oleh orang ISLAM baki 87 dikuasai oleh ahli BN yang bukan ISLAM

Maknanya Parlimen ke 11 menyaksikan cuma 54.33% perwakilan orang ISLAM, 45.66% bukan ISLAM. Sedangkan Parlimen 1 selepas Merdeka dahulu lebih 80% orang ISLAM.

Apa akan jadi pada Parlimen ke 12 dan berikutnya nanti?

Yang jelas kita tahu cuma 6 anggota dewan sahaja ataupun 2.73% yang jelas komited terhadap ISLAM dan sanggup mempertahankan ISLAM sebagaimana yang dituntut oleh Allah dan Rasul Nya s.a.w iaitu Ahli Parlimen PAS, selebihnya dari BN berfahaman ISLAM Hadhari..................RENUNGKANLAH WAHAI UMAT ISLAM MALAYSIA!

Antara PUTERI dan WANITA

Riuh akhbar dan TV melaporkan pertembungan antara Puteri UMNO dan Wanita UMNO. Yang direbutnya adalah kepimpinan diperingkat bahagian UMNO.

Menurut peraturannnya ahli Puteri yang dah melebihi 35 tahun akan terus diserap ke dalam Wanita UMNO. Isunya ada yang dari Puteri ini merupakan bekas Ketua dan pimpinan Puteri bahagian, oleh itu bila masuk Wanita takkanlah nak jadi ahli biasa sahaja atau tunggu untuk dilantik sebagai AJK Wanita oleh Ketua. Maka berlobilah masing-masing dan dikhabarkan dah ada bekas Ketua Puteri yang menerima pencalonan untuk bertanding jawatan Ketua Wanita bahagian dari cawangan-cawangan Wanita yang dah bermesyuarat agung.

Yang mula melancarkan serangan adalah Rafidah Aziz selaku Ketua Wanita UMNO Malaysia. Dikelilingi makcik-makcik AJK nya Rafidah memberi amaran kepada puteri-puteri ini agar tidak mewujudkan perpecahan dalam wanita. Baru setahun jagung dalam politik katanya, duduk diam-diamlah dulu barangkali dalam tempuh 3 tahun kemudian baru boleh naik ke atas.

Anatar bekas Ketua Puteri yang nak bertanding itu adalah Haliza Abdullah di Batu Pahat (negeri Azalania/Hishamuddin) yang mendapat 49 pencalonan dari 120 cawangan.

Maka mulalah perang mulut yang outeri pertahankan rakan atau bekas rakan mereka yang wanita pertahankan boss mereka. Yang kelakarnya yang bukan Putei dan Wanita pun masuk campur.

Antarnya Hishamuddin Ketua Pemuda UMNO Malaysia, yang nasihatkan puteri agar cermin diri dahulu (laser sungguh). Azalina pula selaku bekas Ketua Puteri sudah pastilah mempertahankan anak-anak buahnya dengan mengatakan anak-anak buahnya tidak harus disekat dan mereka berhak bertanding.

Anehnya Setiausaha Agung UMNO (yang semasa Semangat 46 dahulu memanggil UMNO Baru tu sebagai UMNO baru..ah) Radzi Sheikh Ahmad juga masuk campur dengan menyatkan sepatutnya hali-ahli puteri berkenaan memberi tumpuan pada jawatan-jawatan rendah terlebih dahulu sebelum melangkah naik.

Demikianlah pergolakan dalam Puteri dan Wanita. Itu baru Puteri dan Wanita belum mesyuarat-mesyuarat agung cawangan yang berentap berhabis-habisan. Sehingga dilaporkan hampir 100 cawangan seluruh Malaysia kena bermesyauarat semula.

Hari ini dialporkan Bahagian Permatang Pauh pula digantung mesyuaratnya sehingga suatu masa yang akan ditetapkan. Kononnya perbicaraan petisyen pilihanraya kerusi Peramatang Pauh boleh memungkinkan pilihanraya kecil, oleh itu tumpuan diberikan ke sana. Sedangkan hakikatnya pencalonan dari cawangan-cawangan untuk jawatan bahgian begitu sengit. Imam pencen Pirdaus (yang kini EXCO pemuda UMNO Malaysia yang dilantik) pun dikhabarkan akan berentap satu lawan satu untuk jawatan Timbalan Ketua Bahagian. Pirdaus dapat 17 pencalonan, ADUN Seberang Jaya Ariff Shah 32 (dahlah pilihnaraya pun kalah silap-silap pertandingan UMNO pun lingkup - hinanya bila imam lawan kebenaran)

Berpuaka sungguh nampaknya bila UMNO mengadakan pemilihan.Puteri dan Wanita sudah tentu bertelegah demikian juga yang lain-lain.....cemerlang, gemilang, terbilanglah itu.

roslansms@hotmail.com

Akhirnya bertapak juga yang rasional

Thursday, June 24, 2004

Isu membuka keahlian PAS kepada masyarakat bukan Islam dibangkitkan semula oleh PAS Wilayah bawah Pak Subky. Ini ekoran kekalahan besar PAS dalam PRU lalu. Kononnya PAS kurang dapat undi masyarakat bukan Islam maka penyelesaiannya buka pintu PAS kepada mereka.

Hari ini Harakahdaily melaporkan DPP Pahang menolak cadangan tersebut:

Pemuda PAS Pahang tolak ahli bukan Islam jadi ahli

Thursday, June 24 @ 16:06:30 MYT

Perwakilan Kuala Kerau, Ustaz Sharif Mohd Yusuf ketika memberikan pandangannya berkata, sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk PAS membenarkan non-muslim menyertai PAS.
"Di dalam qaedah fiqhiyyah, sekiranya ada dua kemudaratan, kita perlu memilih mudarat yang lebih ringan," tegasnya.
Tambah beliau lagi, "Sekiranya kita mengekalkan polisi untuk membuka keahlian hanya kepada umat Islam sahaja, kita akan mendapat satu mudarat iaitu kita sukar mendapat sokongan non-muslim.
"Tetapi sekiranya kita membenarkan mereka menyertai PAS, kita akan terpaksa berhadapan dengan mudarat yang lebih besar, iaitu kita akan sukar untuk mendapat sokongan daripada orang-orang Melayu yang pastinya akan memandang serong kepada perjuangan PAS.


Sebenarnya kita kalah bukan kerana masyarakat bukan Islam tolak kita (semata-mata), faktor terbesar kerana masyarakat Islam sendiri tolak kita. Di kawasan majoriti Melayu pun calon PAS kecundang. Orang Melayu lebih rela undi Cina Gerakan dari Dr. Lo'lo di Bukit Gantang. Orang Melayu lebih rela undi Palanivel dari Ustaz Ismail Kamus di Hulu Selangor. Kedua-dua kawasan majoriti Melayu......

Oleh itu untuk bangkit semula PAS perlu give priority terhadap pemantapan power basenya iaitu dikalangan pengundi Melayu/Islam. Susun gerak kerja ke arah tu. Dalam waktu yang sama kita berdakwah juga terhadap bukan Islam.

Bagi saya secara peribadi lebih praktikal kalau satu lajnah ditubuhkan yang dianggotai oleh sahabat-sahabat berbangsa Cina/ India Muslim yang kini ada dalam PAS. Biarkan mereka memimpinnya dari Ketua, SU sampai ke AJK. Mereka inilah kita pertanggungjawabkan untuk mengepalai jentera untuk mendekati dan memahamkan masyarakat bukan Islam - yang lain sekadar memberi sokongan.

Sebab ini reality dalam masyarakat majmuk Msia. Lihatlah DAP. DAP berkali-kali berusaha mendapat ahli dan cawangan Melayu namun gagal. Akhirnya yang ditaja adalah calon-calon Melayu yang berdiri bertanding di kerusi majoriti Cina contohnya arwah Ahmad Nor termasuklah Karpal Singh (kerusinya bukan majoriti Sikh tapi Cina).

So kita kena bijak dalam hal ini. Asak dan gempurlah masyarakat Melayu/Islam yang telah menolak kita itu. Bekerjalah kearah memenangkan kembali keyakinan mereka. Itulah kelemahan utama kita sebenarnya!

roslansms@hotmail.com



Kerajaan PAS Kelantan bertahan

Wednesday, June 23, 2004

Rabu 23 Jun - Mahkamah Tinggi di Kota Bharu membatalkan kesemua 4 petisyen pilihanraya yang melibatkan kerusi-kerusi DUN yang dimenangi PAS yang telah difailkan oleh BN. Dengan ini bermakna kerajaan PAS di Kelantan kekal dengan 24 kerusi dan UMNO/BN 21 sebagai pembangkang.

Alhamdulillah solat hajat dan doa yang didirikan ikhlas oleh para penyokong dan pendokong parti Islam akhirnya diperkenankan Allah swt. Kekallah Kelantan tunggal sebagai pembawa panji-panji kerajaan Islam. Kita berdoa mudah-mudahan para pemimpin termasuklah MB, barisan EXCO dan ADUN-ADUN serta penyandang jawatan-jawatan lantikan politik di Kelantan akan benar-benar bekerja untuk Islam, mudah-mudahan kehebatan Islam akan berkilau dari Kelantan menyinar harapan untuk kebangkitan kembali Islam di seluruh Malaysia insyallah.

Sementara itu PAS kehilangan kerusi Parlimen Pasir Puteh apabila mahkamah yang sama membatalkan kemenangan PAS dan mengisytiharkan calon BN sebagai yang sepatutnya dipilih.

Dont let rivalry split UMNO?

Tuesday, June 22, 2004

UMNO veteran Tok Mat was reported as saying that alingning oneself into faction during the ongoing UMNO branch and divisional elections will only lead to unhealthy split in the party.

UMNO is currently going through their own party election of office bearers after their recent overwhelming victory in the general elections.The actual fight is here, where UMNO leaders and aspirants would normally slog, brutalize and murder each other for prestigious party positions.

The late Dato Taha was murdered in cold blood in Gemenceh during UMNO election season and so was Dato Mazlan in Raub, murdered when he was brewing "black magic" powers to cling onto power in the party.

Well that is UMNO where the end would at all times justify the means. At the end of the day its power and authority. Gone are the days of Malay rights and Malay supremacy.

Ironically in 1988 UMNO elections, Pak Lah alligned himself with Ku Li then in the Team B camp, to overthrow Dr. M. Pak Lah, Radzi, Rais, Shahril Samad, Zainal Abdin Zin, Tengku Azlan and Kadir were all alligned to Ku Li. And today they are the ones in power, from PM, Secretary General, Ministers etc. Those days they were rebels out to overthrow a dictator and today they are the dictators waiting to pounce on anyone planning to touch them.

A split within UMNO is likely to be inevitable. Najib and Hishamuddin (with blood ties) are certainly attempting to keep Pak Lah and Radzi's faction at bay.M eanwile the manner of branch elections being conducted are being questioned and dissatisfaction amongst branch members are mounting.

To UMNO leaders.........may the force be with you!