Saturday, September 24, 2016

Hodohnya lidah bercabang DAP

Isu persempadanan semula bahagian-bahagian pilihanraya yang sedang dilakukan oleh pihak SPR sebenarnya membuka tembelang kekalutan DAP khasnya di negeri Selangor.

Sejurus cadangan persempadanan semula ini dipamerkan, pimpinan DAP antara yang terawal melontarkan komen.

Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua umpamanya mendakwa bahawa tindakan sewenang-wenang SPR mengubah dan meminda sempadan-sempadan pilihanraya di Selangor akan membuka peluang BN kembali berkuasa di negeri ini.

Pua mendakwa sekurang-kurangnya 7 kerusi DUN akan dikuasai oleh BN melalui proses persempadanan baru ini kiranya pilihanraya diadakan selepas ia diluluskan. Kerusi-kerusi berkenaan adalah:

1.       Sabak (PAS)
2.       Hulu Kelang (PAS) (dicuri Pan)
3.       Sementa (PKR)
4.       Selat Kelang (PAS)
5.       Pelabuhan Kelang (PKR) (kini Bebas)
6.       Sejangkang (PAS)
7.       Morib (PAS) (dicuri Pan)

Manakala 10 lagi kerusi (yang tidak disebutkan) mempunyai potensi majoritinya dikurangkan malah boleh juga dirampas BN.

Atas dasar ini Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang kemudiannya mencadangkan agar Dewan Negeri Selangor dibubarkan supaya Pilihanraya Negeri dapat dilakukan sebelum proses persempadanan ini diluluskan.

Cadangan ini ditolak dengan tegas oleh MB Selangor Dato Seri Azmin Ali yang menyatakan bahawa kerajaannya tidak akan mengkhianati mandat besar yang diberikan oleh rakyat Selangor pada PRU ke 13 lalu dengan mengangkat PKR. PAS dan DAP untuk memerintah.
Pilihanraya awal tidak akan dipanggil kata Azmin dan sebaliknya kerajaan negeri akan menggunakan proses undang-undang bagi memperbetulkan tindakan pihak SPR itu.

Kemudian seorang lagi pemimpin kanan DAP Liew Chin Tong yang mengulas laporan akhbar Nanyang Siang Pau yang mendakwa ada kerjasama politik antara Umno dan PAS untuk merampas Selangor melalui proses persempadanan semula ini berkata:

“Sukar untuk pastikan sejauh mana kebenaran laporan tersebut tetapi kebarangkalian wujudnya perjanjian sedemikian tidak boleh dipandang ringan. Malah, ia merupakan andaian yang paling logik ekoran hubungan UMNO dan PAS yang semakin kuat,”

Sekali lagi DAP menjadikan PAS sebagai mangsa, mereka dengan jahat cuba mencetuskan keraguan rakyat terhadap PAS, apabila melemparkan fitnah kononnya ada kerjasama PAS dan Umno dalam proses persempadanan semula SPR ini.

Kalau kita teliti kenyataan Tony Pua di atas dan bandingkan dengan kenyataan Liew Chin Tong, disitu sahaja terbukti betapa bercabangnya lidah para pimpinan DAP ini.

Tony mendakwa 7 kerusi DUN Selangor boleh dikuasai BN dalam proses persempadanan ini. Dari 7 kerusi itu kalau kita perhati 5 adalah milik PAS. Bermakna PAS lah pada pandangan Tony yang akan rugi besar melalui proses persempadanan semula ini.

Tiba-tiba Liew pula mendakwa keberangkalian wujudnya perjanjaian atau kerjasama PAS dan Umno untuk menentang PKR dan Pan.

Kalau ada kerjasama PAS dan Umno, kenapa proses persempadanan pilihanraya ini yang Tony dakwa mahu membuka peluang buat BN kembali berkuasa di Selangor mengakibatkan PAS bakal kalah 5 kerusi.

Kerjasama apanya kalau BN menang dan PAS kalah?

Ketua Penenragan PAS Pusat, UStaz Nasrudin Hassan Tantawi m=dalam kenyataan akhbarnya menyebut:

Bukannya pendirian dan sikap politik PAS yang tidak jelas sebaliknya cara dan matlamat berpolitik DAP lah yang sudah tidak relevan. Kenyataan berasaskan persepsi dan propaganda jahat bukanlah cara yang sihat dalam berpolitik. Namun adalah amat dikesali apabila cara itu masih digunakai sebahagian pemimpin DAP bagi melaraskan peluru dendam terhadap PAS.

PAS sendiri telah menyatakan bantahannya terhadap proses persempadanan semula SPR ini. Tak perlulah DAP menunjukkan kepada awam lidah bercabangnya itu.

DAP jagalah tepi kainnya sendiri serta anak kelahirnanya PAN. Tak perlulah sibuk hal pasal apatah lagi terus menyanyikan lagu fitnah kerjasama PAS dan Umno.

PAS istiqamah dengan agenda perjuangan Islamnya. Ia akan terus dijunjung dan dijulang samada DAP suka ataupun tidak.


No comments: