Seorang penulis dan penganalisa sosial Wong Chun Huat Phd
dalam sebuah artikelnya di Malaysian Insider bertajuk: “1946 when it went all
wrong for us” cuba mencari punca berlakunya kemelut apa yang beliau nyatakan
sebagai:
“….with sensational news from Muslim-only Allah, Hudud for
all, body-snatching, wedding gate-crashing, police defying the Common Law
Courts, to now Muslims buying only from Muslims? –
“,,,,dengan berita-berita sensasi Allah untuk orang Islam,
Hudud untuk semua, rampas mayat, majlis perkahwinan yang dicerobohi, pihak
polis yang mengenepikan Mahkamah Common Law, dan kini orang Islam hanya membeli
dari orang Islam?”
Sebelum mengulasnya saya perhatikan kemelut yang beliau gariskan di atas sudah ada
cacatnya. Contohnya “Hudud for all”, rasa saya apa yang cuba diketengahkan oleh
kerajaan Kelantan bukannya “Hudud for all” tetapi “Hudud for Muslims in
Kelantan” ataupun Hudud buat masyarakat Islam Kelantan. Masakan Wong yang
berkelulusan Phd tidak sedar, melainakn beliau punya agenda tertentu.
“Body snatching” atau “Merampas mayat” yang saya yakin
beliau tujukan atas beberapa kes melibatkan tindakan Jabatan Agama menangguhkan
pengkebumian mayat yang dipertikaikan agama terakhirnya juga tampak seakan
berlaku rampas-merampas mayat sesuka hati sedangkan sebenarnya ianya berlaku
mengikut prosedur atau peraturan undang-undang.Semuanya berakhir dengan rujukan ke mahkamah, ada kes yang mayat itu disahkan Islam dan akhirnya dikebumikan mengikut cara-cara Islam dan ada juga yang diputuskan sebaliknya. Tidak ada kes dimana mayat itu dikebumikan tanpa merujuk mahkamah. Oleh itu sekali lagi kemelut yang Wong cuba cetuskan itu sebenarnya tidaklah sebagaimana yang mahu digambarkan, cacat juga.
Begitulah yang lain-lainnya, tetapi posting saya ini lebih
tertumpu kepada ulasan Wong darihal tiga asas penting “Merdeka Compromise” atau
“Tolak-ansur Kemerdekaan” yang cuba beliau berikan mengikut tafsirannya.
Kelemahan tolak-ansur inilah menurut beliau membawa kita
kepada permasalahan semasa sebagaimana yang beliau gariskan diawal posting ini.
Saya menghormati pandangan beliau, tambah-tambah seorang
intelek yang punya Phd sudah pastilah beliau punya ilmu yang tinggi. Namun dalam
kes ini sejauh mana ianya tepat dan benar bolehlah kita kaji dan bahaskan.
Satu fakta yang membawa kepada “compromise” berkenaan yang
menjadi perkara pokok yang tidak pula di “highlight” kan Wong adalah bahawa
orang-orang Melayu yang merupakan penduduk asal Negara ini (ketika itu
Persekutuan Tanah Melayu dan sebelumnya Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan
Tidak Bersekutu selain Negeri-negeri Selat) demi mendapatkan kemerdekaan dari
British telah sanggup duduk “bertolak ansur” dengan sahabat-sahabat “baru” mereka
yang bolehlah dikategorikan sebagai kaum pendatang ketika itu iaitu orang-orang
Cina dan India.
Orang Melayu yang merupakan penduduk asal Negara ini ketika itu punya Raja-raja berdaulat, mengamalkan
agama Islam dan punya adat budaya zaman berzaman, namun demi menebus maruah ,
memerintah sendiri tanahairnya telah sanggup duduk melakarkan apa yang Wong
utarakan sebagai “Merdeka Compromise”.
Bagi saya lihat dari sudut mana pun, tanpa prejudis ke
mana-mana pihak, orang Melayulah yang telah berbesar hati berkongsi tanah air
ini dengan sahabat-sahabat “baru” mereka itu, orang Melayulah yang telah
menerima kemasukkan sahabat-sahabat “baru” itu untuk diberikan sama taraf dan
sama kedudukan sebagaimana mereka, iaitu warganegara tanahair ini demi mendapat
perkenan British untuk mengecapi kemerdekaan.
Oleh itu “compromise” atau “tolak-ansur” itu sebenarnya dari
pandangan saya adalah dari orang Melayu kepada sahabat-sahabat “baru” mereka.
Yang berkorban, yang membuka ruang, yang bertolak ansur dalam hal ini sebenar
dan sesungguhnya datang dari orang Melayu demi memberi ruang dan tempat kepada
sahabat-sahabat “baru” itu. Jadi ianya bukanlah sangat “tolak ansur” dari “all
sides” sebenarnya (sebagaimana Wong nyatakan), tetapi ia lebih pada kemurahan
hati orang-orang Melayu ketika itu.
Tiga asas penting “Merdeka Compromise” yang Wong utarakan
adalah:
1) berhubung kewarganegaraan: demi memberi hak
kewarganegaraan kepada bukan Melayu ketika itu orang-orang Melayu diberikan beberapa
Hak Keistimewaan, yang bagi Wong punca kepada permasalahan semasa.
Namun adakah Hak Keistimewaan itu sebenarnya suatu “compromise”
yang ekstrim atau sesungguhnya sesuatu yang “natural” memandangkan jika tidak
kerana kemurahan hati orang Melayu ketika itu tidak akan berlakulah Merdeka
Compromise ini dan selama-lamanya kekal Tanah Melayu bumi ini dan bukannya
Malaysia sebagaimana hari ini.
Wong dan saya tidak hadir untuk menyaksikan kemelut tahun
40an itu dan betapa besarnya jiwa pemimpin Melayu ketika itu yang tidak pula
disanggah malah dirai dan diterima baik oleh masyarakat bukan Melayu yang
kemudiannya menjadi warganegara.
Adilkah kita mempertkaikan isu ini hari ini sedangkan
sebenarnya datuk dan nenek moyang Wong dan saya menerimanya dengan penuh
kesyukuran.
2) Agama: kebebasan agama terjamin dengan dua syarat iaitu
Islam yang ketika itu sudah pun agama rasmi negeri-negeri Melayu menjadi agama
Persekutuan dan keduanya yang dijadikan peruntukkan dalam Perlembagaan bahawa pertukaran agama hanya dibenarkan satu hala
sahaja iaitu dari bukan Islam ke Islam dan bukan sebaliknya.
Sekali lagi Wong menjadikan isu ini sebagai punca perbalahan
hari ini?!
Sedangkan beliau sendiri mengakui bahawa Islam sudah pun
merupakan agama rasmi negeri-negeri Melayu ketika itu. Bermakna “Merdeka
Compromise” ini seakan, “when in Rome do as the Romans do”, seadilnya
sahabat-sahabat “baru” lah perlu meraikan apa yang telah ada, mereka masuk ke
kandang “Tanah Melayu” maka wajar sangatlah apa yang dalam kandang berkenaan
diterima secara terbuka.
Kita tidak nampak ada pertikaian atau perbalahan pun dari
masyarakat bukan Melayu ketika itu.
Bukannya orang-orang Melayu minta supaya sahabat-sahabat “baru” mereka tukar
agama dan jadi Islam semuanya sebagai prasyarat. Tetapi apa yang mereka minta
sebagai balasan berkongsi kewarganegaraan, adalah Islam diberikan tempat dan
dihormati.
Saya tidak boleh terima Wong menyalahkan datuk nenek kita
sebagai punca kononnya perbalahan hari ini kerana “bertolak ansur” dalam isu
agama ini.
3) Bahasa: kebebasan penggunaan bahasa masing-masing dijamin
dengan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Diperingkat polisi menurut Wong sekolah-sekolah
jenis kebangsaan Cina dan Tamil dibenarkan namun dengan matlamat akhirnya
menyatukan semua sekolah-sekolah dengan satu Bahasa iaiatu Bahasa Melayu.Sehingga ke hari ini kita lihat sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina dan India kekal beroperasi dalam Negara kita dengan bantuan kerajaan malah sekolah-sekolah Cina dilihat antara yang termaju serba-serbi hasil sokongan kuat masyarakat Cina. Tidak ada pertikaian atas kehadiran sekolah-sekolah ini dikalangan masyarakat Melayu umumnya.
Malah menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sejak
Merdeka sehingga ke hari ini juga diterima dan tanpa banyak masalah oleh
rata-rata seluruh masyarakat.
Oleh itu dimanakah rasionalnya boleh Wong longgokkan masalah
semasa yang beliau bayangkan di awal posting ini ke atas isu Bahasa?
Kalau benar “Merdeka Compromise” itu ada agenda untuk akhirnya
me”Melayu”kan masyarakat bukan Melayu sebagaimana dinyatakan Wong terbukti ia
gagal. Kita ada Menteri Melayu sebagaimana kita ada Menteri bukan Melayu hari
ini, kita ada Ketua Menteri Melayu sebagaimana kita ada Ketua Menteri bukan
Melayu. Kita ada CEO syarikat korporat berbangsa Melayu sebagaimana kita ada
ramai CEO yang bukan Melayu. Jutawan pula malah lebih ramai yang bukan Melayu
dari Melayu. Bila masa pula yang bukan Melayu ni mahu di “Melayu”kan?
Bagi saya kesimpulannya masyarakat Melayu dan bukan Melayu
hari ini sudah jauh tersasar dari nilai-nilai “tolak-ansur” yang pernah dicapai
oleh datu nenek moyang kita di awal kemerdekaan. Mereka telah harungi kesusahan
dan keperitan zaman ketika itu, dan mereka berkorban menolak kepentingan
mana-mana kaum dan akhirnya berseutju berkompromi atas kesedaran bahawa Negara Merdeka
yang bakal dibina bersama nanti yang akan diwarisi oleh cucu cicit mereka akan
menjadi yang terbaik di rantau ini.
Janganlah kita longgokkan masalah hari ini pada mereka, sebagaimana
yang cuba didakyahkan oleh Wong. Kita yang telah dewasa yang lebih jauh maju ke
hadapan dari zaman mereka sepatutnya lebih matang, menghargai perjuangan dan
sumbangan yang lampau dan mengukuhkan apa yang telah dibina dengan lebih baik
dan rapi.
Saya dan saya percaya rata-rata rakyat Malaysia hari ini sudah
tidak lagi berbicara darihal siapa yang asal dan siapa yang pendatang. Yang
penting bagi kita hari ini : “Dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung”.
1 comment:
phd jugak ada tapi kebijaksanaan belum tentu ada
kalau nak pertikai melayu lah yang patut pertikai memang silap tunduk dengan britis
Post a Comment