Kelantan dan Tahun Melawat Malaysia 2014 (2/1/14)

Thursday, January 02, 2014


Sempena Tahun Melawat Malaysia 2014 pihak media memetik kenyataan MB Kelantan Ustaz Dato Ahmad Yakob yang menyebut bahwa Kelantan tidak melarang aktiviti kebudayaan selagi mana ianya tidak bertentangan dengan hukum dan peraturan Islam.
Seni budaya Kelantan contohnya Makyong dan Wayang Kulit kata beliau sekiranya memiliki nilai-nilai pendidikan dan tidak bertentangan dengan Islam boleh terus dipentaskan di Kelantan.

Kelantan ternyata “consistent” dengan slogan “Membangun Bersama Islamnya” dan begitu prihatin memastikan yang segala yang berkenaan dengan urusan dan kuasa dan negeri tunduk dan selari dengan matlamat dan cara Islam yang diperjuangkan Dari sejak Tok Guru Nik Abd Aziz menjadi MB sehinggalah kini diganti oleh Ustaz Ahmad, ternyata Islam terus menjadi agenda kerajaan negeri walaupun berhadapan dengan berbagai cabaran, halangan dan tentangan samada dalam bentuk politik mahupun bukan politik.
Rakyat mahu melihat sejauh mana kesungguhan PAS dalam memperjuang dan mendaulatkan Islam, lantas Kelantan menjadi model. Perlaksanaan Islam bukan sesuatu yang mudah kecuali memerlukan komitmen dan kesungguhan semua pihak dari MB, EXCO, ADUN dan ahli parlimen sehinggalah rakyat jelata di bawah.

Oleh itu kenyataan MB di atas adalah cerminan kelangsungan komitmen Kelantan dalam hal ini. Islam tidak boleh menjadi penumpang dan duduk di “seat” belakang kenderaan, dipandu dan dibawa sesuka hati pemandu, sebaliknya ia mestilah menjadi pemandu yang memandu kenderaan berkenaan ke arah destinasi keredhaan Allah swt.
Semoga terus kekal berjaya.

 

 

0 comments: