Wednesday, April 25, 2012

Rumah ibadah gelanggang politik..........(25/4/12)

Satu ketika dahulu yang sering diperkatakan adalah isu rumah ibadah lebih tepat lagi masjid dan surau yang menjadi gelanggang politik. Kononnya masjid dan surau yang pada fahaman golongan tertentu sepatutnya menumpukan pada aspek ibadah “ritual” dan “spiritual” telah digodam menjadi pentas politik oleh puak-puak tertentu.


Lalu terkenallah label masjid dan surau PAS atau Umno akibat pertembungan berkenaan.


Malah sehingga hari ini isu ini terus berlarutan entah sampai bila kesudahannya.

Apa yang mahu saya perkatakan di sini adalah rumah ibadah yang menjadi “gelanggang politik” ini selalu dikaitakn dengan masjid dan surau sahaja di Malaysia. Rupanya hari ini ia sudah melarat ke agama lain.

Dalam akhbar The Star hari ini dalam ruangan surat dari pembaca terdapat pembaca STEVE ROADS dari Kuala Lumpur menulis:


“Churches misusing the pulpit” atau Gereja menyalahgunakan mimbar. Rupanya bukan masjid dan surau sahaja, gereja pun sudah tidak terkecuali. Sebelum ini dalam kunjungan saya ke Melaka saya maklumkan ke seorang rakan Tionghua saya ternampak di sebuah Tokong Cina berhampiran Ayer Keroh terdapat bendera dacing penuh diperkarangannya.

Kata rakan saya tadi, biasalah kalau tokong mahu minta dana!





No comments: