Monday, November 23, 2009

Bersatu mengukuhkan jemaah melonjakkan kemenangan








Dalam posting saya sebelum ini saya ada menulis:

Semalam Badan Perhubungan PAS Selangor telah mengadakan mesyuarat bulanannya. Saya tidak berhasrat menyatakan apa yang dibincangkan di dalamnya kerana ia rahsia parti. Tetapi apa yang menarik adalah selepas bersurai, masing-masing ahli perhubungan yang sempat saya jumpa menyatakan komitmen masing-masing untuk terus melihat ke hadapan dan bekerja untuk parti. Kita tidak seharusnya membuang masa tetapi sebaliknya memberi tumpuan ke arah meneguhkan jemaah dan memperkasakan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Tadi saya sempat mengunjungi blog Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor II yang juga EXCO kerajaan negeri, YB Iskandar Samad. Beliau juga seakan berkongsi perasaan yang sama apabila menulis dalam blognya:

Pada hari Khamis lepas, Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor telah mengadakan mesyuarat bulanan.

Ianya di antara mesyuarat yang paling produktif. Kami bersetuju untuk membeli bangunan, menganjurkan konvensyen dan membincangkan program-program tarbiyyah. Ianya tidak panas walaupun persepsi rakyat PAS Selangor sedang bergolak. Di dalam ucapan pembukaan, Dato’ Hasan mahu kita memandang ke hadapan dan jangan menoleh ke belakang.


Ahad lepas saya dan rombongan dari Lajnah Penerangan PAS Selangor mengunjungi Pejabat ADUN Bangi bagi berjumpa dengan Ketua-ketua Penerangan Anjung Selatan iaitu dari kawasan-kawasan Serdang, Puchong, Kuala Langat dan Sepang. Sebelum ini kami telah mengunjungi Anjung Utara (Sabak Bernam, Sungai Besar, Tanjong Karang dan Kuala Selangor), Anjung Barat (Shah Alam, Kapar, Kelang dan Kota Raja) serta Anjung Timur (Selayang, Gombak dan Hulu Selangor).

Minggu hadapan kami bertemu Anjung Tenggara (Ampang, Pandan dan Hulu Langat) dan insyallah Anjung Tengah sebelum akhir tahun ini.

Memang sepanjang lawatan-lawatan ini,maklum balas yang diterima dari Ketua-ketua dan AJK Penerangan Kawasan dan Dewan-dewan sangat positif. Semuanya mahu lihat PAS dan Pakatan Rakyat di Selangor melonjak ke hadapan khasnya pada PRU ke 13 nanti. Semuanya mahu bekerja dan memperteguhkan jamaah.

YB Iskandar dalam blognya membuat perumpamaan (yang dipungut dari pensyarahnya ketika di UK) bahawa hidup bagaikan main golf (saya dan beliau tak main golf),beliau menulis:

Di satu lubang kita mungkin melebihi ”par” tetapi di lubang yang seterusnya kita mesti melupakan lubang yang sebelumnya dan berusaha mendapat ”hole in one”.

PAS Selangor menang 8 dari 20 kerusi yang ditandinginya dalam PRU lalu. DAP bertanding 15 dan menang 13, manakala PKR 21 dan menang 15. Bermakna PAS boleh menjangkau posisi yang lebih baik jika boleh perbaiki kedudukannya di 12 kerusi yang ia tewas selain mempertahankan 8 kerusi yang ada.

Kesimpulannya Pakatan Rakyat Selangor akan menjadi semakin teguh jika kita semua bekerja kuat dan berusaha mendapat “hole in one”. Maju ke hadapan dan ambil iktibar dari yang lepas-lepas.

Kita berjuang untuk mengejar kasih Allah bukannya kasih manusia. Kita berjuang punya matlamat bukannya didorong nafsu. Allah kasih pada mereka yang berjuang untuk mendaulatkan agama Nya sebagaimana kita. Tetapi kasih itu bersyarat, kasih itu hanya menjelma dan dapat dirasai apabila kita sesama anggota jemaah turut berkasih-sayang, hormat-menghormati, kukuh bagai satu bangunan.

Firman Allah swt surah as Saff-4:

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berjuang untuk membela agama Nya dalam saf yang teratur rapi bagaikan sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

Rasulullah saw dan para sahabat telah berjaya membuktikannya. Begitu juga para pejuang Islam dari zaman ke zaman. Kita tidak terkecuali, oleh itu bersama bergeraklah atas landasan ini. Jangan membuka ruang yang akan merenggangkan ikatan sesama kita.

Sebagimana ditegaskan oleh Iskandar:

Di dalam politik, kita harus berwaspada. Musuh-musuh tidak mahu melihat kita hidup aman damai dan menumpukan perhatian kepada kerja-kerja yang sebenar. Mereka mahu kita bergaduh dan bercakaran. Mereka mesti diperangi habis-habisan.

Ya Allah berilah kami kekuatan untuk mempertahankan kerajaan ini, berilah kami kemenangan di 8 kerusi yang telah Kau pinjamkan kepada kami itu selain kemenangan di kerusi-kerusi lain yang dimaksudkan. Kasihilah kami Ya Allah. Terimalah perjuangan kami dan lindungilah kami dari musuh-musuh kami yang tidak pernah senang dengan perjuangan ini.

Sila kunjungi laman blog YB Iskandar di http://iskandar56100.blogspot.com/

4 comments:

anak_makayah said...

musuh tu sape....!!!!

Anonymous said...

anon 5.11

musuh tu sape....!!!
TEPUK DADA TANYA SELERA.

SIAPA MAKAN CILI, DIRI TENTU TERASA PEDASNYA!!

2kali5 said...

'yakin' dan 'percaya'

2kali5.blogspot.com

MIE KICKDEFELLA said...

:)
SM0ge kam0 tr0s rapatkn saf :)
kepentingan jemaah lebih UTAMA!