Saturday, September 20, 2008

Lailatul Qadr dan ucapan Hari Raya

Hari ini tanggal 20 Ramadhan dan kita kini berada dalam fasa ketiga dalam menjalani ibadat puasa Ramadhan ini. Difasa inilah umat Islam rata-rata menunggu dan mengharapkan bertemu dengan malam yang lebih baik dari seribu bulan iaitu Malam al Qadr atau Lailatul Qadr. Sama-samalah kita pertingkatkan amal ibadat kita dan mengharap bertemu malam berkenaan. Allah swt berfirman:

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

(al Qadr: 1-5)


Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad s.a.w bersabdanya, bermaksud:


"...sesiapa menghayati malam Lailatul Qadar dengan mengerjakan solat (dan pelbagai ibadat lain), sedang dia beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya dia diampunkan dosanya yang lalu."


(Hadis sahih riwayat Bukhari)

Disamping itu sudah pastilah dengan izin Allah swt, selesai sahaja Ramadhan ini maka akan berarak masuklah Syawal. Tanggal 1 Syawal kita semua akan merayakan Hari Raya Eidul Fitr, yang menandakan kejayaan bagi kita semua setelah melalui Madrasah Ramadhan selama sebulan dengan penuh khsuyuk dan keinsafan.

Lazimnya kita semua akan pulang bertemu dengan ayah-ibu, kaum keluarga samada di kampung atau Bandar untuk merayakan hari kebesaran ini. Kita akan bermaaf-maafan dan bersuka ria sesame sanak saudara pada hari itu.

Oleh itu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk membuka peluang kepada Tuan/Puan, saudara/i sekalian untuk merakamkan ucapan selamat Hari Raya itu di blog saya ini. Setiap hari mulai hari ini saya akan membuka satu posting khas untuk menyiarkan ucapan anda semua. Ianya bolehlah dikirim ke email saya di

roslan_s@yahoo.com

untuk saya siarkan insyallah.

Ayuh kita menjejak Lailatul qadr.

1 comment:

Anonymous said...

Politik2 jugak ..ritual jgn lupe...deli