Friday, January 06, 2017

Buka mata isu Mc D

Pemuka-pemuka liberal sering memaparkan diri mereka juara hak asasi.

Piawaian hak asasi bagi mereka adalah hak sama-rata. Tanpa mengambil kira latarbelakang sejarah dan budaya bagi mereka yang penting hari ini tiada beza antara setiap individu dari segi hak.

Dan sering yang mencetus kontroversi apabila ia berlaga dengan hak dan kepentingan Islam.

Islam di Malaysia adalah agama anutan majoriti rakyatnya sejak beratus tahun lagi.
Yang sedang hangat mendapat liputan dalam media sosial hari ini adalah isu larangan membawa kek tanpa sijil halal ke restoran makanan segera Mc Donalds.

Isu ini ternyata telah di “spin” dan ditokok-tambah demi kepentingan puak-puak liberal yang berkenaan.

Ada dua isu di sini, pertama adalah premis makanan halal dan kedua premis makanan atau restoran.

Mc Donalds telah memperolehi sijil halal dari JAKIM. Ini bermakna mereka telah membuat keputusan bahawa premis mereka bagi tujuan komersil mahu menyajikan makanan dan minuman halal sahaja.

Bukankah itu hak Mc Donalds?

Sebagaimana premis tidak halal berhak menyajikan makanan dan minuman tidak halal, maka sepatutnya Mc Donalds juga berhak begitu, tidakkah mempertikaikan polisi Mc Donald situ melanggar hak asasi syarikat berkenaan?

Dan kedua isu premis makanan atau restoran. Apakah puak-puak liberal ini tidak pernah mendengar terma “no outside food allowed” ataupun “makanan luar tidak dibenarkan bawa masuk”. Ini istilah biasa yang digunakan secara universal demi mememlihara hak dan kepentingan komersil satu-satu perniagaan itu.

Jika ada pelanggan yangtetap mahu membawa masuk makanan  luar bagi tujuan khas, umpamanya kek harijadi, mereka perlu berurusan dengan pihak pengurusan, selagi tidak melanggar polisi restoran berkenaan.

Dalam kes di Mc Donalds mereka telah membuat polisi bahawa makanan luar yang mahu dibawa masuk itu mestilah juga halal selaras dengan kategori premis mereka.

Apa isunya?

Dan hari ini malangnya kerajaan negeri Sarawak dengan rakus dilaporkan mengarahkan Mc Donalds menurunkan notis yang hanya membenar membawa masuk kek halal ke premisnya.

Menurut portal FMT semua premis Mc D di Miri telah pun diarahkan menurunkan notis seumpama itu.

Kononnya Sarawak punya dasar toleran, tidak mau ada paksaan ke atas rakyatnya.
Tidakkah itu juga satu paksaan dan pelanggaran hak yang ada pada Mc D?

Kebetulan hari ini portal Malaysiakini pula melaporkan dasar yang sama rupanya sudah diamalkan di premis Mc D di Singapura yang terlebih toleran dari Sarawak.

Menurut laporannya:

McDonald's Singapore requires its customers who celebrate their birthday at its premises to provide halal certification for cakes brought in, reported Singapore's Channel 8 News. 

A McDonald's spokesperson confirmed the fast food outlet has practised this since obtaining their halal certification from the Islamic Religious Council of Singapore in 1992.

(Mc D Singapura mensyaratkan pelanggannya yang meraikan sambutan harijadi mereka di premis Mc D agar menunjukkan sijil halal bagi kek-kek yang mereka bawa masuk, sebagaimana dilaporkan Channel 8 News Singapura.

Seorang jurucakap Mc D mengesahkan bahawa restoran makanan segera berkenaan telah mengamalkan perkara ini sejak ia menerima sijil halal dari Majlis Agama Islam Singapura pada tahun 1992)

Kerajaan Sarawak patut lebih sensitif terhadap perkara ini sebelum ghairah mahu tunjuk kononnya liberal dan toleran mereka.

Janganlah mempolitkkan isu agama.

Bagaimana dengan hak umat Islam?

Berauts-ratus malah ribuan premis dan restoran tidak halal langsung tidak mendapat bantahan umat Islam di Malaysia, tetapi mengapa premis yang halal mahu diganggu?

Umat Islam Malaysia perlu sensitif perkara ini. Sedikit demi sedikit hak kita dicabar dan dihakis puak-puak liberal pro Barat ini.

No comments: