Wednesday, November 23, 2016

PAS dan Bersih 5

Perhimpunan BERSIH buat pertama kalinya diadakan pada tanggal 10 November 2007 iaitu kira-kira 9 tahun lalu. Ketika itu kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang hanyalah di Kelantan yang dipertahakan oleh PAS dengan majoriti tipis pada PRU 2004.

Tuntutan BERSIH ketika itu adalah empat perkara yang jelas iaitu pertama membersihkan daftar pemilih dari sebarang ketempangan dan kepincangan, kedua penggunaan dakwat kekal untuk mengelakkan pengundian berganda, ketiga pemansuhan undi pos bagi anggota tentera dan polis dan keempat akses media yang adil kepada semua parti politik semasa pilihanraya.

Tiada tuntutan untuk menggulingkan kerajaan atau menjatuhkan Perdana Menteri ketika itu, kerana pada dasarnya sistem berpilihanraya masih diiktiraf dan dianggap sebagai sistem yang paling sesuai yang walaubagaimanapun perlu kepada beberapa penambahbaikan dan perubahan drastik.

Oleh kerana tuntutan ini sangat relevan buat sistem berdemokrasi di Malaysia, maka PAS sebagaimana parti-parti pembangkang lain ketika itu telah bersetuju melibatkan diri, lebih penting lagi buat PAS kerana bimbang sistem yang kotor boleh menggugat kedudukannya khasnya di negeri Kelantan.

PAS telah mengambil bahagian paling aktif dalam perhimpunan yang julung-julung kali diadakan itu, malah sejarah membuktikan bahawa penggembelingan tenaga dan kekuatan yang paling besar dalam perhimpunan itu datangnya dari PAS. Presiden dan seluruh kepimpinan PAS terlibat sehinggakan kekuatan akar umbi PAS dikerahkan dan telah turun membanjiri Kuala Lumpur berbodong-bondong menaiki bas, keretapi dan kenderaan persendirian dari segenap penjuru dan ceruk tanahair.

Saya ketika itu merupakan Setiausaha Akhbar Presiden dan masih tajam diingatan betapa keberanian dan kesungguhan ahli-ahli PAS lah yang telah mendorong dan memberi kekuatan kepada rakyat yang lain untuk bergerak menuju Istana Negara.  Sukarelawan Unit Amal PAS ternyata menyerlah mewarnai himpunan raksaksa itu. 

Saya bersama pimpinan lain diketuai Presiden PAS sendiri berjalan kaki dalam cuaca yang renyai-renyai, dari Masjid Negara menuju ke Istana Negara.

Penyokong yang lain yang datang dari pelbagai penjuru di Bandaraya, ada yang tersekat lalu ditembak gas pemedih mata dan “water canon” manakala rombongan Presiden PAS dari Masjid Negara selamat tiba di luar Istana tanpa gangguan.

Matlamat menyerahkan memorandum ke Yang Dipertuan Agong berjaya dan yang lebih penting tuntutan BERSIH ada yang telah diterima dan dilaksanakan manakala yang selebihnya telah menyaksikan beberapa penambahbaikan walaupun tidaklah sempurna sepenuhnya.

Saya mengimbau kembali perisitiwa ini agar rakyat Malaysia dapat melihat dan menyedari penglibatan PAS sejak awal-awal lagi. PAS terus menyertai perhimpunan BERSIH berikutnya, cuma pada BERSIH 4 ia sekadar menghantar dua wakil dan BERSIH 5 baru-baru ini PAS tidak mengambil bahagian.


Keputusan tidak mengambil bahagian dalam BERSIH 5 baru-baru ini bukanlah bermakna PAS tiada lagi berminat menuntut pilihanraya yang bersih dan adil, akan tetapi ianya diambil oleh kerana PAS mempunyai pendekatannya yang sendiri.

Tidak dinafikan pilihanraya yang bersih dan adil merupakan asas paling penting dalam sistem berpilihanraya dan demokrasi berparlimen. Itulah tuntutan PAS sepanjang usianya dan terbaru melalui BERSIH sejak 2007 lalu, tetapi kali ini kaedah tuntutannya bagi PAS perlukan pendekatan yang berbeza.

PAS hari ini lebih menekankan budaya politik matang dan sejahtera. Melalui kaedah ini PAS lebih minat melakukan “engagement” dengan pihak-pihak berkepentingan selain memberikan teguran yang konstruktif dan nasihat secara langsung kepada pihak kerajaan dan badan yang bertanggungjawab dalam melaksanakan pilihanraya.

Pendekatan baru ini PAS yakin lebih bermakna dan kini lebih disenangi rakyat kerana ianya tidak mencetuskan ketegangan dan huru-hara yang hanya akan mengancam kestabilan negara. Pada pandangan PAS politik konfrantasi sudah basi dan mula ditinggalkan, memang rakyat menuntut reformasi pilihanraya tetapi rakyat juga mahukan keamanan yang ada dipertahan dan dikekalkan.

Inilah cabaran besar bagi semua pihak, dan PAS menganggap cabaran ini sesuatu yang serius dan mahu membuktikan bahawa ia mampu membawa perubahan itu tanpa memperjudikan nasib dan masa depan negara dan rakyat.

Kongres Rakyat umpamanya yang menghimpunkan suara rakyat melalui pelbagai NGO dan badan, PAS percaya adalah forum yang lebih sesuai dan lebih dialu-alukan masyarakat sivil berbanding protes jalanan.

PAS sedar bahawa mereka yang mengambil bahagian dalam BERSIH 5 masing-masing mempunyai hak untuk berbuat demikian. PAS tidak pernah mencabar hak mereka itu.

Cumanya dari pengalaman BERSIH 4 yang lalu ternyata semangat BERSIH 2007 yang asal sudah semakin luntur serta dikesampingkan dan malah sudah ada pihak-pihak tertentu yang cuba “hijack” perhimpunan BERSIH dengan membawa tuntutan dan agenda peribadi yang tidak menepati dasar dan prinsip perjuangan PAS.

Ramai mengetahui pihak liberal termasuklah kumpulan haram “LGBT” yang memperjuangkan hak golongan lesbian dan homoseksual yang bertentangan dengan Islam dan budaya kita turut mengambil kesempatan melalui BERSIH. PAS tidak akan membenarkan dirinya terlibat dengan puak mungkar ini.

Dan tidak sebagaimana BERSIH yang sebelumnya, hari ini PAS tiada lagi hubungan politik dengan DAP, malah DAP hari ini memilih PAS sebagai musuh utamanya. Bagaimana mungkin PAS mahu bersekongkol dengan mereka yang menganggap PAS sebagai musuh? Demikian juga kehadiran parti PAN yang kononnya diasaskan untuk menggantikan PAS, masuk akalkah PAS berhimpun  bersama golongan pengkhaianat seumpama ini?

Selain itu kehadiran golongan radikal “baju merah” menyumbang ke arah hilang fokusnya himpunan ini.

Apa pun ternyata ketiadaan PAS sangat dirasai dalam BERSIH 4 dan 5 yang terbaru. Sejak BERSIH 4 lagi ramai yang menyatakan bahawa perwakilan Melayu dalam himpunan BERSIH telah susut kerana ternyata PAS lah yang selama ini berjaya menggembeling golongan majoriti ini.

Dan ini juga membuktikan anasir yang kononnya dilahirkan untuk menggantikan PAS telah sekali gagal, rugi besarlah penajanya.


No comments: