Saturday, November 12, 2016

Obama pun boleh terima kekalahan



Pilihanraya Presiden Amerika Syarikat telah pun berakhir. Donal Trump telah pun berjaya memperolehi bilangan perwakilan “electoral college” yang mencukupi untuk diisytiharkan sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke 45.

Seluruh dunia memberi tumpuan kepada pilihanraya ini, kerana AS merupakan negara maju yang paling berpengaruh di dunia. Apa sahaja berkenaan pilihanraya ini dan keputusannya pasti memberi kesan kepada dunia keseluruhannya.

Antara banyak-banyak episod pilihanraya bersejarah itu, saya tertarik mengikuti ucapan Presiden Obama di laman White House sehari selepas keputusan itu diketahui.

Kata beliau:

“We try really hard to persuade people that we are right. And then people vote

And then if we lose, we learn from our mistakes, we do some reflection. We lick our wounds, we brush ourselves off, we get back in the arena.

We go at it. We try even harder the next time.

The point though is that we all go forward with a presumption of good faith in our fellow citizens. Because the presumption of good faith is essential to a vibrant and functioning democracy.”

Kita cuba sedaya upaya untuk mempengaruhi rakyat bahawa kita dipihak benar. Dan selepas itu rakyat mengundi.

Dan jika kita tewas, kita belajar dari kesilapan kita, dan kita kaji kembali (kelemahan kita). Kita merawat luka kita, dan kita mengangkat kembali diri kita masuk semula ke gelanggang.

Kita pergi lagi. Kita cuba lebih kuat selepas itu.

Yang pentingnya kita bergerak ke hadapan dengan sentiasa bersangka baik terhadap sesama warganegara kita. Kerana sikap bersangka baik ini perlu untuk sebuah demokrasi yang berfungsi dan bertenaga.

Hebat sikap Obama dalam menerima kekalahan calonnya Hillary Clinton. 

Bagi saya sepatutunya mereka yang kagum dan cenderung dengan kepimpinan Barat, kagum dengan sistem Barat, yang kononnya sederhana dan liberal itu sepatutunya meniru bulat-bulat sikap dan pendirian ikon mereka, Obama.

Ini mengingatkan saya ada satu golongan yang bukannya bertanding dalam pilihanraya umum pun, tetapi bertanding dalam pilihanraya parti yang sepatutunya lebih ikatan ukhuwah dan kemesraannya kerana bertanding sesama rakan, tetapi apabila kalah atas keputusan para perwakilan, tidak pula boleh menerima kekalahan dan bermuhasabah diri

(And then if we lose, we learn from our mistakes, we do some reflection. We lick our wounds, we brush ourselves off, we get back in the arena.)

Sebaliknya mereka meracau. Membakar kelambu sendiri yang selama ini melindungi mereka. Mereka bertindak keluar parti, mereka tubuhkan parti baru dan kemudiannya mendakwa parti mereka itu bakal menggantikan perjuangan parti asal yang telah menolak mereka.

Mereka kagum dengan Obama, tetapi dalam  hal ini mereka ingkar.

Aduhai siapalah mereka itu?

No comments: