Wednesday, November 16, 2016

LASAK 1311 titik mula kebangkitan PAS Selangor

Disaat parti-parti lain tertumpu untuk turun ke jalanraya, berdemonstrasi dan menjayakan Bersih 5 pada 19 November nanti, PAS di Selangor mengerahkan tenaga menganjurkan majlis yang berbeza.

Menggembeling rakyat turun ke jalanraya berdemonstrasi sebagaimana agenda Bersih 5, atas alasan menuntut pilihanraya yang bersih dan adil berbeza dengan LASAK 1311 yang dianjurkan oleh PAS Selangor baru-baru ini.

Politik yang bertenaga adalah politik yang berani meneroka lapangan baru. Politik yang berani menyentap perhatian rakyat sehingga menggegarkan minat dan tumpuan mereka. Mengulang-ulang pendekatan politik yang sama boleh dianggap politik yang ketandusan idea, basi malah berkemungkian mencetuskan kebosanan dikalangan ahli dan penyokong.
Lebih parah lagi apabila pemerhati yang tidak memihak kemana-mana mula muak dan benci.

LASAK 1311 diectuskan untuk membawa kelainan dan ternyata ia telah berjaya menciptanya.

Mursyidul Am PAS Tuan Guru Hj Hashim Jasin yang hadir untuk menutup majlis berkenaan mengakui bahawa inisiatif PAS Selangor itu sesuatu yang unik dan positif malah perlu dicontohi dan diikuti oleh pihak lain.

LASAK 1311 atau “Ledakkan suara rakyat” anjuran PAS Selangor bermaksud menghimpun rakyat dan pemimpin dalam satu himpunan dimana suara rakyat diperdengarkan untuk perhatian pemimpin. LASAK menyediakan gelanggang bagi rakyat jelata menyuarakan pandangan, krtikkan, teguran dan cadangan mereka.

PAS Selangor menyertai kerajaan campuran Selangor apabila menang dalam Pilihanraya Umum 2008, dan ianya diteruskan dengan mandat yang lebih bear dalam Pilihanraya Umum 2013.

Duduk memegang kerajaan adalah merupakan amanah yang besar, yang perlukan perhatian serius dan komitmen maksima kerana bagi PAS sebagai sebuah gerakan Islam amanah ini bukan hanya bermakna ia bertanggungjawab pada rakyat yang dipimpinnya tetapi lebih besar lagi amanah tadi akan dipertanggungjawabkan ke atasnya di hadapan Allah swt nanti.

PAS insaf dan sedar bahawa amanah kepimpinan seumpama ini bukannya peluang untuk mengayakan diri atau keluarga, bukan juga peluang untuk menyalahguna-kuasa dan menzalimi rakyat, tetapi ia sebagai peluang yang diberikan oleh Allah swt untuk melaksanakan kepimpinan bersandarkan ajaran dan ketentuan Nya.

Keadilan dan kesaksamaan Islam wajib ditonjolkan dalam pemerintahan.

Rakyat yang dipimpin perlu dibela dan dijaga kebajikan mereka. Kekayan dan hasil mahsul negeri perlu diurus dengan penuh telus dengan membawa pembangunan dan kemajuan yang tidak membelakangkan kepentingan rakyat sebaliknya kesejahteraan disusun untuk manfaat rakyat dan negeri seluruhnya.

Atas dasar itu isi hati rakyat perlu difahami dan diketahui agar perancangan dan penambahbaikan boleh dilaksanakan dengan bijak dan teratur.

LASAK bermatlamat membuka gelanggang bagi PAS Selangor untuk mendengar secara langsung keluhan dan tuntutan rakyat. Ia menyediakan saluran buat rakyat menyuarakan nasib dan pengharapan mereka, agar wakil PAS dalam kerajaan dapat mengambil maklum dan segera merancang dan melaksanakan sesuatu bagi memenuhi hasrat rakyat itu.

Dalam majlis ini rakyat bebas memberikan teguran, mengkritik dan mengemukakan cadangan untuk diangkat oleh para pemimpin yang hadir.

Sesungguhnya peluang seperti ini tidak pernah diusahakan dan LASAK merupakan permulaan yang berani yang diambil PAS Selangor bagi membuktikan komitmen mereka dalam menjalankan tugas sebagai pemerintah yang baik dan adil.

Dalam LASAK 1311 baru-baru ini wakil-wakil pelbagai sektor dalam masyarakat telah bangkit menyata dan meluahkan tuntutan dan pandangan masing-masing tanpa sebarang sekatan atau larangan.

Wakil-wakil anak muda, mahasiswa, wakil penduduk, pendidik, petani, peniaga kecil, wanita, bekas anggota keselamatan, pemandu teksi dan wakil penggiat seni telah masing-masing naik ke pentas dalam LASAK 1311 mengambil kesempatan menyuarakan isi hati masing-masing. Ada yang beremosi, ada yang lantang, ada yang bersahaja dan berjenaka malah ada juga yang sebak dan mengalirkan air mata, begitulah cerminan penghidupan rakyat yang sebenarnya.

Pengalaman hidup mereka khasnya dalam suasana ekonomi negara yang tidak menentu, dengan kenaikkan kos hidup, harga barangan dan perkhidmatan yang mencacak naik, telah berjaya diluahkan kepada pimpinan yang hadir.

Demokrasi dan pilihanraya satu hal, tetapi pembelaan kehidupan dan nasib rakyat lebih utama khasnya dikalangan mereka yang punya kuasa.

Rakyat sudah penat dan bosan berdemonstrasi di jalanan, hari ini mereka mahu pembelaan dari kalangan pemimpin yang jujur dan ikhlas,

LASAK 1311 mendedahkan betapa rakyat bukan hanya di Selangor tetapi saya percaya di seluruh negara, menanti-nantikan pembelaan yang lebih bermakna khasnya buat nasib dan masa depan mereka.

Disinilah PAS berperanan, sebagai sebuah gerakan Islam, ahli dan pimpinannya dilatih dan ditarbiyah sepanjang masa untuk menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar terutama apabila memikul amanah kepimpinan dan pemerintahan. Pemimpin Islam tidak korap, memelihara akhlak dan sentiasa bertaqwa.

PAS perlu membuktikan keberkesanan kepimpinan dan kerajaan Islam, lantas LASAK 1311 adalah platform yang paling sesuai bagi memandu mereka untuk menyelami isi hati rakyat untuk dijadikan agenda perjuangan.

Adalah diyakini apabila rakyat nanti dipanggil untuk menilai kepimpinan PAS tidak mustahil dimasa depan, rakyat tidak akan teragak-agak memberikan mandat yang lebih besar kepada Parti Islam ini, satu-satunya parti yang bersungguh isitqamah dengan prinsip dan tututan perjuangannya.

Syabas PAS Selangor.

No comments: