Tuesday, June 07, 2016

Sedikit pun orang PAS tak tergiur dengan kamu

"Kepada saudara-saudaraku ahli-ahli Pas, adik-adikku yang dikasihi dan gigih bekerja, kamu boleh terus undi calon Pas tetapi tidak akan menang. Maaf saya berkata sedemikian.
Nak kekal dalam parti itu silakan tetapi tolong undi calon Amanah. Itu sahaja yang boleh cabar BN. Saya ulang sekali lagi, Pas bersendirian dia lebih kuat tetapi sukar untuk menang dalam pilihan raya. Yang bercakap ini bukan sembarangan orang tetapi bekas timbalan presiden,"

Demikianlah sedutan ceramah Presiden Pan, Mohammad Sabu di Kampung Sayong Lembah, Kuala Kangsar semalam.

Saya sebenarnya tidak berhasrat dan berselera untuk sentuh aktiviti dan politik Pan khasnya dalam PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar ini. Bagi saya parti para pengkhianat ini tiada nilai dan wajar sangat dijauhi dan dinyahkan dari politk Malaysia.

Lantas apabila terbaca ucapan pemimpinnya di atas memang sahlah betapa mereka ini punya krisis identiti, mereka tiada hala tuju perjuangan dan mereka sekadar bernafsu untuk berkuasa dan merebut kedudukan.

Mat Sabu perlu sedar oleh kerana memiliki pemikiran sebeginilah maka beliau ditendang keluar oleh para perwakilan PAS. Para perwakilan PAS sedar bahawa pemimpin seumpama beliau tidak lagi layak dan punya kredibilit sebagai pemimpin gerakan Islam, kerana itu beliau ditumbangkan bersama-sama gerombolannya yang berkongsi mimpi yang sama.

Mana mungkin perjuangan PAS yang didasari Islam mahu disamakan dengan perjuangan parti-parti sekular yang lain.

Puluhan tahun dalam PAS rupanya tidak membentuk jiwa dan kekuatan dalaman Mat Sabu sebaliknya beliau liar dan ghairah dengan perjuangan politik sekular yang lain maka layaklah beliau menjaja hidup mengharapkan kasih orang lain di luar PAS.

Diulang-ulanginya sifir bahawa untuk menang mesti berpakat dengan orang lain walaupun orang itu menentang dan menghina dasar dan matlamat perjuangan kita, tak mengapa, peluk dan dakap juga mereka asalakan kita beroleh kuasa.

Sikap murahan sebegini mahu diumpan kepada orang-orang PAS. Buruk dan rendah akhlaknya.

Orang-orang PAS yang istiqamah dididik untuk berpegang dan terus bersama perjuangan ini walau apa yang menunggu di hadapan. Yang penting mereka ikhlas berusaha dan berjuang kerana yang mahu dikejar bukannya kuasa semata-mata tetapi syurga yang dijanjikan Allah swt.

Mat Sabu mungkin sudah tidak terpesona atau tergiur dengan itu semua kerana seleranya sudah berubah.

Ubah dan tukarlah perjuangan kamu sesuka nafsu kamu tetapi orang-orang PAS sekali-kali tidak akan bersama kamu. Nak undi parti pengkhianat yang mengkhianati perjuangan PAS dan mencuri lari kerusi-kerusi PAS jauh sekali.

Orang-orang PAS punya maruah dan harga diri dan ukuran maruah dan harga diri kami bukannya dipegang oleh kamu tetapi oleh agama yang kami junjung.

Presiden atau Timbalan Presiden, siapa sahaja jika curang dan mengkhianti perjuangan ini maka setaraflah kamu dengan musuh-musuh politik kami yang lain.

No comments: