Tuesday, May 31, 2016

Mengapa tidak Dr Abd Rani Osman



PAS telah pun mengisytiharkan calonnya unutk pilihanraya kecil Parlimen P93 Sg Besar yang penamaan calonnya pada hari Ahad 5 Jun nanti. Calon berkenaan adalah YB Dr Abd Rani Osman, yang juga ADUN PAS kawasan Meru.

Dr Abd Rani merupakan anak jati Selangor dan aktivis PAS, seorang doktor perubatan lulusan Timur Tengah. Beliau seorang profesional dalam bidangnya dan juga memiliki ilmu asas dan pengetahuan agama sehingga berupaya bertutur dalam Bahasa Arab, memimpin solat di masjid, memimpin tahlil dan menyampaikan tazkirah dan khutbah.

Pengumuman Dr Rani sebagai calon ternyata diterima baik oleh masyarakat Sg Besar lantaran latarbelakangnya yang mesra rakyat dan rekodnya yang cemerlang sebagai wakil rakyat di DUN Meru.

Penerimaan baik ini sudah pasti digusari musuh-musuh politik PAS lalu dicarilah helah untuk memburuk-burukkan pencalonan berkenaan. Ternyata pencarian berkenaan sia-sia dan akhirnya yang mampu dimainkan adalah kononnya kerana Dr Rani bukan anak tempatan.

Itulah sahaja modal yang dijaja diceruk dan rantau seakan rakyat dan para pengundi Sg Besar tidak matang dan wibawa untuk membuat penilaian dan keputusan.

PAS selain dari sebuah parti politik ia juga sebuah gerakan Islam yang berjuang bersungguh untuk mendaulat dan memartabatkan agama dalam negara sebagaimana diperintah oleh Allah swt dan Rasul Nya.

Kesungguhan PAS memperjuangkan Islam diakui dan diiktiraf oleh seluruh rakyat sejak dari awal penubuhannya lebih 60 tahun dahulu. Atas kesungguhan itu rakyat Malaysia berlapang dada dan sentiaa meraikan calon-calon PAS sehingga sanggup mengenepikan sentimen anak tempatan kerana yang lebih utama adalah keikhlasan berjuang dan jiwa yang suci murni.

Kerana Allah swt mengajar umat Islam melaui firman Nya di dalam al Quran yang bermaksud:
Sesungguhnya orang yang paling mulia dikalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertaqwa
(Al Hujurat ayat 13)

Atas dadar itu calon-calon PAS tidak pernah dipertikaikan masyarakat dimana-mana pun asalkan mereka menepati ciri-ciri seorang pemimpin Islam yang baik.

Kerana itu YB Dr Che Rosli Che Mat umpamanya boleh memang besar di Parlimen Hulu Langat, Selangor walaupun beliau anak jati Perlis.

Begitu juga sebahagian ADUN PAS Selangor yang lain. Malah Almarhum Dr Burhanuddin al Helmi, anak jati Perak boleh menang di Parlimen Besut di Terengganu pada tahun 1959 dan begitu juga Almarhum Prof Zulkiflee Muhammad di Parlimen Bachok, Kelantan 1959 dan 1964.

Calon PAS Sg Besar iaitu Dr Rani bukannya orang asing tetapi anak jati Selangor. Dan sebagai ADUN Selangor sejak tahun 2008, beliau masak dan faham akan isu-isu di negeri sini termasuk yang melibatkan Parlimen Sg Besar.

Dan lebih penting lagi PAS di Sg Besar memiliki jentera parti yang tersusun dan penuh disiplin diketuai Yang Dipertua PAS Kawasan Ustaz Mohd Fadzlin Taslimin yang sedia mendukung dan memastikan Dr Rani kiranya menang di kawasan parlimen ini memberikan khidmat yang terbaik buat rakyat dan penduduk di sini.

Rakyat para pengundi di Sg Besar diyakini lebih mengutamakan seorang ahli parlimen yang mampu mempertahankan hak dan menyuarakan rintihan serta kemahuan mereka di Palrimen dan Dr Rani lah calun yang paling sesuai.

Isu berkenaan nasib dan masa depan umat Islam, amalan, kepercayaan dan kebajikan mereka. Isu berkenaan penduduk luar bandar, ekonomi dan pendidikan khususnya yang berkaitan masyarakat Bumiputera Melayu semuanya perlu disuara dan dipertahankan diperingkat Persekutuan dan Dr Rani memiliki kemampuan dan kekuatan itu.

Sepatutnya pencalonan Dr Rani tidak dipertikaikan atau dijadikan isu.

Jika kedudukannya sebagai ADUN mahu dipolitikkan, mengapa Barisan Nasional juga memilih ADUN sebagai calonnya?

Malah pemilihan ADUN Sg Panjang sebagai calon BN itulah sebenarnya isu yang paling besar yang wajar dipertikaikan oleh penduduk Sg Besar khususnya ahli-ahli Umno. Ianya seakan menunjukkan Umno sudah ketandusan calon atau dalam eri kata lain pimpinan Umno Sg Besar dari Ketua Bahagian, Ketua Pemuda, Wanita dan Puteri semuanya tidak layak melainkan ADUN Sg Panjang.

Malang Umno Sg Besar rupanya bermasalah.

Apa pun yang pentingnya nasib dan kebajikan serta masa depan rakyat di Sg Besar perlu diberi perhatian dan dibela.

PAS mengemukakan Dr Abd Rani Osman, calon yang diyakini paling sesuai dan layak untuk duduk sebagai ahli Parlimen kawasan Sg Besar. Berilah kepercayaan kepada PAS, kerana terbukti menurut rekod PAS tidak pernah mengecewakan para pengundinya.

Bantulah PAS untuk membantu anda dan masa depan kita semua.

No comments: