Friday, April 01, 2016

Umno semakin terbakar hangus dari dalam


Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2135 Edisi Jumaat muka F17
Telah lebih tiga bulan Umno selesai menjalankan Perhimpunan Agung tahunannya di PWTC iaitu pada bulan Disember lalu. Kini cawangan-cawangan Umno sudah pun mula bermesyuarat agung bagi membuat persediaan untuk menghadapi Perhimpunan Agung mereka bagi tahun 2016 pula.
Sementara itu bahagian-bahagian Umno seluruh negara akan mula mengadakan mesyuarat agung tahunan masing-masing bermula Julai depan iaitu selepas Hari Raya Puasa.

Walaubagaimanapun Umno selaku parti tertua dan terbesar bagi umat Melayu dalam negara yang dilaporkan mempunyai keahlian mencecah 3.5 juta itu bukan lagi seperti Umno dahulu. Walaupun ia masih merupakan parti tunggak dalam membentuk kerajaan diperingkat Persekutuan bersama-sama rakan-rakan lainnya di dalam Barisan Nasional ia pada hari ini sarat dan penuh dengan pelbagai masalah dalaman.

Hubungan antara Presidennya Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya Tan Sri Muhyuddin Yasin semakin buruk dan tegang. Ada yang menjangkakan hubungan dingin itu berupaya dipulihkan pada Perhimpunan Agungnya Disember 2015 lalu, rupanya ia menjadi semakin parah dan sehingga ke hari ini sedang mengancam nasib dan masa depan Umno.
Muhyiddin yang dilucutkan dari jawatan Timbalan Perdana Menterinya dan dirampas haknya sebagai Timbalan Presiden yang dipilih oleh para perwakilan Umno, semakin “degil” melawan arus mencabar dan mempertikaikan kepimpinan Najib.

Beliau bersama para penasihat dan “hulubalang” kanannya Datuk Shafie Apdal serta Datuk Seri Mukhriz Mahathir enggan berundur secara terhormat malah bangkit pula bagaikan Hang Jebat untuk menderhaka dan menuntut bela atas kehilangan jawatan, kedudukan dan hak mereka masing-masing.
Turut membantu kumpulannya itu termasuklah bekas Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said yang gagal menjatuhkan kerajaan negeri Terengganu baru-baru ini melalui usul undi tidak terpacaya dan ditambah pula dengan sokongan padu dari bekas Presiden Umno sendiri, Tun Dr Mahathir Mohammad.

Malah Dr Mahathir hari ini bertindak dengan sukarela sebagai ayam tambatan Muhyiddin. Melaui beliaulah Muhyiddin dan pasukan cuba menagih simpati ahli-ahli Umno agar bangkit menolak kepimpinan Najib.
Dr Mahathir pula disokong oleh bekas-bekas pimpinan veteran Umno termasuklah Sanusi Joned selain Datuk Zaid Ibrahim. Tengku Razaleigh Hamzah yang diura-ura akan menyokong walaubagaimanapun telah berpaling tadah menurut Dr Mahathir sendiri.

Namun demikian menurut pelbagai sumber, gelombang yang cuba dicetuskan oleh Muhyiddin dengan bantuan Mahathir ini seumpama api pelita yang bekelip-kelip  lantaran barangkali basah sumbunya, tidak marak menyala apalagi menyambar ia sebagaimana yang dihajatkan.
Protes akar umbi yang mahu disemarakkan membakar semangat ahli-ahli Umno sehingga mampu meningkatkan tekanan lantas menendang keluar Najib malangnya hanya tertumpu dibeberapa bahagian di Pagoh iaitu kubu Muhyuddin dan tidak menyeluruh malah di Semporna iaitu bahagian Shafiee dan di Jerlun yang diketuai Mukhriz pun ia seakan suam-suam sahaja.

Usaha Muhyuddin dan rakan-rakan senasib dengannya yang kononnya mahu menyelamatkan Umno dari terbakar angkara Najib rupa-rupanya dilihat lebih membakar dan menghanguskan Umno dari dalam.  Rata-rata kalangan dalaman Umno menuding jari kepada Dr Mahahtir sebagai dalang yang sebenarnya menyalakan api dan membakar Umno itu sendiri.
Tindakan Dr Mahahtir melnacarkan “Deklarasi Rakyat” bagi menggulingkan Najib  dengan bergabung bersama tokoh-tokoh dan parti pembangkang termasuklah Lim Kit Siang dilihat sebagai punca Umno terbakar dan membakar.

Umno bakal terus terbakar kerana penderhakaan Jebat untuk mejatuhkan Najib belum berakhir malah semakin menebal.
Untuk mengumpan orang-orang Umno, Muhyiddin dan Dr Mahathir mengulang-ulang mantera bahawa tindakan mereka ini sebenarnya kerana mahu menyelamatkan Umno, jatuh Najib sebagai Presiden dan Perdana Menteri maka selamatlah Umno, dan boleh parti yang kononnya keramat itu terus memerintah negara sehingga sampai entah bila.

Malangnya bukan hanya kalangan ahli-ahli Umno malah rakyat jelata diluar pun semakin bimbang dan gusar dengan nafsu politik Muhyiddin dan Dr Mahathir ini. Ahli-ahli Umno bimbang jika penderhakaan mereka berterusan Umno akan terus kacau-bilau dan berkemungkinan hangus dan pupus. Manakala rakyat di luar bimbang jika kekalutan ini berterusan ia boleh membusung sehingga mengancam kestablian negara. Rakyat lebih percayakan perubahan melalui proses pilihanraya dan tidak secara semborono begini.
Apa pun yang pasti Umno hari ini bukan lagi bagai Umno dahulu. Ia lesu, ia goyang dan ia semakin goncang angkara percakaran dalaman ini yang telah merebak hingga ke luar.

Sementara itu PAS yang merupakan seteru utama politik Umno terus bergerak dan menguasai sokongan diperingkat akar-umbi. Ahli-ahli dan penyokong Umno yang semakin kecewa dengan partinya dilihat lebih cenderung mendekati dan beraik-baik dengan PAS.
Politik Melayu yang merupakan agenda utama perjuangan Umno selama ini semakin kelam digerhanai oleh pimpinannya yang bertikam dan bercakaran sesama sendiri demi agenda peribadi masing-masing. Atas kekalutan itu PAS lah menjadi wadah yang paling “favourite” dan disenangi diperingkat ini.

Ketenangan dan politik matang yang berjaya dizahirkan oleh pimpinan PAS dipelbagai peringkat sedang menarik dan mencuri sokongan orang-orang yang selama ini berpayung di bawah Umno.
Mereka sekali-kali tidak akan mengadu nasib dan condong  pada parti-parti nyamuk yang diasaskan oleh kalangan yang kecewa yang sarat dengan kepentingan dan agenda peribadi. Lagikan pula DAP yang didakwa anti Melayu dan Islam itu. Malah golongan ini dilihat bersatu dengan Dr Mahahtir untuk sebenarnya membakar hangus Umno.

Masyarakat Melayu dikesan akan bernaung di atas nama Islam demi mencari politik yang lebih meyakinkan, selamat dan akan menyelamatkan diri mereka dan keluarga masing-masing di dunia dan akhirat. Atas kepercayaan itulah maka PAS akan menjadi pilihan yang terbaik dan sedang menjadi tumpuan rakyat.

Berantakanlah Najib dan Muhyiddin, Najib dan Dr Mahathir serta segala kuasa dan pengaruh dalam dan luar Umno dengan bantuan mereka yang mahu dan bernafsu menangguk di air yang keruh.
PAS biar bijak main peranan. Terus yakinkanlah seluruh rakyat bahwa Islamlah penyelesaian terbaik yang akan membawa kita keluar dari kegelapan yang sedia ada kepada cahaya kebenaran dan kejayaan. Umno, orang-orang Najib, orang-orang Muhyiddin dan Dr Mahahtir malah semuanya akan selamat jika kita kembali kepada Islam, itulah penyelesaian sebenarnya. roslansms@gmail.com

No comments: