Monday, April 04, 2016

Perubahan sebenar perubahan sistem bukannya tokoh



Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2136 Edisi Isnin muka F17

Ia punya tema yang sungguh gah bunyinya iaitu Kongres Rakyat. Ia punya matlamat mahu menggerakkan gelombang massa untuk menyelamatkan Malaysia.

Deklarasi Rakyat yang dikepalai bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden Umno Tun Dr Mahahtir Mohammad ini mahu “menggulingkan” Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Umno kini Datuk Seri Najib Tun Razak. Najib kini sudah tempang dan pincang, kata Tun, 

Najib sudah bergelumang dan terpalit dengan berbagai skandal dan masalah.

Najib sudah tidak sesuai lagi kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Umno, beliau wajar diguling dan ditunjukkan jalan keluar.

Jika undi tidak percaya di Dewan Rakyat tidak mampu menghimpunkan sokongan yang cukup, maka gelombang rakyat perlu dibangkit dan dicetuskan. Biar rakyat keluar beramai-ramai sekurang-kurangnya menandatangani deklarasi tadi untuk tuntut agar Najib letak jawatan.

Biar jutaan rakyat Malaysia menandatanganinya,kerana apabila jutaan yang menunutut nanti atas gelombang tekanan, Najib tidak punya pilihan melainkan melepaskan jawatannya.

Itulah cita-cita dan perjuangan Tun kini.

Namun demikian, saya masih ragu-ragu dan pelbagai tandatanya berligar di dalam kepala, wajarkah gelombang yang kononnya mahu dicetuskan oleh Tun ini disokong rakyat sebagaimana Tun impikan itu?

Najib bukannya mahu dijatuhkan oleh Tun untuk diganti dengan pentadbiran yang baru, atau parti dan kelompok baru yang berupaya merobah sistem dan dasar pemerintahan yang ada. Tetapi berulangkali Tun telah tegaskan, dan ini diperakui oleh Tan Sri Muhyuddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz yang bersama sepakat dalam “revolusi” ini, iaitu Najib perlu dijatuhkan demi menyelamatkan Umno dan BN dari kalah dalam Pilihanraya umum yang akan datang.

Bagi mereka kiranya Najib kekal menerajui negara, maka Umno dan BN akan dikalahkan diperingkat Persekutuan.

Bermakna “revolusi” Tun dan konco-konconya ini lebih kepada mahu “membunuh” karier politik Najib semata-mata bukannya punya rancangan untuk mengkebumikan Umno dan BN sebagaimana yang disangkakan. Malah kiranya Najib berjaya diterajang keluar, mereka yakni Tun, Muhyuddin, Shafie Apdal, Mukhriz dan lain-lain percaya bahawa Umno dan BN akan menjadi lebih kuat dan bertenaga, yang penting bagi mereka, Umno dan BN akan kekal berkuasa untuk tempoh yang lebih panjang lagi.

Lalu dalam hal ini dimanakah letaknya parti-parti dan tokoh pembangkang dan NGO yang turut menyokong dan memberi sepenuh keyakinan pada rancangan Tun ini?

Mereka turut mahu menurunkan Najib. Bagi Tun itu satu persamaan, dan perpaduan mereka dipupuk atas persamaan yang satu ini. Walaubagaimanapun, meski tidur di atas bantal yang sama akan tetapi mereka punya mimpi yang berbeza.

Tun jelas mahu Najib jatuh dan digantikan dengan pemimpin Umno lain yang lebih berkaliber dan bertenaga, sekurang-kurangnya yang boleh akur dan tunduk pada telunjuknya. Jatuh Najib maka  berkuasa semulalah Muhyuddin, Shafiee Apdal dan anaknya Mukhriz.

Manakala bagi blok pembangkang yang menjulang Tun ini, mereka juga mahu jatuhkan Najib akan tetapi kalau tidak pun Umno jatuh sekurang-kurangnya mereka nanti punya tempat dalam kerajaan yang baru. Kekallah tidak mengapa Umno tetapi selebihnya mereka juga mahu posisi dan kuasa.

Asalnya rakyat jelata menyangkakan yang Tun telah berpatah arang dan berkerat rotan dengan Umno. Muhyuddin, Shafiee Apdal, Mukhriz dan lain-lain juga diharapkan begitu. Iaitu bersama melawan Umno dari luar. Dengan kepercayaan begitu lalu berlari-larilah Kit Siang, Mat Sabu dan Rafizi menjulang tinggi Tun. Segala kezaliman dan dosa Tun terhadap rakyat dan negara serta merta diampunkan. Dan Tun dalam sekelip mata menjadi suci bagaikan bayi baru lahir.

Tun dan rakan-rakan pada jangkaan dan bacaan mereka akan bersama dan memperteguhkan lagi kekauatan blok pembangkang bagi menghadapi Umno dan BN khususnya pada Pilihanraya Umum nanti.

Malangnya setelah melutut di hadapan Tun dan menari ikut rentaknya, kini mereka sedar rupanya agenda Tun adalah untuk memperkasakan Umno dan BN.
Perahu telah terlajak dan sukar diundur lagi.

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, awal-awal lagi telah tegaskan bahawa sikap politik PAS diwaktu ini adalah jelas  iaitu untuk membawa perubahan kepada sisitem dan pemerintahan yang kotor dan pincang di bawah teraju Umno dan BN. Bukan hanya Najib yang mahu disingkirkan tetapi seluruh sistem dan pentadbirannya, yang membeban dan merosakkan rakyat dan negara.

Kerana itu perubahan total ini hanya mungkin berlaku kiranya dibawa melalui kaedah demokrasi berpilihanraya. Iaitu perubahan yang aman yang tidak mencetuskan ketegangan dan porak-peranda.

Malah begitulah juga apa yang disuarakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila beliau hadir menghadapi kesnya di mahkamah baru-baru ini. Kata beliau: “Kita  juga telah belajar dari pengalaman sejarah bahawa peralihan kuasa yang bermakna bukanlah peralihan tokoh semata tetapi perubahan sistem”.

Yang jelasnya rakyat sudah bosan dengan Najib sebagaimana mereka juga bosan dan hilang kepercayaan pada Umno dan BN. Sebarang gerak dan langkah untuk menukar Najib dan merobah tunggak kuasa dari Umno dan BN yang mengamalkan sistem tempang dan pincang selama ini akan disokong tetapi bukannya menjatuhkan Najib dan menaikkan pengganti lain dari lubang yang sama, iaitu Umno dan BN juga.

Rakyat lebih yakin pada perubahan melalui peti undi, iaitu amalan biasa mereka yang berlaku setiap 5 tahun dalam keadaan aman dan tenteram.

Kesusahan dan kehimpitan hidup rakyat dewasa ini wajar dirobah, tetapi bukannya dengan cara mengeruhkan lagi suasana politik dalam negara yang sudah cekup keruh dengan hasil kepincangan Umno dan BN selama ini.

Atas dasar itu usaha deklarasi rakyat yang ditaja Mahathir ini diyakini tidak akan dapat bertahan lama kerana pencetusnya sendiri pun punya rekod yang hodoh dan sukar dilupakan oleh rakyat Malaysia.

Lebih wajar kita menggembeling tenaga berkerja meyakinkan rakyat Malaysia bahawa perubahan melalui peti undi sudah wajar sangat dilakukan apabila tiba masanya nanti. Rakyat seharusnya beri fokus terhadap penggembelingan tenaga ini dan bukannya terperangkap dengan perjuangan kosong dan menegakkan agenda peribadi puak-puak tertentu.

Bersatulah kita bersama menghadapi Najib, Umno dan BN secara bersepadu barulah nasib dan masadepan rakyat dan negara terselamat dan terjamin.

No comments: