Friday, April 22, 2016

Malaysia biar bebas dari pemimpin radikal dan tidak rasional

Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2141 Edisi Jumaat muka F16

Kunjungan pendakwah antarabangsa Dr Zakir Abdul Karim Naik ke Malaysia kali ini dipenuhi dengan kontroversi. Walaupun ini bukan kali pertama beliau ke sini, malah Dr Zakir pernah pada tahun 2013 lagi diberikan pengiktirafan negara apabila dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah Antarabangsa oleh Yang Dipertuan Agong, namun kunjungannya ke Malaysia kali ini tiba-tiba menjadi panas.

Dr Zakir walaupun seorang lulusan perubatan akan tetapi memiliki kepakaran dalam dibidang “comparative religion” ataupun perbandingan agama”. Dan beliau yang berasal dari India dikenali dunia dengan kemahiran ini setandding dengan “guru”nya Allahyarham Ahmad Deedat.

Kemana sahaja pelusok dunia yang beliau pergi dand idundang sudah semestinyalah misinya adalah untuk menerangkan Islam selain mengajak masyarakat bukan Islam agar mendekati dan menerima Islam hasil dari kepakarannya itu.

Oeh itu kunjungannya ke Malaysia kali ini pastilah untuk meneruskan misi berkenaan atas undangan pihak-pihak yang tertentu di negara ini.

Sejurus tiba beberapa NGO Hindu khsusnya Hindu Sangam dan HINDRAF telah membantah penganjuran majlis yang melibatkan Dr Zakir khasnya di negeri Melaka dimana beliau dijadulkan memberi ceramah berkaitan perbandingan agama Islam dan Hindu.

Kedua-dua NGO berkenaan tidak senang dengan gaya Dr Zakir yang sering membanding-bandingkan agama selain menganggap beliau pernah menghina penganut dan kepercayaan Hindu dalam ceramah-ceramahnya sebelum ini.

Setelah pihak Polis campurtangan akhirnya tajuk cewramahnya di Melaka itu telah diubah.
Walaubagaimanapun kontroversi berkenaan kehadirannya terus memuncak apabila Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Timbalan Setiausaha Agung DAP Profesor P. Ramasamy pula telah melabel Dr Zakir sebagai seorang “syaitan” dalam “facebook”nya. Walaupun Ramasamy kemudiannya mengahpuskan “posting” itu namun ianya telah sempat di “viral” dan membangkitkan kemarahan masyarakat Islam.

Isunya adakah kehadiran Dr Zakir Naik dan ceramah-ceramahnya di sini menyalahi undang-undang negara?

Puak NGO Hindu mahu menggambarkan seolahnya begitu. 

Manakala Ramasamy pula menganggap kehadiran Dr Zakir ke sini sebagai satu penghinaan kepada penganut Hindu. Selain itu beliau juga menganggap tindakan kerajaan membenarkan Dr Zakir mengislamkan beberapa individu bukan Islam yang terpengaruh dengan penyampaiannya sebagai bukti keangkuhan masyarakat Melayu Islam ke atas masyarakat bukan Islam.

Ternyata kesemua pihak yang menentang di dalam hal initidak memahami Perlembagaan Negara. 

Islam diletakkan sebagai agama Persekutuan walaubagaimanapun Perkara 11 Fasal 1 Perlembagaan Negara menggariskan bahawa: “Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya “

Bermakna Islam adalah agama resmi Persekutuan dan ianya diberi pengiktirafan oleh undang-undang tertinggi negara. Namun demikian agama dan kepercayaan lain bebas dianuti oleh mana-mana warga Malaysia. Ringkasnya tiada paksaan dalam beragama di Malaysia.

Akan tetapi walaupun kebebasan bergama terjamin namun peruntukkan yang sama menetapkan bahawa pengembangan agama di Malaysia ini punya had dan peraturannya. Perkara 11 Fasal 4 Perlembagaan Persekutuan menetapkan: “ Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.”

Dalam erti kata lain semua warganegara bebas mengamal dan mengembangkan agama mereka akan tetapi pengembangan agama selain Islam tidak dibenarkan ke atas masyarakat atau warganegara beragama Islam walaupun Islam boleh dikembangkan kepada masyarakat lain.

Jelas undang-undang murtad yang melibatkan enakmen agama negeri-negeri dan Wilayah Persekutuan selari dengan peruntukkan ini yang tidak mengizinkan agama lain dikembangkan ke atas rakyat bergama Islam.

Oleh itu sebarang program seumpama yang dipimpin oleh Dr Zakir ini atau sesiapa sahaja di Malaysia sebenarnya selaras dengan Perlembagaan Persekutuan dan diizinkan dalam negara kita. Tidak berbangkit isu penghinaan atau keangkuhan orang Islam ke atas bukan Islam sebagaimana dituduh oleh Ramasamy.

Program-program seumpama ini tidak pernah memaksa masyrakat bukan Islam di Malaysia untuk hadir dan sebenarnya mereka yang bukan Islam itu hadir atas kerelaan diri serta memenuhi sifat ingin tahu masing-masing.

Masyarakat Islam di Malaysia telah lama menghormati dan melindungi masyarakat bukan Islam dan ini satu hakikat yang tidak boleh dinafikan sesiapa. Tiada pergaduhan atau pencabulan hak kebebasan beragama di Malaysia sepanjang sejarahnya tidak seperti di India atau Myanmar. Rumah-rumah ibadat bukan Islam dibenarkan dan begitu juga sambutan dan perayaan agama masing-masing.

Lantas program-program seumpama yang dianjurkan Dr Zakir ini seharusnya tidaklah ditempelak dan ditentang oleh mana-mana pihak yang rasional kerana ianya mematuhi undang-undang negara dan di sana tiada elemen paksaan yang dikenakan.

Seharusnya semua pihak bertenang dan berfikir secara matang dan tidak mudah menggelabah sehingga mengeruhkan hubungan baik antara pelbagai penganut dalam negara ini. Melabel seorang pendakwah Islam bertaraf dunia sebagai “syaitan” umpamanya adalah sesuatu yang sangat dikesali dan seharusbya disusuli dengan permintaan maaf.
Penganut Islam dan bukan Islam di Malaysia akan kekal hidup selamat dan aman damai selagi negara bebas dari pemimpin yang radikal dan emosional seperti Ramasamy dan koncon-konconya.

Hormatilah kebebasan beragama dan patuhilah Perlembagaan Persekutuan. roslansms@gmail.com

No comments: