Friday, March 04, 2016

Membendung mudarat arak melalui percukaian



 Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2127 Edisi Jumaat muka F16

Sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris baru-baru ini melaporkan darihal kebimbangan beberapa pengusaha termasuk pemilik pub dan kedai-kedai kopi yang menjual dan menghidangkan arak berikutan ura-ura pihak kerajaan mahu menyemak semula cukai ke atas minuman berakohol mulai Mac tahun ini.

Mereka rata-rata bimbang kononnya jika pihak kerajaan membuat keputusan untuk menaikkan duti eksais ke atas minuman memabukkan ini besar kemungkinan ianya akan mengakibatkan kenaikkan harganya lalu menjejaskan perniagaan dan pendapatan mereka. 

Mereka jangkakan dalam keadaan ekonomi semasa kenaikkan harga minuman ini akan mengakibatkan pengguna mengurangkan atau mungkin juga menghentikan tabiat meminum arak yang seterusnya memaksa mereka menutup perniagaan masing-masing.

Menurut rekod terdapat semai 3.5 juta peminum arak di Malaysia yang menjadikan Malaysia negara ke 10 paling ramai pengguna arak di dunia dengan purata RM2 bilion dibelanjakan setiap tahun untuk minuman memabukkan ini.

Walaupun Malaysia meletakkan Islam sebagai agama resmi negara dan lebih 60 peratus dari jumlah penduduknya beragama Islam, namun arak masih dibenarkan dikilang dan dijual di negara ini secara terbuka kecuali negeri Kelantan yang mengenakan kawalan yang ketat. Malah pesawat resmi negara iaitu Penerbangan Malaysia atau MAS pun menghidangkan arak di atas penerbangan.

Minuman berakohol ini hari ini dijual dengan harga purata RM6 setin 320ml dan dengan mudah boleh didapati di kedai-kedai serbanika sedangkan rokok yang dinaikkan duti eksaisnya pada bulan Oktober lalu hari ini dijual dengan harga purata RM17 sekotak bagi rokok yang mengandungi 20 batang.

Rokok elektronik atau “vape” yang dikatakan membahayakan kesihatan, boleh dengan mudah diharamkan oleh kerajaan. Begitu juga rokok dinaikkan harganya ke tahap yang paling tinggi semata-mata kerana tabiat buruknya yang mendatangkan mudarat yang tinggi.

Samada diterima ataupun tidak, mudarat yang dibawa oleh mereka yang mabuk akibat meminum arak sesungguhnya jauh lebih besar dari penguna “vape” ataupun perokok. Sekurang-kurangnya pengguna “vape” atau rokok sekadar memudaratkan diri mereka sendiri, akan tetapi seseorang yang mabuk akibat meminum arak boleh memudaratkan dirinya, orang sekelilingnya dan boleh juga melakukan jenayah akibat berada dalam keadaan mabuk.

Kita pernah mendengar laporan penumpang pesawat penerbangan Malaysia yang mabuk sehingga mengakibatkan penerbangan tergendala dan terpaksa berpatah balik. Bayangkan jika pemabuk tadi menganggu penerbangan sudah pasti nyawa mereka yang berada dalam pesawat itu turut ternancam.

Selain itu institusi keluarga turut terganggu apabila ada dikalangan ahlinya mengamalkan tabiat buruk meminum arak ini. Banyak kes-kes pukul isteri dan anak-anak malah kes bunuh telah dilaporkan akibat suami yang dalam keadaan mabuk.

Oleh itu sudah tiba masanya bagi pihak kerajaan untuk memandang serius dan mengambil langkah sewajarnya dalam hal ini.

Yang perlu dilindungi sekarang bukannya pengusaha atau pengilang ataupun operator pub dan kedai-kedai kopi yang menjual minuman berakohol ini dan meraih keuntungan. Juga sudah pasti bukannya kaki-kaki botol yang menjadikan arak ini sebagai minuman kegemaran mereka.

Yang perlu kerajaan lindungi adalah rakyat jelata, rakyat Malaysia yang mahu hidup dalam keadaan aman dan damai dan tidak terancam hidup dan nyawa mereka oleh individu atau kumpulan yang mabuk akibat dari meminum minuman seumpama ini.

Umat Islam dalam negara sudah pasti bergembira kiranya kerajaan Pusat memiliki keupayaan politik untuk mengharamkan sama-sekali penjualan arak, akan tetapi ianya dijangka tidak boleh berlaku dengan begitu mudah. Oleh itu sekurang-kurangnya dengan matlamat melindungi keselamatan dan kesejahteraan rakyat jelata, wajar sangat cukai ke atas arak ini dinaikkan.

Mengikut rekod keuntungan yang diperolehi oleh kilang-kilang arak tempatan sudah cukup besar dan lumayan, masakan kenaikkan cukai boleh menjejaskan operasi mereka.
Menurut laporan yang dikemukakan ke Bursa Malaysia contohnya, syarikat pengilang arak Carlsberg Brewry Malaysia, salah sebuah syarikat pengilangan arak yang dilesenkan oleh kerajaan Malaysia mencatatkan pendapatan pada tahun berakhir 31 Disember 2015 sebanyak RM1.66 bilion manakala keuntungan sebelum cukainya naik 1.5% tahun berkenaan ke RM220.2 juta.

Kali terakhir cukai ke atas minuman berakohol ini naik adalah pada tahun 2005 iaitu lebih 10 tahun lalu.

Kita mahu melihat jika rokok yang sekadar memberi mudarat kepada pengunanya boleh dinaikkan cukai sehingga 40% mengapa tidak minuman memabukkan ini juga dikenakan kenaikkan pada kadar yang sama atau lebih tinggi. Kita mahu lihat contohnya setin arak 320ml tidak lagi dijual dengan harga RM6 setin tetapi sebaliknya dinaikkan ke  mungkin pada harga yang mahal dan tidak mudah dicapai oleh anak-anak bawah umur atau pengguna yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Kerajaan yang mahu memperkenalkan pemerintahan berlandaskan syariat Allah swt ini wajib memastikan yang arak tidak boleh sama-sekali dihidangkan kepada pengguna Islam. Pesawat penerbangan Malaysia yang majoriti pekerjanya orang Islam juga patut mengikuti jejak langkah Negara Brunei Darus Salam dengan mengharamkan arak di atas penerbangannya.

Sesungguhnya peluang menaikkan cukai arak ini boleh menjadi satu langkah positif kea rah memastikan mudarat arak ini dapat dikawal dan seterusnya dibenteras berpingkat-peringkat. Segala-galanya terletak di atas kepala bahu kerajaan Persekutuan. Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.

Allah swt berfirman di dalam al Quran maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.” (al Maidah ayat ke 90) roslansms@gmail.com

No comments: