Wednesday, February 10, 2016

Jangan kecewa lempar mikrofon....

Kemana-mana kita pergi hari ini rakyat jelata dari semua lapisan masyarakat akan mengeluh berkenaan kenaikkan kos hidup yang semakin menekan dan menghimpit kehidupan mereka masing-masing. Bebanan ini berbeza-beza mengikut kelas masyarakat namun umumnya ia diakui sebagai satu malapetaka.

TV3 umpamanya sedang satu dua hari ini menyiarkan tentang harga minuman di restoran nasi kandar yang hari ini ada yang caj milo ais sehingga RM3.50 segelas.

Inilah realiti kehidupan kita hari ini. Harga barangan dinaikkan oleh para peniaga, GST dikenakan, namun gaji dan upah tidak berubah malah ramai yang sudah mula dihentikan perkhidmatan oleh kerana syarikat gulung tikar atau mengurangkan “overhead”.

Akhbar The Star hari ini telah memetik kenyataan Presiden Gerakan Datuk Seri Mah Siew Keong sempena rumah terbuka sambutan Tahun Baru Cina anjuran Gerakan. Kata Mah:

“Everywhere I go everyone is talking about the rising cost of living”

(Kemana sahaja saya pergi orang akan mengatakan berkenaan kenaikkan kos hidup)

Sekaligus membuktikan perkara ini bukan mainan parti pembangkang sahaja tetapi ia satu kenyataan.

“They don’t talk to me about politics but they ask me for solutions”

(Mereka tidak bercakapa kepada saya berkenaan politik tetapi mereka meminta jalan penyelesaian (masalah ini))

Kerana itu PAS khususnya perlu bijak dalam membawa isu rakyat ini. Rakyat terbeban dan ada di antara mereka sudah begitu terdesak.

PAS perlu datang dengan kaedah dan jalan penyelesaian agar terubat mereka dari hambatan hidup yang menyeksa ini.

Kongres Rakyat yang dianjurkan PAS bersama rakan-rakan NGO adalah satu permulaan yang baik betapa PAS bersama rakyat dalam hal ini. Ia perlu terus dilanjutkan dan disusuli dengan tindakan-tindakan yang positif dan proaktif.

Desakkan dan tekanan terhadap kerajaan perlu diteruskan selain mengemukakan cadangan dan jalan penyelesaian terbaik.

Dengan suasana ekonomi global yang masih belum pulih, kejatuhan harga ringgit dan kemerosotan harga minyak mentah dunia, himpitan kehidupan rakyat ini tidak nampak boleh dirawat melainkan langkah-langkah drastik dan berani terpaksa diambil khasnya oleh pihak kerajaan sendiri.

Dalam keadaan ini sudah pasti rakyat menunggu-nunggu bila akan kebah demam mereka, dan PAS yang berpotensi menjadi galang-ganti buat Umno dalam senario sebegini perlu ke hadapan berama rakyat untuk memastikan suara mereka diketengahkan selain meyakinkan mereka untuk menggunakan suara itu juga untuk menggantikan oengurus negara yang sudah terbukti gagal.

Jangan kecewa lempar mikrofon!!!

Rakyat bukan perlukan anarkis tetapi rakyat mahu penyelamat. Bangkit bekerja dan beri harapan kerana rakyat insyallah akan bersama kita. Islam penyelamat ummah.

No comments: