Tuesday, February 23, 2016

Guan Eng pungut gelaran baru

Tidak matang (immature), tidak adil (unfair) dan otokratik itulah 3 perkataan yang digunakan oleh Ketua Penerangan AMK PKR Pulau Pinang, Haidhar Auni Dzolkapli terhadap Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sebagaimana dilaporkan dalam akhbar NST hari ini.

Sebelum itu Guang Eng telah menggunakan kedudukannya sebagai Pengerusi 3 syarikat GLC di Pulau Pinang untuk memecat dua ADUN PKR selaku Pengarah dalam syarikat-syarikat berkenaan.

ADUN Bukit Tengah Ong Chin Wah dipecat selaku Pengarah Invest Penang dan Island Golf Properties manakala ADUN Kebun Bunga Cheah Kah Peng pula dipecat dari Penang Hill Corporation.

Guan Eng secara terbuka menyatakan bahawa pemecatan itu dibuat berikutan tindakan ADUN-ADUN berkenaan yang bersikap berkecuali terhadap usul wakil BN berhubung projek tambak tanah kerajaan negeri di Dewan Negeri Disember lalu.

Kononnya menurut Guan Eng:

“…. the decision was made after they had angered fellow Pakatan assemblymen.”

(….keputusan itu diambil berikutan tindak-tanduk mereka yang telah mencetus kemarahan ADUN-ADUN Pakatan)

Apakah kesalahan Ong dan Cheah?

Mereka mengundi berkecuali semata-mata kerana merasakan isu yang dikemukakan adalah isu rakyat bukannya mereka menentang atau mencela kerajaan negeri. Adakah bertindak demikian merupakan satu kesalahan dan dosa besar di mata Guan Eng?
MB Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR turut mempertahankan tindakan kedua-dua ADUN PKR itu dan merasakan tindakan terbaru Guan Eng sebagai keterlaluan.

Itulah Guan Eng yang sebenar.

Bukankah sebelum ini seorang pemimpin PKR pernah diambil tindakan kerana menuduh Guan Eng “cocky and arrogant” (sombong dan angkuh) dan seorang “tokong” yang dipuja dan tidak dianggap melakukan apa-apa kesalahan.

Guan Eng juga bertindak memutuskan hubungan dengan PAS kerana kononnya PAS beria-ia mahu melaksanakan hukum Islam tanpa persetujuan DAP dan consensus dalam Pakatan Rakyat ketika itu.

Sebelum itu Guan Eng turut bertindak terhadap seorang ahli majlis MPPP PAS di Pulau Pinang, Sdr Iszuree Ibrahim kerana menegur kerajaan negeri Pulau Pinang dalam ucapannya di Muktamar PAS tahun 2014.

Ucapan serupa itu bagi Guan Eng adalah satu sabotaj lalu Iszuree dipecat walaupun PAS ketika itu duduk dalam kerajaan negeri.

Sebelum itu apabila Ketua Penerangan PAS membuat perbandingan antara kerajaan Selangor dan Pulau Pinang dalam isu pemberian kontrak, Guan Eng bukannya memberikan penjelasan sebaliknya melenting dan bertindak menyaman malu Ustaz Nasaruddin Hassan, sedangkan ketika itu PAS dan DAP sama-sama duduk dalam PR.

Dan pada Januari lalu apabila penduduk di Chew Jetty di Pulau Pinang membantah tindakan kerajaan negeri mengadakan perayaan bertindih dengan mereka sempena ulangtahun “Jade Emperor”, Guan Eng telah melenting dengan mengeluarkan kenyataan:

“This is not your fathers land”

(Ini bukan tanah bapa kamu)

Itulah Guan Eng yang sebenar, “cocky, arrogant””tokong” dan hari ini ditambah gelarannya oleh Haidhar:

“Immature, unfair and autocratic”.

Mujurlah PAS tiada hubungan lagi dengan orang ini dan partinya.

“Say NO to Guan Eng” “Say NO to DAP”


No comments: