Monday, January 11, 2016

DAP biar sesal dahulu jangan kemudian

DAP berkerja kuat bagi memastikan gagasan Pakatan Harapan yang mereka lahirkan bersama PKR dan Pan akan segera dapat menggantikan gagasan Pakatan Rakyat yang telah mereka matikan dan lontar jauh ke longkang.

Merekalah akitek sebenar PH dan malah merekalah juga akitek yang memberi nyawa dan melahirkan Pan yang cuba digambarkan sebagai pengganti PAS.

Keputusan konvensyen PH di Shah Alam baru-baru ini jelas memperlengkapkan lagi agenda dan kehendak politik DAP. Tiada lagi prinsip “bersetuju untuk tidak bersetuju” dalam PH tidak sebagaimana PR dahulu.

Dalam PH hari ini segalanya mesti diputuskan secara konsensus oleh ketiga-tiga parti dan tiada parti yang punya ruang atau opsyen berpendirian “bersetuju untuk tidak bersetuju” melainkan semua kena sepakat dan bersetuju atas semua perkara.

Perkara ini penting buat DAP kerana dengan cara itu tiada lagi mana parti boleh membawa isu yang tidak selari atau bertentangan dengan prinsip dan dasar sekular, “Malaysian Malaysia” DAP itu.

Jika dahulu contohnya dalam isu hudud, cadangan PAS itu menjadi pertikaian sehingga akhirnya PAS boleh berpegang pada prinsip “bersetuju untuk tidak bersetuju” apabila DAP khasnya menolak cadangan PAS itu. PR menghormati perbezaan pandangan dan pendekatan PAS.

Akan tetapi dalam PH hari ini tiada lagi ruang untuk itu.

Ini bermakna kiranya Pan, mahu bawa idea dan pendekatan Islam, termasuklah isu-isu perundangan Islam yang hanya terkena atas penduduk Islam contohnya, apabila sahaja DAP menentang, dan pasti DAP akan tentang, maka gugurlah idea itu dari PH.

Bolehkah Pan berjuang untuk Islam jika begitu?

Sesungguhnya prinsip baru ini hanya memudahkan rakyat khasnya orang Melayu Islam untuk mengenali wajah DAP yang sebenar.

Barulah mereka semakin sedar betapa DAP bersungguh dalam perjuangannya untuk mempertahankan negara ini sebagai negara sekular yang memisahkan sama-sekali antara agama dan politik. Mahukah rakyat Malaysia khasnya mereka yang beragama Islam dekat pada DAP lagi jika begitu?

Bagi mereka Islam ini sekadar satu “religion”, dan Islam sebagai agama resmi bermakna Islam yang berkaitan adat-istiadat, tetapi tidak lebih dari itu. Sebarang usaha mahu memartabatkan undang-undang dan peraturan Islam akan ditentang, kerana ianya nanti akan mengelirukan rakyat dan mewujudkan dualisma dalam undang-undang negara mengikut fahaman mereka.

Bagi DAP mahkamah syariah sepatutnya diuruskan sebagimana mahkamah anak negeri di Borneo, serendah-rendah mahkamah yang sekadar membicara dan mendengar kes-kes berkaitan nikah kahwin dan harta pusaka. 

Ini bukan kenyataan adu-domba tetapi realitinya begitulah kemahuan DAP, kerana itu menolak konsep “ bersetuju untuk tidak bersetuju” itu sangat penting buat DAP dalam PH.

Kerana itu jugalah PAS ditolak, kerana PAS dilihat terlalu bersungguh mahu kembali pada Islam, walaupun usahanya sekadar mahu melibatkan penduduk Islam semata-mata.

DAP sendiri menyatakan secara terbuka mereka menentang perlaksanaan Hudud, walaupun Hudud yang mahu dilaksanakan oleh PAS di Kelantan itu sekadar terkena ke atas rakyatnya yang beragama Islam.

Rakyat Malaysia khasnya yang beragama Islam perlu tahu, sikap, pendirian dan agenda DAP ini.

Semoga rakan kita PKR tidak mudah terperangkap dengan gerak-kerja DAP ini. Biarlah Pan terhoyong-hayang menjulang dan menjaja DAP, akitek mereka, PKR jangan terjerumus sekali.

Malah jika Kit Siang dan DAP mahu tahu, reaksi pengundi Melayu terhadap kajian Institut Darul Ehsan yang meletakkan 64% dari mereka setuju bahawa DAP adalah sebuah parti anti Melayu dan anti Islam semuanya berpunca dari sikap angkuh DAP ini yang tidak menghormati kuatnya pegangngan umat Islam pada aqidah dan kepercayaan mereka.

Bukan hanya orang PAS begitu, malah orang Umno, orang PKR yang Muslim, orang tidak berparti, orang Islam yang berpendidikan dan tidak berpendidikan, yang faham agama dan kurang kefahaman, semuanya sensitif dan tidak sekali-kali akan membiarkan agama mereka dipermainkan. Dan apabila ini berlaku seluruh umat Islam dengan mudah boleh bangkit bersatu menentang mana-mana sahaja anasir yang mengancam mereka.

Jangan sentuh Islam, jangan pertikaikan dan mencabarnya. Islam tidak pernah dipaksa ke atas bukan Muslim dalam negara kita. Apa yang kita mahukan adalah pengiktirafan dan penghormatan.

Tetapi dengan agenda negara sekular dan “Malaysian Malaysia” DAP ini rakyat Malaysia khasnya yang beragama Islam akan semakin terpanggil untuk meminggirkan DAP dan jangan terperanjat jika angka 64% itu boleh meningkat mencecah ke 80 dan malah juga 90% satu ketika nanti.

Jika dahulu ketika bersahabat dengan PAS, umat Islam menerima DAP dengan hati terbuka kerana di sana ada PAS yang memang kuat berpegang pada prinsip zaman berzaman. Tetapi apabila PAS diberi layanan buruk oleh DAP, dicerca, dihina, tidak dihormati dan akhirnya ditendang keluar, maka lupus dan hilanglah sekali keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap DAP.

Pergilah DAP dengan keangkuhan mereka dan dengan keghairahan mereka bahawa hanya mereka yang menguasai dan memegang kuasa politik penentu yakni sokongan masyarakat Cina.

Percayalah masyarakat Cina itupun yang telah hidup duduk sama rendah berdiri sama tinggi dengan masyarakat yang lain termasuklah orang-orang Melayu zaman berzaman, hanya menghargai DAP apabila mereka membuktikan mereka boleh berkerjasama dengan PAS yang menguasai pengundi teras yakni Melayu Islam selain Umno. 

Apabila PAS mereka terajang keluar, masyarakat Cina pun cemas dan melihat DAP seakan bersendirian, tiada lagi dibayangi parti yang mampu membawa sokongan pengundi teras.

PKR bukan PAS, apatah lagi Pan yang hidup segan mati tak mahu itu.

Pengundi Cina pun apabila mereka sedar PAS tiada lagi bersama akan berfikir dua tiga kali sebelum memberi sokongan mutlak pada DAP sebagaimana sebelum ini.

Semoga DAP sedar akan kesilapan dan cacatnya bacaan politik mereka. 

Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna. roslansms@gmail.com


No comments: