Tuesday, January 19, 2016

Antara penfitnah dan mangsa

Pada asalanya saya menyangka tweet yang disibarkan itu “fake” atau palsu.

Mana mungkin beliau mahu “spin” keputusan mahkamah yang merekodkan penyelesaian antara dua pihak yang bertelingkah. Namun apabila saya sendiri mengunjungi lamannya ternyata ianya tweet milik Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Dalam tweetnya itu yang turut menyertakan gambar muka depan akhbar Sinar Harian hari ini beliau menulis:

“Akhirnya kebenaran dedahkan siapa penfitnah siapa mangsa. Kurang pasti …. Adakah dosa fitnah lebih berat dpd bunuh?”

Dua perkara saya petik dari tweet ini.

Pertama beliau merujuk kepada akhbar Sinar dan bersetuju dalam hal ini bahawa YB Ustaz Nasrudin Hassan telah memfitnah beliau. Kerana itu beliau melontarkan kenyataan “kebenaran” yakni keputusan mahkamah telah memutuskan siapa penfitnah dan siapa mangsa.

Jika berdasarkan tajuk Sinar itu bermakna YB Ustaz telah “sabit” memfitnah beliau.

Apakah sebenarnya keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang? Benarkah YB Ustaz di sabit memfitnah Guan Eng?

Apa yang berlaku sebenarnya, Mahkamah yang sepatutnya mendengar kes saman fitnah Guan Eng terhadap Ustaz Nasrudin itu akhirnya telah merekodkan kenyataan penyelesaian (statement of settlement) yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak Guan Eng dan Ustaz Nasrudin.

Bermakna kes ini tidak diteruskan sebaliknya kedua pihak setuju selesai.

Oleh itu dimanakah benarnya “tweet” Guan Eng itu bahawa “kebenaran dedahkan siapa penfitnah siapa mangsa?

Kes ini berpunca dari artikel Ustaz Nasrudin pada 6 Ogos 2014 bertajuk “Apa beza KIDEX dan Penang Tunnel”. Guan Eng mendakwa Ustaz Nasrudin telah memfitnahnya melalui artikel itu lalu mengemukakan saman fitnah.

Apabila mahkamah bersedia bersidang, berlaku proses perundingan antara kedua pihak dan hakim selain sesama mereka, akhirnya “statement of settlement” dikemukakan apabila kedua pihak bersetuju untuk tidak meneruskan kes.

Siapa fitnah siapa?

Ustaz Nasrudin tidak diarahkan untuk memohon maaf. Jika beliau “sabit” telah fitnah Guan Eng, pastinya beliau diarah memohon maaf tetapi ini tidak berlaku. Malah Ustaz Nasrudin telah menegaskan beliau melangkah ke mahkamah untuk membela diri dan tidak sekali-kali akan mohon maaf kerana yakin beliau tidak bersalah.

Lalu apakah sebenarnya yang telah berlaku?

Menurut akhbar The Star hari ini:

“……after examining the documents submitted to the court, he regretted that his statement has led to a misunderstanding with Lim”

“….selepas memeriksa dokumen-dokumen yang dikemukakan ke pihak mahkamah, beliau (Ustaz) kesal yang kenyataannya (artikel yang ditulis itu) telah mengakibatkan wujud salah faham antara beliau dan Lim”

“Misunderstanding” atau salah faham bukannya fitnah atau memfitnah.

Dan melalui penyelesaian ini juga bermakna Guan Eng juga sebenarnya bersetuju ia sekadar “misunderstanding” atau salah faham.

Kerana itu Ustaz Nasrudin sekadar menarik balik beberapa bahagian dari keseluruhan artikel beliau itu, namun bukan keseluruhannya dan beliau tidak sekali-kali diminta atau meminta maaf.

Dan tiba-tiba Guan Eng dakwa kebenaran telah mendedahkan siapa penfitnah…….. siapa?
Kalau berdasarkan huraian di atas tiada siapa memfitnah sesiapa, berbohongkah Guan Eng dalam “tweet” nya itu?

Perkara kedua dalam tweet Guan Eng yang mahu saya petik adalah apabila beliau menyebut …… “adakah dosa fitnah lebih berat drp bunuh?”

Kita tahu dalam penyelesaian ini tiada siapa diakui telah memfitnah atau difitnah. Mengapakah Guan Eng mengungkit berkenaan “dosa fitnah”?  Mengapa hukum Islam pula mahu diseret dalam polemik ini, atau terdapatkah unsur persendaan di sana?

Apa pun kes sudah selesai defendan diperintah bayar kos mahkamah RM10,000 tanpa perlu meminta maaf. Pastinya jika Guan Eng tidak berpuas hati boleh sahaja dia minta kes terus dibicarakan tetapi tidak, beliau pun setuju jangan dipanjang-panjangkan, selesai takat situ.

Mengapa defendan bayar? 

Sebab bagi saya kes ini sepatutnya tidak perlu bawa ke mahkamah pun tetapi kerana kepentingan politik ia dibawa untuk kononnya membuktikan siapa penfitnah dan siapa mangsa. Lalu jawapannya, bayar kos dan tiada siapa difitnah dan “tweet” di atas sungguh mengelirukan.




1 comment:

powertrain1648 said...

pru14 nanti org cina akan berada dalam dilema dan dipersimpangan...org cina akan dilabel sebagai rasis dan biadab jika terus mengundi dap atau komponen ph yg lain...

persepsi org melayu...dap semakin berani mencampuri dan menggasak kedudukan islam dan org melayu di malaysia melalui proxy2 mereka

sebagai natural reaction...org melayu akan beralih arah samada kpd umno atau pas sebagai defensive mechanism terhadap ancaman yg mereka lihat terhadap dap dan ph