Tuesday, December 22, 2015

Perlaksanaan syariat: langkah seterusnya buat Umno

Sejak Umno menegaskan ia mahu berkerjasama dengan PAS dalam perlaksanaan syariat Allah swt dalam negara kita, berbagai cerita terbit, ada yang berasas dan ada yang merupakan mainan dan jolokkan jahat pihak-pihak yang punya kepentingan.

Apa pun mesej PAS sesungguhnya adalah jelas.
Umno menghulurkan tangan untuk berkerja ke arah perlaksanaan syariat Islam, itu yang ditegaskan oleh Presidennya dalam ucapan dasar PAU 2015 dan diulangi dalam Multaqa Alumni al Azhar baru-baru ini. Bagi PAS ianya bukan bermaksud kerjasama politik seumpama pakatan politik, tetapi lebih dalam entuk usahasama ke arah menyatupadukan umat Islam agar tunduk dan patuh pada perintah Allah swt.

Presiden PAS dalam kenyataan 6 perkaranya sejurus ucapan dasar Naib dalam PAU 2015 antara lain menyebut:
“Pastinya apabila ada suara positif yang selari dengan kepentingan Islam, negara dan masyarakat majmuk keseluruhannya, PAS selamanya berlapang dada dan bersikap terbuka terhadap hasrat perpaduan dalam masyarakat yang berteraskan syariat Allah swt dengan sesiapa pun.”

Bagi pihak yang punya agenda jahat terhadap PAS, ia akan “spin” dan cipta pelbagai fitnah untuk melemah dan menghancurkan PAS. Apa lagi senjata paling baik selain menjaja dan mengulang-ulang fitnah bahawa PAS mahu menyelamatkan Umno dan mahu jalin pakatan politik bersama Umno.
Terbaru Timbalan Presiden PAS Dato Tuan Ibrahim Tuan Man pula mengemukakan 6 cadangan khusus buat Umno selaku kerajaan yang memerintah diperingkat Persekutuan untuk dilaksanakan sebagai langkah pertama untuk memperbaiki nama Malaysia dan Islam. Ianya bukan syarat buat Umno, tetapi ia cadangan demi merintis jalan ke arah perlaksanaan hasrtanya yang lebih besar iatu memartabatkan syariat Allah swt dalam negara.

Syarat ini mungkin kelihatan berat, tetapi perlu dilihat sebagai suatu yang positif demi memperbaiki nama negara dan Islam yang telah tercalar kebelakangan ini. Jika Umno bersungguh dengan hasratnya,c adangan ini sangat praktikal dan pastinya akan disokong sepenuhnya oleh PAS.
Adapun 6 cadanangan berkenaan adalah:

1. Meminta Presiden Umno bercuti sehingga siasatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara dan Ketua Audit Negara melengkapkan siasatan dan laporan terhadap 1MDB. Ini penting untuk memulihkan nama baik Presiden Umno, Malaysia dan juga Islam kerana siasatan perlu akan kelihatan adil sebelum keadilan dapat dilakukan.

2. Menghapuskan GST. Cukai ini bertentangan dengan Islam kerana orang fakir miskin turut dipaksa bayar cukai.

3. Mengurangkan pembaziran dan salahguna dana kerajaan dengan mengambil tindakan tegas berdasarkan laporan audit terbaru.

4. Mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan hidup berjimat kementerian seperti yang terpaksa dilakukan rakyat dalam menghadapi kemelut kejatuhan harga minyak dan juga kenaikan kos hidup yang semakin meruncing.

5. Menyiasat Yapiem dengan telus dan terbuka dan memastikan mereka yang didapati menyeleweng dana Yapiem dibawa ke muka keadilan.

6. Berhenti menganiaya Kelantan dan memulangkan royalti minyak dengan kadar segera.
Kesemua cadangan beliau ini kata Dato Tuan Ibrahim, dapat dengan mudah dilaksanakan oleh Umno tanpa perlu duduk berkerjasama dengan PAS pun dan ianya nanti dilihat sebagai bukti pada rakyat akan kesungguhan Umno mahu mendaulatkan Islam.

PAS bukan minta Najib berhenti, tetapi bercuti agar semua krisis dan isu khasnya berkenaan 1MDB selesai disiasat.  Jika tiada bukiti pembabitannya maka kembalilah ke jawatannya itu.
GST pula, walaupun kini menampung kelompongan hasil minyak mentah negara yang menurun kerana fakotr harga pasaran dunia, sesungguhnya adalah satu beban direct ke atas rakyat.  Diwaktu susah ini keutamaan kerajaan seharusnya melindungi dan membela rakyat bukannya memaksa cukai ke atas mereka.

Dan yang sebaiknya, segala bentuk pembaziran dan isu salahguna dana perlu ditangani dengan bertindak berdasarkan laporan ketua Audit Negara.
Dalam ketiadaan GST, segala bentuk perbelanjaan kerajaan wajarlah dipotong dan dijimatkan. Tiada lagi majlis atau kursus atau seminar di hotel-hotel lima bintang atau yang mewah-mewah. Sebaiknya elauan keraian menteri-menteri kabinet dan timbalannya dikurangkan, begitu juga keistimewaan tertentu dalam keadaan rakyat menderita dengan kos hidup yang mencengkam ini.

Isu YAPEIM perlu dibongkar dan disiasat seadil-adilnya.
Dan yang terakhir segala bentuk penganiayaan ke atas kerajaan Kelantan yang majority penduduknya berbangsa Melayu dan beragama Islam mestilah dihentikan. Pulangkan hak royalti petroleum pada kerajaan negeri agar nasib penduduk Kelantan dapat dibela.

Cadangan-cadangan Dato Tuan Ibrahim ini sewajarnya difikir semasak-masaknya oleh pimpinan Umno.
PAS bersedia memainkan peranan sebagai penasihat bagi memandu Umno untuk mencapai matlamat perlaksaan syariat Islam sebagaimana yang diumumkan itu.

Sekurang-kuranyan apabila langkah memperbetulkan imej negara sudah mula dilaksanakan, rakyat akan mula melihat keikhlasan Umno dan ketiak itulah lankah seterusnya dapat dilaksanakan berperingkat-peringkat  sehingga sempurnalah tertegaknya negara ini berlandaskan hukum dan peraturan Allah swt.

 

 

 

No comments: