Monday, December 28, 2015

Isu boikot Israel menunjukkan DAP perlu banyak belajar

Kenyataan Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak, yang membantah tindakan kerajaan menafikan visa kepada dua peserta sukan luncur angin dari Israel terus mendapat kritikkan banyak pihak.  Chong juga merupakan Setiausaha Politik kepada ahli Parlimen Taiping Nga Kor Ming selain juga merupakan Setiausaha Organisasi DAPSY Perak

 Walaubagaimanapun Chong kemudiannya telah mengubahsuai kenyataannya dengan mendakwa kenyataan asalnya telah diputarbelit pihak media. Beliau mendakwa beliau juga menentang kezaliman Israel ke atas rakyat Palestin. Kenyataan asalnya kata beliau tidak bermaksud menyokong keganasan pihak Israel ke atas rakyat Palestin.

 Kenyataan asal Chong berbunyi:

 It is highly unacceptable that Khairy allowed politics and personal sentiment to meddle into an international sports event. Sports should be above politics and should remain politically neutral.

 To deny visas for any athletics based on their nationality, religion or personal belief is an unsporting conduct. Moreover both athletics are the defending champion and to deny visa for their entry is to deny their right to defend their championship. This is unacceptable in any sporting event.

 When political differences were so fundamental and dividing, sports should be a ‘unifying factor’ and Khairy could set a good example and demonstrate to the whole world that Malaysians is mature enough to put away politics differences in sports.

 Memang pada dasarnya sukan dan politik sewajarnya dipisahkan namun  dalam hal khusus ini kita merujuk kepada Negara Israel iaitu satu regim haram yang merampas bumi Palestin dan menindas serta menzalimi mereka. Isu Palestin ini sangat dekat dihati sanubari rakyat Malaysia samada yang Muslim mahupun tidak. Tiba-tiba pemimpin DAP ini mendesak agar isu yang sesensitif ini dilupakan semata-mata atas nama sukan.

Sebenarnya dipenghujung kenyataan asalnya Chong turut menyebut:

 There is one question remain to be answered, if Israel were to be chosen as the host country of Olympic Games, will Malaysia boycott the Olympic Games due to its “diplomatic policy”?

 Beliau mempertikai rasional tindakan kerajaan itu dengan bertanya secara sinis sekiranya Israel diputuskan menjadi tuan rumah sukan Olimpik adakah Malaysia akan turut memulaukan sukan itu?

 Ternyata ahli politik muda ini tidak terdedah dengan sejarah lampau. Saudara Chong, jangankan Israel mana-mana regim seumpama mereka kiranya mengamalkan keganasan, hilang pertimbangan kemanusiaan dalam tindaknnya, maka mereka akan dipulaukan bukan hanya oleh Malaysia malah mana-mana negara maju sekalipun.

 Saudara Chong mungkin anda belum lahir ketika itu tetapi pada tahun 1979 kominis Rusia telah menakluk Afghanistan, akibat penaklukan dan kekejaman berkenaan pada tahun 1980 ketika Moscow menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Malaysia berserta 64 negara lain termasuk Amerika Syarikat dan malah Israel sendiri  memulaukannya.

 Ya sudah pasti kiranya Israel menjadi tuan rumah Olimpik saya yakin Malaysia akan memulaukannya walau kita punya harapan merangkul 100 pingat emas sekalipun!

 Apa pun kini Chong dan partinya telah menarik balik pendirian mereka dalam isu ini dan saya berharap agar semua pihak berhati-hati dan memelihara perkara sensitif ini.

 DAP perlu banyak belajar sensitiviti rakyat Malaysia dan jangan sering mengambil ringan apatah lagi mencetuskan kemarahan rakyat, susah kalau duduk di Putrajaya nanti.

 

No comments: