Monday, November 23, 2015

Dilema Najib menjelang perhimpunan agung parti

Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2099 Edisi Isnin muka F16

Dua laporan dalam dua akhbar yang berbeza semasa saya menulis artikel ini memberi petanda betapa kedudukan kesihatan Umno dewasa ini nyata kelihatan semakin tenat dan kritikal.
 
Dalam akhbar Sinar Harian dilaporkan 10 cawangan Umno dalam bahagian Sepang di Selangor telah mendesak agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meletak jawatan rentetan skandal 1MDB yang didakwa telah merosakkan imej Umno dan negara. Najib juga dikritik kerana merombak kabinet Julai lalu dengan menyingkirkan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dari jawatan kabinet semata-mata kerana Muhyiddin banyak mengkritiknya. 

Sebelum ini kita telah mendengar desakkan yang sama datang dari 13 Ketua Umno cawangan –cawangan dalam bahagian Teluk Kemang, Negeri Sembilan selain sebelumnya dari Pemuda Umno bahagian Tampin dan beberapa pimpinan Pemuda Umno dari Johor.

Ahli-ahli dan pimpinan Umno sudah mula bangkit menyuarakan secara terbuka ketidakpuasan hati mereka terhadap pimpinan mereka sendiri sesuatu yang jarang-jarang berlaku.

Dalam akhbar The Star pula dilaporkan ura-ura berkenaan kononnya Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkemungkinan besar tidak akan dibenar merasmikan Persidangan Tahunan ketiga-tiga sayap Pemuda, Wanita dan Puteri Umno kali ini. Selama ini tradisi Umno menyaksikan persidangan tahunan sayap-sayap ini dirasmikan oleh Timbalan Presidennya.

Tekanan menurut akhbar The Star sedang dikenakan ke atas Majlis Tertinggi Umno untuk memulakan tindakan disiplin terhadap Muhyiddin selain  Naib Presiden Shafie Apdal dan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahahir Mohamad yang dikatakan kebelakangan ini tindak tanduk dan  kenyataan mereka banyak merugikan parti.

Sekiranya suatu siasatan tatatertib dimulakan terhadap mereka, berkemungkinan besar keahlian mereka akan digantung dan ketika itulah Muhyiddin umpamanya akan dikira tidak layak hadir dalam Perhimpunan Agung Umno yang dijadualkan bermula 8 Disember ini.

Dalam satu hari yang sama, dua akhbar harian tempatan melaporkan masalah dalaman yang sedang kuat menyerang Umno dari dalam, bagaikan api dalam sekam, bagaikan gunting dalam liputan, dua ungkapan yang disebut oleh Najib semasa membentangkan Bajet 2016 tempoh hari.

Ternyata Umno hari ini berada dalam suasana yang kritkal, goyang dan sangat tidak stabil. Presiden dan Majlis Tertingginya pula seakan tidak berdaya dan tidak punya kekuatan politik untuk mengawal partinya. Umno bagaikan telah hilang kawalan. Belayar tanpa arah tuju.

Dalam keadaan tenat sebegitu, Umno yang memegang teraju negara berhadapan pula dengan pelbagai isu ekonomi yang hari ini menghimpit kehidupan rakyat. Kenaikkan harga barangan dan perkhidmatan selain harga minyak, tol, pengangkutan awam dan bebanan GST seakan satu malapetaka yang tidak menyenangkan rakyat sedikit pun.

Tidak ada sebutir pun persepsi yang positif yang boleh dilahirkan oleh kepimpinan Najib dan Umno hari ini selain semuanya dipandang serong dan membangkitkan kekecewaan rakyat.
Tidak pernah berlaku dalam sejarah Umno, ahli-ahlinya bangkit sebegini rupa diketuai Timbalan dan Naib Presidennya sendiri selain bekas Presiden yang masing-masing berkongsi pandangan bahawa tidak ada cara dan kaedah lain bagi memapah dan menyelamatkan Umno dan negara kononnya selain pemimpin nombor satunya yakni Presidennya disingkirkan dan meletak jawatan sebagai Perdana Menteri.

Mungkin pada sesetengah pihak 10 cawangan di Sepang selain sebelum ini 13 di Teluk Kemang itu tidak mewakili suara 3.4 juta ahli Umno seluruh negara kecuali Sarawak. Namun bahayanya sekurang-kurangnya buat Najib adalah bahawa api yang dalam sekam terus membakar senyap-senyap dan gunting dalam lipatan terus menggunting mencarikkan kain. Hakikatnya kemarahan dan ketidakpuasan hati diperingkat akar umbi terus membusung dan membukit, mungkin meggunung satu hari nanti.

Kita tidak boleh menyalahkan mereka di akar umbi kerana selaku pemimpin diperingkat berkenaan mereka seharian berhadapan dengan rakyat jelata dan terpaksa menelan maki hamun dan sumpah seranah rakyat yang sedang menderita menanggung keperitan angkara kenaikkan kos hidup yang semakin menyiksa.

Dengan suasana dan reality sedemikian kemanakah agakanya Umno mahu dipandu oleh Najib?

Pastinya diperingkat antarabangsa pun pimpinan dunia sudah semakin terhakis keyakinan mereka terhadap Najibdan negara kita  lantaran berderetan isu yang tidak selesai-selesai dan protes rakyat yang semakin nyaring kedengaran.

Berupayakah Najib menyabut cabaran orang-orang kelilingnya untuk bertindak terhadap Muhyiddin, Shafie Apdal, Tun Mahathir dan para penyokong mereka?

Najib tidak banyak pilihan sebenarnya kerana jika tidak berbuat demikian dalam waktu terdekat Muhyiddin selaku Timbalan Presiden akan mengikut tradisi Umno dan merasmikan Persidangan Tahunan sayap-sayap Pemuda, Wanita dan Puteri Umno Malaysia. Itulah yang sangat ditunggu-tunggu oleh beliau.

Sudah pastilah ianya kesempatan terbaik buat Muhyiddin melepaskan segala yang terpendam dalam jiwanya yang sudah tentu tidak akan menjanjikan sesuatu yang baik buat Najib.

Ditelan mati emak diluah mati bapa, demikianlah delima yang dihadapi Najib hari ini.

Dalam suasana sebeginilah PAS sewajarnya bersiap-siaga memastikan jentera dan kekuatannya bersedia untuk menghadapi Umno yang paling lemah dalam sejarahnya. Umno tidak kelihatan akan kebah dan bangkit pulih dalam waktu terdekat.

Kali ini orang-orang Melayu yang merupakan sumber kekuatan Umno tidak lagi sebagaimana dahulu, sentiasa taat dan bersedia menongkat dan menyelamatkan Umno apabila Umno bermasalah kerana banyak terhutang budi. Hari ini orang-orang Melayu dari kampung ke desa sehinggalah bandar-bandar besar, di tanah-tanah rancangan, di perkampungan nelayan, di sawah bendang, semuanya rata-rata sudah bosan dan kecewa dengan Umno.

Mandat dan kepercayaan yang mereka berikan buta-buta pada Umno sebelum ini telah dikhianati. Umno yang memegang tunggak gagal menempatkan mereka di zon selesa sebaliknya angkara Umno lah kehidupan mereka dan rakyat jelata keseluruhannya semakin susah, upah dan gaji tidak meningkat tetapi belanja sara hidup semakin membesar.

PAS sudah menghadapi Umno dalam 13 pilihanraya sejak Merdeka. Dengan keahlian melebihi 1 juta dan ahli-ahli yang istiqamah mendukung dan menjunjung perjuangan Islam PAS perlu bertanggungjawab bangkit menghulurkan tangan bantuan kepada ahli-ahli dan penyokong Umno agar beralih sokongan

Sebagaimana ditegaskan oleh Presiden PAS sebelum ini Umno perlu dirihatkan kerana ternyata ia telah terlalu penat dan tidak berupaya pulih lagi. PAS perlu yakinkan mereka agar lepaskanlah tangan Umno itu. Marilah bersama PAS kita bersama memartabtkan Islam kerana yakinlah apabila Islam dimuliakan maka ketika itu juga bangsa  dan negara kita akan turut mulia dan terselamat. Tepuk dada tanya selera. roslansms@gmail.com

No comments: