Monday, October 05, 2015

Pelihara maruah umat Islam hormati bukan Muslim

Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2085 Edisi Isnin muka F15


Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang telah memutuskan bahawa kesemua pembesar suara yang ditempatkan di bahagian luar masjid dan surau di seluruh negeri tersebut hanya boleh digunakan untuk laungan azan dan iqamat sahaja.

Satu surat pekeliling difahamkan telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti negeri kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAINPP) bertarikh 1 September bagi menguatkuasakan keputusan berkenaan.

Menurut Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Mohd Noor, keputusan ini dibuat setelah mengambil kira aduan yang diterima termasuk dari masyarakat Islam sendiri yang terganggu dengan pembesar suara masjid dan surau yang dipasang untuk ibadat dan acara lain selain azan dan iqamat.

Menurut Mufti berkenaan juga persekitaran hidup umat Islam hari ini sudah berubah dengan ramai yang tinggal di kawasan perumahan yang jaraknya sangat hampir dengan masjid. Tambah beliau acara ibadat umat Islam sepatutnya tidak menganggu orang lain.

Dari tinjauan yang dibuat rata-rata pengguna laman sosial khasnya tidak bersetuju dengan keputusan berkenaan dan mendakwa ianya dibuat kerana desakkan politik. Begitu juga pandangan masyarakat Islam yang lain.

Walaubagaimanapun keputusan tersebut sesungguhnya tidak mengharamkan laungan azan dan iqamat melalui corong-corong pembesar suara di masjid dan surau, akan tetapi ianya melibatkan ibadat dan acara yang lain dari pada laungan azan dan iqamat termasuklah bacaan al Quran sebelum solat dan khutbah Jumaat.

Pihak yang marah dan kecewa dengan keputusan ini berhak berbuat demikian sebagaiamana mereka yang barangkali  bersetuju dan berpuas hati dengannya.

Saya tidak bermaksud mahu menghasut mana-mana pihak. Dan kita menghormati institusi Jawatankuasa Fatwa Negeri dan Jabatan Mufti. Walaubagaimanapun tidakkah lebih molek jika perbincangan dan pandangan pihak-pihak yang terlibat diambil kira terlebih dahulu khasnya para Nazir dan jawatankuasa masjid dan surau selain pimpinan masyarakat kita sebelum sesuatu keputusan sebesar ini dibuat.

Saya kira buat permulaan sepatutunya jawatankuasa berkenaan terbit dengan arahan agar “volume” atau pun had bunyi alat-alat pembesar suara ini dihadkan pada tahap-tahap tertentu apabila tidak melaungkan azan atau iqamat. Satu tahap yang toleran patut dikaji dan dilaksanakan terlebih dahulu dari mengambil tindakan drastik menghentikanyan sama-sekali.

Apabila tindakan drastik diambil khasnya dalam situasi Pulau Pinang, lantaran itulah pelbagai spekulasi timbul dan ianya menyemarakkan kemarahan dan ketidakpuasan hati masyarakat Islam bukan hanya dalam negeri itu malah yang di luar walaupun mungkin ianya tidak ada kena mengena atau dipengaruhi oleh tekanan dan desakkan politik.

Apa pun dengan keputusan ini sekali lagi umat Islam di Malaysia terbit sebagai umat yang sangat toleran dan bertolak-ansur walaupun dalam perkara yang melibatkan haknya beragama.

Demi menghormati masyarakat berbilang kaum dan agama banyak perkara-perkara baru sebenarnya telah dan mungkin terpaksa diperkenalkan oleh pihak-pihak berkuasa agama Islam. Dan kadangkala keputusan-keputusan itu dilihat sebagai lebih merugikan umat Islam dan merendahkan maruahnya sedangkan sebelum ini tidak pernah perkara-perkara seumpama ini berbangkit.

Untuk berlaku adil sepatutnya jangan hanya kita dilihat memelihara hati dan perasaan serta ketenteraman satu pihak sahaja, sedangkan perkara yang sama yang melibatkan kita tidak pula terpelihara atas nama toleransi dan tolak ansur.

Banyak apa yang didakwa ketidakselesaan dan gangguan terhadap masyarakat bukan Islam yang berpunca dari amalan masyarakat Islam sesungguhnya kalau mahu dibandingkan turut dirasai oleh orang-orang Islam apabila ianya melibatkan amalan dan kepercayaan bukan Islam pula. Tetapi atas sifat toleransi dan tolak ansur ianya diterima atau didiamkan sahaja tanpa mahu memanjang-manjangkannya.

Saya pernah menjadi ahli majlis disatu pihak berkuasa tempatan di Selangor. Ketika itu bulan Ramadhan dan ianya bertembung dengan perayaan “Hungry Ghost Festival” atau “Phor Thor” . “Phor Thor” ini biasanya melibatkan majlis memuja mereka yang telah meninggal dunia. Ianya melibatkan himpunan selama beberapa hari disatu-satu tapak dan diadakan upacara memuja roh, membakar colok dan hantaran buat simati dan kadangkala diserikan dengan majlis hiburan.

Kebetulan tapak “Phor Thor” yang mahu diadakan itu kira-kira beberapa ratus meter dari surau yang akan sibuk dengan ibadah bulan Ramadhan khasnya majlis berbuka dan solat tarawih. Setelah berbincang dengan pihak-pihak yang terlibat kelulusan diberikan untuk majlis “Phor Thor” itu.

Kelulusan diberikan kerana sebagaimana masyarakat Islam di kawasan-kawasan lain di Malaysia, amalan toleransi dan tolak ansur ini sudah menjadi darah daging dan budaya masyarakat kita sejak berpuluh-puluh tahun lagi.

Begitulah juga kita apabila berhadapan dengan majlis budaya dan kegamaan rakyat Malaysia yang lain, contohnya Thaipusam, pembakaran mercun dan tarian singa sepanjang musim Tahun Baru Cina,  perarakan memperingati rahib dan wali-wali Kristian. Selain itu umat Islam contohnya tidak protes apabila terpaksa lalu dan menghidu bau khinzir bakar dan daging salai yang dijual di restoran dan kedai-kedai kopi Cina di kawasan-kawasan bandar selain bau-bau colok yang dibakar di depan-depan rumah dan tepi-tepi jalan kerana perayaan tertentu.

Semangat toleransi dan tolak ansur yang menjadi budaya masyarakat kita yang dilahirkan oleh nenek moyang kita orang-orang Melayu, Cina dan India zaman berzaman diakui semakin luntur dan perlu diperbaiki dan dihidupkan semula.

Jika perkara ini tidak diberi perhatian lama-kelamaan masyarakat akan mengasingkan diri dan terjadilah pengasingan komuniti menurut kaum dan agama semata-mata kerana tidak ada lagi toleransi dan budaya tolak-ansur.

Berbalik kepada keputusan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang itu, sewajarnya satu semakkan semula dilakukan. Semoga satu keputusan yang lebih praktikal dan boleh diterima oleh semua pihak dapat diambil yang mengambil kira budaya tolak-ansur dan toleransi tadi.

Biarlah dalam mengambil satu-satu keputusan itu maruah umat Islam terpelihara dan dalam waktu yang sama kepentingan dan keharmonian semua kaum dapat dipertahankan. roslansms@gmail.com

No comments: