Thursday, October 29, 2015

Mind your own business PAN!


Dato Takiyuddin Hassan, Setiausaha Agung PAS yang saya kenali seorang yang “low profile”. Beliau tidak banyak bercakap atau ringan mulut seperti sesetengah ahli politik, tetapi sedia menyatakan sikap dan pendirian apabila perlu.
Beliau seorang personaliti yang ramah dan mudah didekati namun istiqamah dalam perjuangan, kuat berpegang teguh pada prinsip dan dasar perjuangan, walau diwaktu susah mahupun senang.

Apabila terbaca kepala berita “Mind your own business, PAS tells Amanah” (Jaga tepi kain kamu sendiri PAS beritahu Amanah) dalam sebuah portal berita, dan kenyataan itu datangnya dari Datuk Taki, saya tersenyum, kerana itulah beliau.

Datuk Taki diminta mengulas kenyataan “pengkhianat PAS” Khalid Samad yang kononnya mewakili parlimen Shah Alam, baru-baru ini yang meminta PAS menjelaskan sikap dan pendirian politiknya. Menurut Khalid PAS bebas berkerjasama dengan sesiapa sahaja tetapi sikapnya mesti jelas.

Menurut Khalid lagi ia (PAS) tidak boleh berkempen sebagai sebuah parti pembangkang tetapi apabila menang berbaik-baik pula dengan pihak parti kerajaan. Ini menurut Khalid “tidak amanah”.

PAS sebenarnya tidak ada apa kerjasama dan hubungan pun dengan golongan pengkhianatnya setelah mereka menubuhkan parti baru dengan membawa lari kerusi-kerusi yang dimenangi atas tiket PAS termasuk kerusi Parlimen Shah Alam.

Tetapi bagi mereka kelihatan tidak boleh berlalu satu hari tanpa mengulas dan menyentuh PAS.

Inilah barangkali yang mendorong Datuk Taki untuk menyatakan: “Mind your own business” kepada Khalid dan partinya.

Kata Datuk Taki lagi

“You handle your own party members, we will handle our party. Don't make noise, strengthen your party first “

(Kamu (Khalid) jagalah hal ehwal ahli-ahli parti kamu, kami akan jaga parti kami. Jangan banyak buat bising, puatkan parti sendiri terlebih dahulu)

Memang sikap jaga tepi kain orang lain ni sinonim betul dengan puak-puak pengkhianat PAS ini. Tanpa segan atau silu mereka boleh sahaja berkata sesuka hati mereka tentang parti yang telah mereka khianati seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Dan Datuk Taki menambah, lebih baik berkerjasama dengan musuh dari bekas kawan kerana bekas kawan ini tahu segala rahsia anda.

Apa pun kamu hal kamulah dan kami hal kami. Jagalah tepi kain sendiri kalau masih berkain.

Bila tiba masanya nanti dan ditakdirkan kamu putuskan mahu bertanding di kawasan-kawasan tradisi kami termasuklah parlimen Shah Alam, kami sekali-kali tidak akan berdiam diri malah akan bangkit menentang kamu habis-habisan.

Sebanyak mana tenaga dan kekuatan PAS digunakan untuk memenangi kerusi-kerusi yang telah kamu curi itu dahulu, maka kali ini kekuatan yang sama malah lipat kaliganda lagi akan digembelingkan untuk menghapuskan kamu.

Tahniah Datuk Taki.

No comments: