Monday, September 28, 2015

Takkan roboh kerajaan Selangor ini

Saya terpanggil untuk memberi ulasan apabila seorang rakan memberitahu bahawa seorang bekas aktivis PAS ada mengusulkan agar PAS keluar dari kerajaan Selangor ekoran perkembangan politik terbaru yang melibatkan pakatan pembangkang.

Siapa bekas aktivis itu tanya saya.

Mohd Riza kamaruddin kata rakan tadi?

Mohd Riza siapa? Dimana terbitnya usul beliau itu tanya saya lagi.

Di Utusan Malaysia jawap rakan tadi.

Patutlah tak kenal kata saya. Lalu kami berdua ketawa.

Tolak tepilah siapa Mohd Riza yang mendakwa dirinya bekas aktivis PAS itu, kita terus ke usul beliau iaitu PAS wajar keluar dari kerajaan Selangor dan jadi pembangkang bagi membuktikan PAS tidak lagi boleh diperkudakan oleh DAP, PKR mahu pun parti serpihannya sendiri, Parti Amanah Negara (Amanah).

Adakah PAS kuda DAP dan PKR kerana berada dala kerajaan?

Orang seperti Mohd Riza perlu baca penegasan Dato Menteri Besar Selangor, Azmin Ali sebelum ini bahawa kerajaan Selangor bawah pentadbirannya adalah kerajaan Pakatan Rakyat yang telah diberi mandat oleh rakyat Selangor. Azmin tidak berhasrat merombak kerajaan ini.

DAP dan PAS mungkin sudah tidak sehaluan, tetapi demi memikul amanah mandat yang telah diberi rakyat, kerajaan ini perlu terus diterajui. Dan teraju pilihan rakyat pada PRU 2013 dahulu adalah PKR, PAS dan DAP dengan berketuakan MB dari PKR.

Fabrik pembentukan sebuah kerajaan sungguh komplek dan ia melibatkan bukan hanya parti yang emnang tetapi lebih penting lagi rakyat, kakitangan kerajaan dan istana. Kuasa politik yang membentuk kerajaan tidak mudah dirongkai begitu sahaja apalagi dengan usul dari kononnya bekas aktivis yang entah dari mana datangnya.

Saya percaya bukan hanya PAS malah PKR dan DAP menyedari hakikat ini kerana itu, kerajaan ini terus bertahan walaupun antara PAS dan DAP sudah tiada lagi hubungan.
Inilah pertanggungjawaban namanya.

Semasa krisis MB Selangor dahulu, 4 orang EXCO PAS bersama Tan Sri Khalid bertaut mempertahankan kerajaan ini. Ketika itu tiada pun kuda yang mahu ditunggang atau menunggang?!

Kerajaan ini tidak perlu dirobohkan semata-mata kerana dua parti besar yang membentuknya telah bertelagah. Lebih-lebih lagi kalau sekadar Mohd Riza ditunggangi Utusan Malaysia yang mencadangkannya.

Anggotanya boleh bertelagah tetapi didalam kerajaan mereka tekun memikul tanggungjawab dan setia pada mandate yang diberikan rakyat. Sehingga suatu formula baru difikirkan oleh parti-parti yang berkepentingan atau ianya berlanjutan sehingga tamat tempoh kerajaan ini, tidak perlulah bermimpi mahu lihat ia roboh dan dirobohkan.

PAS terus berada di dalam kerajaan sebagai bukti ia bukan tunggangan sesiapa malah begitulah juga yang lain.

Mungkin Utusan Malaysia boleh mengutip mereka yang lebih berwibawa dan berstatus dari Mohd Riza yang entah dari mana ni.

No comments: