Wednesday, September 23, 2015

Masuk atau keluar penjara si Khir Toyo?

Berdolak-dalik kes Khir Toyo yang disabitkan oleh Mahkamah Tinggi terlibat dalam rasuah membabitkan pembelian banglo jutaan ringgit semasa beliau MB Selangor dahulu.

Pada 6 Disember 2010 beliau didakwa di Mahkamah Tinggi Shah Alam. 8 Ogos 2011 iaitu 8 bulan kemudian barulah Mahkamah Tinggi meminta Khir membela diri apabila mendapati pihak pendakwaraya berjaya mengemukakan kes terhadap beliau.

23 Disember 2011, kira-kira setahun kemudian barulah Mahkamah Tinggi memutuskan beliau bersalah dan menjatuhkan hukuman setahun penjara dan banglo berkenaan dirampas. Mahkamah memutuskan yang hukuman tersebut berkuatkuasa pada hari berkenaan iaitu "date of sentencing". Namun membenarkan digantung penghukuman sementara beliau merayu di mahakamh yang lebih tinggi.

30 Mei 2013, 2 tahun 5 bulan setelah dijatuhkan hukum di Mahkamah Tinggi barulah Mahkamah Rayuan menolak rayuan Khir. Namun Khir merayu pula ke Mahkamah Persekutuan.

Semalam Mahkamah Persekutuan sebagai mahkamah rayuan terakhir menolak rayuan Khir.

Khor pula merayu agar beliau tidak dipenjarakan dan sebaliknya bersedia memberikan khidmat rawatan pergigian percuma sebagai ganti. Maaf tetapi tak pernah pula saya dengar gantian hukuman seumpama ini menggantikan hukuman penjara.

Dan Mahkamah Persekutuan pula menyatakan hanya akan memutuskan rayuan baru itu selepas Hari Raya Haji iaitu 29 Sepetember nanti.

Persoalannya, akan masuk penjarakah Khir atau tidak? Saya mewakili orang kebanyakkan tidak tahu dan tidak faham.

Jika berdasarkan keputusan Mahkamah Tinggi pada 23 Disember 2011, iaitu 3 tahun 9 bulan yang lepas Khir sepatutnya menjalankan hukuman setahun penjara yang dijatuhkan ke atasnya itu berkuatkuasa "date of sentencing" Adakah "date of sentencing" itu 23 Disember 2011 atau semalam?

Jika ia 23 Disember 2011 bermakna Khir taj perlu masuk penjara kerana dah lebih 3 tahun berlalu. Tetapi jika semalam pun belum tentu Khir masuk penjara sebab dalam rayuannya semalam beliau minta untuk beri khidmat rawatan pergigian percuma menggantikan hukuman penjara.

Saya harap Mahkamah menetapkan "date of sentrencing" itu 29 September ini, dan kalau nak beri mukalah sangat pada Khir, minta dia beri khidmat percuma itu dalam penjara. Selangor tak perlu penjenayah rasuah yang beri khidmat percuma pergigian pada rakyatnya.

Cukuplah Malaysia menjadi sarkas dengan berbagai perkembangan politik kebelakangan ini.

No comments: