Thursday, August 20, 2015

Tuntut kuasa dengan mandat rakyat

 Ikuti ROSLAN SMS di Harakah (print) Bil. 2073 Edisi Jumaat muka F8

Sengketa di dalam Umno kiranya kini sudah menjadi satu ancaman sehingga ada usaha mahu mengguling kerajaan mengikut pintu belakang. Itu yang dinyatakan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika merasmikan dua Mesyuarat Perwakilan Umno bahagian di Lembah Kelang baru-baru ini.


Asalanya ia bermula dengan pemecatan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Datuk Shafiee Apdal, Naib Presiden Umno sebagai Menteri. Mereka dikatakan tidak boleh bekerja sebagai satu pasukan di dalam kabinet Perdana Menteri.


Pemecatan berkenaan tidak dapat diterima oleh sesetengah pihak khasnya dikalangan Umno yang menganggap tindakan berkenaan diambil semata-mata kerana Muhyiddin berani menegur beberapa salah-laku yang dilihatnya sedang berlaku dalam negara. 


Isu pengurusan dan pelaburan 1MDB yang kerugiannya mencecah RM50 bilion sebagaimana dinyatakan oleh Muhyiddin selain isu penyaluran dana ke akaun peribadi Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak, sebanyak RM2.6 bilion, isu kejatuhan matawang ringgit, dan kos hidup rakyat yang meningkat, kesemuanya mengelisah dan meresahkan rakyat, dan ianya menjadi kemarahan besar dalam Umno hari ini sehingga mencetuskan krisis keyakinan terhadap Presiden Umno yang juga Perdana Menteri.


Pimpinan dan ahli-ahli Umno panas merasakan bahawa rakyat sedang menuding jari kearah mereka angkara segala malapetaka yang melanda negara ini hasil kepimpinan Najib.


Pada hari yang sama Zahid merasmikan dua persidangan Umno di Lembah Kelang itu, Pemuda Umno bahagian Tampin pula meluluskan resolusi meminta Najib meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno. Dua hari sebelum itu Pemuda Umno bahagian Semporna pula di dalam persidangan mereka meluluskan resolusi meminta agar Najib bercuti sebagai PM.


Dan dengan pendedahan terbaru Zahid ini bahawa terdapat satu komplot untuk menggulingkan kerajaan, sekaligus akan meletakkan sengketa atau krisis dalaman Umno ini sebagai satu ancaman buat negara.


Menurut Zahid seorang tokoh Umno dan juga pemimpin BN sedang menggerakkan usaha untuk mendapatkan ahli-ahli parlimen BN dan pembangkang menandatangani akuan bersumpah yang terdiri dari memorandum tujuh muka surat bagi membuktikan yang mereka punya majoriti dalam Dewan Rakyat dan oleh itu kerajaan boleh dijatuhkan “melalui pintu belakang”.


Disaat artikel ini ditulis Zahid memaklumkan di Tampin bahawa indidividu berkenaan khabarnya akan bertemu Perdana Menteri setelah menyedari kesilapannya, dan setelah tindak-tanduknya didedahkan dan mendapat liputan media perdana.


Raja Petra Kamaruddin di dalam lamannya Malaysia Today pula mendedahkan secara terperinci “modus operandi” gerakan ini yang menurutnya telah mencapat kerjasama seorang pemimpin muda Istana yang walaubagaimanapun telah ditolak oleh Istana Negara.

Saya tidak pasti kesahihan maklumat Zahid sebagaimana saya juga tidak pasti akan kebenaran pendedahan Raja Petra itu, apapun sekiranya Menteri Dalam Negeri yang mendedahkan komplot ini sudah pasti ianya punya asas.


Apa pun isunya sesungguhnya kemarahan dan kegelisahan rakyat khasnya terhadap PM dan Presiden Umno adalah berasas. Skandal 1MDB, terus menghantui hidup rakyat, sebagaimana bebanan kos hidup yang menekan, nilai matawang ringgit yang menjunam, kesemua ini adalah masalah dan realiti sebenar yang dihadapi dan ditanggung oleh rakyat kebanyakkan.


Lantaran itu krisis keyakinan  terhadap Najib khasnya dalam Umno sendiri, tidak boleh ditolak ketepi atau dipadamkan begitu sahaja.


Politik merampas kuasa ikut pintu belakang ini mengingkatkan kita kembali pada insiden 2009 di Perak. Merampas kuasa melalui pintu belakang ini memang tidak digemari tidak kiralah samada ia dilakukan oleh BN, PAS, DAP atau PKR atau sesiapa sahaja. Dan dalam hal ini saya bersetuju dengan Zahid bahawa semua pihak seharusnya menunggu dan melakukan perubahan semasa tempoh Pilihanraya Umum dan bukannya melalui pintu belakang.


Sebagaimana PAS dan rakan-rakannya tidak dapat menerima peralihan kuasa di Perak pada tahun 2009 yang kita anggap sebagai rampasan kuasa ikut pintu belakang, maka demikianlah Zahid tidak dapat menerima komplot yang didedahkannya itu.


Malah itulah semangat yang pernah diutarakan oleh Presiden PAS sebelum ini jauh sebelum komplot yang didedahkan oleh Zahid ini. 


Membawa undi tidak percaya di dalam Dewan Rakyat terhadap Perdana Menteri, oleh mana-mana pihak pun adalah merupakan satu amalan demokrasi dan ia tidak boleh dinafikan. Dalam kes BN hari ini mereka mempunyai 134 kerusi, pembangkang PAS, PKR dan DAP punya 87 kerusi dan Bebas 1.


Kiranya undi tidak percaya untuk Perdana Menteri mahu berjaya di Dewan Rakyat ia perlukan 112 undi sekurang-kurangnya dari 222 ahli yang mewakili Dewan Rakyat. Bermakna kiranya benar semua wakil pembangkang seramai 87 orang termasuk Tan Sri Khalid Ibrahim yang Bebas bersetuju dengan gerakan ini, ia sudah ada 88 undi terkumpul. Ini bermakna sekurang-kurangnya 24 undi lagi diperlukan dari wakil-wakli BN bagi menggenapkan sekurang-kurangnya 112 undi.


Dan Najib akan dikira telah hilang kepercayaan di Dewan Rakyat lalu Yang Dipertuan Agong bolehlah dimaklumkan dan barangkali melalui surat-surat perakuan sumpah sebanyak 112 tadi, jika Tuanku yakin, bolehlah melantik dikalangan 112 tadi untuk menjadi Perdana Menteri yang baru.


Tetapi sudah pastilah realitinya tidak semudah itu.


PAS sendiri belum tentu mahu bersama jika benar komplot ini. Presiden PAS sebelum ini pun ada menegaskan bahawa biarkan Najib terus berkhidmat sehingga ke akhir penggalnya, sebarang perubahan diwaktu ini melalui pintu belakang tidak akan menguntungkan parti malah hanya akan mencetuskan suasana yang tidak senang dikalangan rakyat. Kita pernah ada pengalaman di Perak.


Biarlah perubahan kuasa berlaku melalui proses pilihanraya ketika mandat diserahkan ke tangan rakyat.


Dan seterusnya berapa keratkah dikalangan 24 undi yang diharapkan dari BN itu yang akan benar-benar berani tampil kehadapan bersama komplot ini?


Projek 16 September 2008 yang diusahakan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim masih segar dalam ingatan kita. Wakil-wakil BN yang asalnya telah berjanji akan menyeberang dewan untuk bersama kita membentuk kerajaan baru di Putrajaya melalui operasi yang sama, turut kecut perut dan berpatah balik disaat akhir.


Kerana itu biarlah Zahid dan Umno bertindak terhadap pembelot dari kalangan mereka yang didakwa itu. Biarlah Umno terus bercakaran.


Bagi kita, krisis keyakinan yang dicetuskan oleh Najib yang melahirkan pelbagai skandal tadi biarlah terus panas dan kita bertanggungjawab untuk memastikan ia nanti marak dan menjulang apabila tiba Pilihanraya ke 14 nanti. Kita mahu perubahan kuasa dari yang pincang kepada yang lebih baik dan menyakinkan serta menjanjikan masa depan yang baik buat rakyat dari dunia hinggalah ke akhirat. Kerana itu kita akan terus berkerja dan tidak sekali-kali akan menutut kuasa dengan cara memintas jalan melalui pintu belakang.

No comments: