Friday, June 19, 2015

PAS mahu disabotaj terang-terangan (19/6/15)

Sejak Muktamar PAS ke 61 yang lepas kita menjangkakan seluruh ahli dan kepimpinan PAS dapat meneguhkan kembali saf dan bergerak ke hadapan bagi memacu amanah perjuangan. Pastinya dalam menggalas amanah perjuangan Islam ini berbagai rintangan dan cabaran mendepani kita.

Kerana itu kita mengharapkan bahtera besar perjuangan Islam ini terus dikemudi oleh nakhoda yang telah diberi amanah oleh Muktamar dan dibantu oleh saf kepimpinannya yang turut diangkat dan diberi kepercayaan oleh para perwakilan. Kemudilah bahtera ini bersandarkan al Quran dan As Sunnah.

Walaubagaimanapun kelihatan ada dikalangan kita yang sungguh kecewa dan terganggu hidupnya dengan keputusan Muktamar. Ada yang sampai mahu membakar jambatan, memutuskan terus hubungan dengan PAS dan ada juga sedang menunggu-nunggu peluang untuk melompat ke bahtera baru.

Kepada mereka itu kita ucapkan terima kasih dan selamat jalan.

Akan tetapi masalah yang kita hadapi saya lihat adalah ada pula dikalangan mereka itu masih berlagak seakan berjawatan dan masih menjadi jurucakap parti sedangkan saf kepimpinan baru telah pun dibentuk. Memang sebahagian mereka masih wakil rakyat, iaitu samada ahli Parlimen atau ADUN, namun dengan terbentuknya kepimpinan baru ini maka mereka sewajarnya mendahulukan saf kepimpinan dalam isu-isu yang melibatkan Jemaah dan gerakan Islam PAS ini.

Mengeluarkan kenyataan dan memberi komen atau ulasan, adalah hak masing-masing. Akan tetapi ianya mestilah seiringan dengan haluan dan aspirasi kepimpinan baru, menerjah dengan pandangan peribadi dalam hal-hal sebegini, apalagi pandangan itu bertentangan atau mendahului parti bolehlah dibaca sebagai berniat jahat atau mungkin ada unsur untuk mensabotaj parti.

Saya menyatakan ini kerana PAS kini sedang berhadapan dengan isu perbalahan dengan DAP dan dalam waktu yang sama ianya mencabar kedudukan dan masadepan Pakatan Rakyat.

Hari ini tumpuan sedang diberikan terhadap nasib gabungan ini di Negeri Selangor dan kelangsungan kerajaan PR di Selangor.

Oleh kerana ini adalah isu sikap dan pendirian, maka sewajarnyalah kepimpinan PAS samada Presiden atau siapa sahaja yang punya “authority” yang memberi ulasan dan penerangan darihal kedudukan PAS dalam isu ini.

Dalam akhbar Sinar Harian hari ini di muka hadapan terpampang tajuk:

“BUBAR?”

Persoalan samada akan terbubarkah Dewan Negeri Selangor dengan kemelut politik PAS-DAP ini?

Dimuatkan tiga gambar pemimpin di muka yang sama. Pertama Azmin Ali selaku MB Selangor dan Timbalan Presiden PKR yang dipetik berkata:

“Tak ada asas untuk bubar”

Kemudian gambar Tony Pua, Pengerusi DAP Selangor yang dipetik berkata:

“ Mungkin bubar”          

Terakhir gambar Datuk Mahfuz Omar yang dipetik sebagai “Bekas” Ketua Penerangan PAS yang berkata:

“Perlu bubar”

Kenyataan MB Selangor itu memanglah punya asas memandangkan beliau merupakan MB Negeri berkenaan yang memegang kuasa bagi pihak ketiga-tiga parti PKR, DAP dan PAS. Dan selaku Timbalan Presiden PKR dan Pengerusi PKR Selangor, pastinya beliau punya “authority” mengeluarkan kenyataan.

Kelihatan Azmin cuba memain peranan sebagai pengimbang kerana pertaruhan di hadapan adalah masa depan negeri yang sebegitu kritikal.

Tony pula membayangkan jika kemelut ini tidak ditangani maka opsyen atau pilihan terakhir adalah membubarkan Dewan Selangor. Sudah pasti ini sesuatu yang mahu dilekak. Dan dalam hal ini Tony memang punya “authority” sebagai Pengerusi DAP Negeri dan pimpinan DAP Pusat.

Malangnya Mahfuz bersungguh mahu Dewan Selangor dibubarkan. Saya mengikuti temuramahnya di bangunan Parlimen semalam yang disiar oleh TV3. Beliau sehingga mengeluarkan kenyataan bahawa menjadi “hipokrit” apabila ketiga-tiga parti masih bekerjasama di Selangor sedangkan PAS dan DAP bercakaran secara terbuka. Beliau dakwa jika DUN tidak dibubar maka kepercayaan rakyat terhadap PKR, DAP dan PAS akan hilang.

Mengapa Mahfuz berkata begitu?

Atau lebih penting lagi atas kapasiti apa beliau keluarkan kenyataan itu?

Benarkah kepercayaan rakyat Selangor hilang pada ketiga-tiga parti ekoran krisis ini?

Atau tidakkah rakyat Selangor mahu melihat ketiga-tiga parti menyelasikan masalah masing-masing dan terus mentadbir negeri?

Mengapa Mahfuz beria sungguh mahu Dewan Selangor dibubar?

Di sinilah “point” saya dimana saya menyatakan ada pihak-pihak tertentu yang terus memain peranan dengan niat jahat dan seakan mensabotaj parti.

Mahfuz sepatutnya sedar bahawa tugas beliau hari ini adalah sebagai wakil rakyat Pokok Sena mewakili PAS di Dewan Rakyat. Tumpukan pada nasib dan kebajikan rakyat Pokok Sena. Beliau bukan lagi Ketua Penerangan PAS Pusat!

PAS hari ini punya jurucakap, punya Ketua Penerangan Pusat, punya Pesuruhjaya Negeri di Selangor dan pimpinan yang diangkat oleh Muktamar yang punya wibawa dan “authority” untuk bercakap bagi pihak parti dalam isu-isu dasar dan sikap parti.

Jika memang ringan ,mulut dan minat bercakap tambah-tambah apabila sahaja di suakan mikrofon, maka agak-agaklah sikit, dalam hal-hal yang tidak melibatkan bidangkuasa kita, janganlah dilihat melampaui batas. Jadilah seumpama padi makin tunduk apabila berisi. Bukannya lalang yang semakin tegak tinggi tapi tidak berisi.

Ahli-ahli PAS sedar apa yang berlaku dalam Muktamar ke 61 lalu khasnya yang melibatkan DAP, masih belum putus dan muktamad. Ianya diserahkan kepada Majlis Syura Ulamak yang akan menjalankan tugas menurut adab-adab mereka yang telah ditetapkan. Kerana itu kami semua diajar bersabar dalam menunggu keputusan namun dalam waktu yang sama beristiqamah bersama perjuangan.

Sebarang usaha untuk menggugat hakikat ini pastinya punya niat jahat dan pastinya bermatlamat mahu mensabotaj PAS. Berhati-hatilah saudara ku.

No comments: