Sunday, May 24, 2015

Rohingya dan sikap apatis Malaysia Guan Eng dan lain-lain (24/5/15)

Apakah sikap dan pendirian Malaysia dalam isu Rohingya?

Hari ini difahamkan lebih 7,000 pelarian berkenaan berada di perairan antarabangsa dan ada yang telah masuk ke perairan Indonesia dan Malaysia.
Dunia sedang memerhatikan, umat Islam sedunia turut memerhatikan.

Tetapikah apakah pendirian kita sebenarnya?
Sudahlah kerajaan Malaysia bermain silap mata dan berdolak-dalik dalam menangani isu ini, hari ini dalam akhbar The Sunday Star pula dilaporkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pun seakan memandang rendah penderitaan kaum Rohingya yang rata-rata Muslim itu dengan menyatakan bantahan terhadap ura-ura menempatkan pelarian politik berkenaan di Pulau Pinang.

Tanpa pun mahu mengulas isu kemanusiaan yang tercetus beliau mentah-mentah mendesak agar jika Malaysia menerima pelaruan berkenaan maka pilihalah negeri lain selain Pulau Pinang.
Apa jadi dengan perjuangan Buku Jingga yang beliau jadikan kitab politiknya yangs ecara jelas menyebut:

“Memelihara kepentingan negara dengan menjadi warga dunia yang bertanggungjawab di dalam menghormati hak asasi, memelihara prinsip-prinsip demokrasi dan menjunjung permuafakatan, perjanjian, pengisytiharaan dan persetujuan antarabangsa, yang sejajar dengan nilai-nilai keadilan. “
Dari apa yang dapat saya kumpulkan kerajaan Malaysia seakan melihat isu pelarian Rohinya ini dalam dua perspektif:

1)      Mereka mahu berhijrah kerana tekanan ekonomi ekoran kesukaran mencari nafkah di Negara mereka

2)      Mereka merupakan mangsa sindiket permerdagangan manusia
Kerana itu penyelesaian yang diutarakan adalah memberi bantuan makanan dan pakaian, atau menempatkan mereka di bumi Malaysia buat sementara, dalam tempoh tidak lebih dari setahun dan kemudiannya menghantar mereka kembali ke Negara asal.

Tiada yang mahu melihat dari perspektif tekanan politik dan “ethnic cleansing” yang sedang berlaku di Myanmar sehingga mengakibatkan kaum Rohingya yang rata-rata Muslim ini tertekan lalu nekad melarikan diri demi menyelamatkan akidah, nyawa, diri dan kaum keluarga.
Ianya sama sahaja dengan nasib yang menimpa “Boat people” Vietnam, satu ketika dahulu. Dimana bermula 1975 sehingga lewat 1979 hampir puluhan ribu rakyat Vietnam lari meninggalkan Negara mereka ekoran kekejaman regim kominis yang memerintah Vietnam selepas pengunduran AS di sana.

Saya ingat ketika itu Tun Dr Mahathir yang merupakan Timbalan PM telah mengeluarkan kenyataan akan menembak mana-mana kapal atau bot yang membawa pelarian baru dari Vietnam kerana ketika itu Malaysia atas tekanan antarabangsa sudah terpaksa menempatkan lebih 80,000 pelarian Vietnam di bumi Malaysia khasnya di Pulau Bidong.
Kaum Rohingya ini lari ke rantau sebelah sini kerana tahu bahawa kerajaan Indonesia dan Malaysia kedua-duanya adalah merupakan Negara umat Islam. Ke mana lagi mahu mereka tuju selain ke Negara yang seakidah dan seagama dengan mereka.

Kenapa kita tiba-tiba melihat seakan “pariah” saudara-saudara kita ini?
Kenapa kita mesti longgokkan isu ekonomi dan pemerdagangan manusia dalam hal ini sedang yang lebih kritikal dan mendesak adalah tekanan politik dan agama yang dikenakan oleh majoriti penganut Buddha ke atas minoriti Rohingya yang Bergama Islam.

Mereka merayu-rayu memohon pertolongan kemanusiaan sesama Muslim dari kita, tetapi kita pandangan ianya seakan isu pelarian biasa, mahu cari rezeki macam PATI Indonesia dan Filipina.
Sedang Rasulullah saw. bersabda: Perumpamaan orang-orang mukmin dalam hal saling kasih, saling menyayang dan saling cinta adalah seperti sebuah tubuh, jika salah satu anggotanya merasa sakit, maka anggota-anggota tubuh yang lain ikut merasakan sulit tidur dan demam. (Shahih Muslim No.4685)

Atas itu saya merasakan rakyat Malaysia rata-rata kecewa dan tidak puas hati dengan sikap “play safe” kerajaan Malaysia dalam menangani isu yang sangat kritikal ini. Belum pun ada sikap yang jelas PM Malaysia dengan senang hati meninggalkan Negara melawat Jepun.
Sewajarnya Malaysia serta merta menerima dan menyaring para pelarian ini. Sediakan penempatan bagi mereka dan pastikan mereka yang tertekan itu diberi penempatan, pakian, makanan dan rawatan mana perlu.

Jangan meletakkan tempoh waktu dan mereka tidak patut sekali-kali dihantar pulang ke Negara bergolak mereka kecuali atas kerelaan dan pilihan sendiri.

Sebagai sebuah Negara Islam kita wajar membantu sebagaimana kita membantu pelarian Vietnam dulu yang bukan Muslim pun.
Saya yakin rakyat Malaysia bersedia menghulurkan dana dan bantuan demi memberikan keselesaan dan meringankan penderitaan saudara-saudara se Islam kita itu sebagaimana kita segera membantu rakyat Palestin di Gaza dan dunia Islam yang lain.

Saya mengharapkan pemimpin-pemimpin Islam khasnya dari PAS akan mengangkat isu ini dan memperjuangkan nasib dan masa depan kaum Rohingya itu. Semoga Allah swt meringankan penderitaan mereka.

 

 

 

No comments: