Friday, May 22, 2015

Pemilihan PAS: Adab dan pertauran dalam berkempen (22/5/15)

PAS bakal menyaksikan pertandingan untuk pucuk pimpinannya pada Muktamarnya yang ke 61 awal Jun ini bertempat di Kuala Selangor. Hampir kesemua jawatan bakal menyaksikan pertandingan dari Presiden sehinggalah Timbalan, Naib-naib serta Ahli-ahli Jawatankuasa selain diperingkat Dewan-dewan.

Bagi sesetengah pihak perkara ini merupakan sesuatu yang luar-biasa, sedangkan bagi mereka yang di dalamnya ia sesuatu yang normal yang pernah berlaku sejak di awal penubuhannya lagi sehiggalah kini membuktikan betapa amalan demokrasi subur di dalam PAS.
Pemilihan PAS adalah tertakluk kepada Peraturan-peraturan Pemilihan Parti Islam Se Malaysia (PAS)(2013) (Pindaan 2014) yang dibuat di bawah Fasal 85 Perlembagaan PAS (Pindaan 2011). Ianya merupakan suatu set peraturan yang cuab mengawal kaedah dan proses pemilihan dalam parti, suatu penambah-baikan bagi parti yang berusia lebih 60 tahun itu.

Di dalam peraturan berkenaan disebut juga Garis Panduan dan Etika Kempen yang sepatutnya dipatuhi dan dihormati oleh semua samada calon-calon yang bertanding lebih-lebih lagi mereka yang bekempen mempromosi calon-calon berkenaan. Segala-galanya diikat oleh hukum-hakam Islam selain peraturan dan undang-undang yang terpakai.
Pada asasnya semua yang bertanding dibolehkan berkempen walaubagaimanapun ianya perlulah mematuhi peraturan-peraturan ini, dan kesimpulannya dalam PAS calon-calon atau wakilnya boleh mempromosi diri mahupun mengemukakan wawasan dan manifesto masing-masing akan tetapi dilarang memfitnah, mengkeji atau mencela lawannya.

Nak kempen-kempenlah dan saya tahu ada pimpinan yang bertanding yang tidak berkempen pun, akan tetapi janganlah berkempen sehingga melanggar adab dan akhlak Islam sehingga memfitnah, mengkeji apalagi mencela lawan.
Terkadang kita dapati wakil-wakli calon samada yang rasmi dan ramai yang tidak rasmi yang berlebih-lebih seoleh-oleh kita bertanding dalam pilihanraya umum.

Saya tidak pasti apakah Jawatankuasa Pemilihan PAS punya kemampuan untuk memantau semua ini dan mengususlkan tindakan tatatertib jika berlaku kesalahan sebagaimana termaktub dalam Fasal 6.1.2 dan 6.2.2.
Contohnya seorang AJK PAS Pusat pernah mengeluarkan kenyataan berikut yang terbit dalam portal berita TMI:

Inilah wajah baharu PAS dalam konteks hubungan dengan Pakatan Rakyat jika kumpulan baharu dipilih sebagai Jawatankuasa PAS Pusat dalam muktamar PAS ke 61 Jun nanti. "Merekalah yang akan menggantikan wajah-wajah seperti Dr Dzulkefly Ahmad, Hanipa Maidin, Mujahid Yusof Rawa dan pimpinan lain yang digelar 'Jebon' dan 'Parasit'," kata ahli jawatankuasa PAS Pusat itu kepada The Malaysian Insider
Bagi Khalid yang juga ahli Parlimen Shah Alam, apa yang berlaku di Permatang Pauh juga akan berlaku di peringkat pusat jika "wajah-wajah baharu PAS" ini mengambil alih parti Islam itu di peringkat pusat. "Saya yakin inilah sikap yang akan diambil oleh orang-orang yang selama ini memburuk-burukkan kami sebagai liberal, Anwarinas dan berwala' pada Pakatan Rakyat (PR) jika mereka terpilih dalam muktamar PAS nanti sebagai AJK PAS Pusat," kata Khalid. “Sikap mereka keras dan tidak berhemah. Tiada unsur ingin berkawan dan tiada kebijaksanaan berpolitik. PAS akan kembali bersendirian, terpinggir dari politik arus perdana,” kata Khalid yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1987.

Tidakkah apa yang disebut itu punya unsur-unsur yang digariska oleh Fasal 6.2 Larangan-larangan Am dalam Peraturan-peraturan PAS tadi?
Manakala dalam TMI hari ini (kebetulan TMI ini merupakan juru kempen satu pihak yang bertanding) seorang yang bertanding AJK Dewan Pemuda PAS dengan senang menyerang calon Ketua Pemuda PAS. Cuba teliti kenyataannya:

Kemenangan Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Abduh Nik Abdul Aziz dalam persaingan ketua pemuda dibimbangi akan merencatkan agenda pembaharuan sayap itu, kata anak kepada bekas Presiden PAS Datuk Fadzil Noor. Faiz Fadzil yang juga bertanding merebut jawatan ahli jawatankuasa Pemuda PAS Pusat dalam pemilihan parti kali ini bimbang kenyataan yang dikeluarkan Nik Abduh sebelum ini akan menghalang agenda pembaharuan parti. “Saya risau kalau betul kenyataan dia semalam, dia kata hudud boleh buat di Kelantan tapi bukan di Malaysia.
“Saya risau kalau pemimpin macam ini, apa yang dia nak bawa? Kalau saya nak reform Pemuda, saya takut tak boleh nak reform sebab ketua pun tak tau apa nak buat,” katanya menerusi forum "Masa Depan PAS Pasca Muktamar" yang diadakan di Dewan Perniagaan Cina Kuala Lumpur malam tadi.

Saya yakin harapan Ustaz Nik Abduh sedikit pun tidak terjejas dengan serangan liar dan tidak berasas Sdr Faiz itu, tetapi tidakkah kenyataannya itu jelas melanggar peraturan-peraturan yang dimaksudkan?
Saya sendiri akan menggunakan blog ini untuk mempromosi calon-calon yang saya yakin boleh melonjakkan lagi agenda perjuangan Islam yang didukung oleh PAS. Blog ini memang sentiasa membuat promosi apabila berlaku pemilihan dalam parti sejak 11 tahun yang lalu berdasarkan pandangan peribadi saya.

Tawarkanlah diri untuk memimpin tetapi janganlah sampai melanggar adab dan peraturan.
Selamat berjaya.

No comments: