Friday, May 29, 2015

PAS perlukan Naib-naib Presiden bertenaga (29/5/15)

Muktamar PAS ke 61 yang akan diadakan di Kuala Selangor bermula Khamis hadapan bakal menyaksikan pertandingan diperingkat pucuk pimpinan tertinggi Gerakan Islam berkenaan. Para perwakilan PAS dari seluruh Negara akan berhimpun untuk menentukan pucuk pimpinan yang bakal menggemudi dan mengepalai bahtera besar perjuangan PAS untuk tempuh seterusnya.

Presiden PAS akan ditentukan dalam muktamar ini dan begitu juga para pembantunya dari Timbalan, Naib-naib sehinggalah ahli-ahli jawatankuasa.
Posting saya kali ini mahu memberi fokus kepada pertandingan tiga jawatan Naib Presiden. Jawatan ini penting kerana mereka diperlukan bagi memberi kekuatan kepada Presiden dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya mengepalai parti.

Mereka sesungguhnya berperanan bagaikan anggota kabinet Presiden, orang paling kanan yang terapat dengan Presiden selain Timbalannya yang boleh duduk bersama berkongsi idea dan fikiran bagi memacu PAS melangkah ke hadapan mengejar cita-cita perjuangannya dalam keadaan sentiasa mengapit dan mengiringi Presiden.
Amatlah malang kiranya jawatan yang membantu Presiden ini diberikan kepada mereka yang tidak boleh memahami apalagi menyokong aspirasi kepimpinan Presidennya. Bukan hanya begitu lebih malang lagi kiranya mereka itu bertindak pula bagaikan pembangkang dalam kabinet apatah lagi bagaikan gunting dalam lipatan.

Lantaran itu mustahak buat para perwakilan memutus dan memilih satu pasukan Naib Presiden yang mampu memain peranan berdiri bersama Presiden.
Pemegang-pemegang jawatan ini kini adalah Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato Husam Musa dan Salahuddin Ayob.

Dato Tuan telah memutuskan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden, dimana beliau dijangka menang. Ini bermakna dua Naib Presiden kini iaitu Husam dan Salahuddin akan cuba mempertahankan jawatan mereka masing-masing.
Dalam kerangka pemahaman di atas para perwakilan mesti berupaya menilai sejauh manakah Husam dan Salahuddin memain pernanan mereka sebagi Naib dalam membantu dan menyokong tugas Presiden. Adakah mereka selama ini telah berjaya atau sebaliknya?

Penilaian prestasi ini penting kerana keputusan para perwakilan itu sesungguhnya nanti mewakili keputusan seluruh ahli PAS yang mencecah 1 juta orang itu.
Yang jelas Dato Tuan telah berjaya memain peranan sebagaimana dihuraikan di atas. Kenyataan-kenyatannya, tindak-tanduknya rata-rata selaras dengan fikrah Presiden kerana itu kita melihat beliau menerima pencalonan hampir 90 peratus dari kawasan-kawasan seluruh Negara untuk bertanding jawatan lebih tinggi bagi memantapkan lagi perananannya iaitu sebagai Timbalan Presiden pula.

Kita tidak langsung ada mendengar sebarang kenyataan atau komen dari beliau selama beliau Naib Presiden yang kelihatan menyanggah apalagi menyerang Presiden PAS. Ini tidak bermakna beliau seorang “yes man”, sebaliknya jelas beliau tahu menggunakan forum dan gelanggang yang sesuai untuk memberi pandangan dan menegur tidak dengan secara terbuka dan menyondol tanpa adab.
Calon-calon lain yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Naib Presiden kali ini adalah Ustaz Idris Ahmad, Ustaz Dato Nik Amar Adbullah, Dato Iskandar Abd Samad dan Dato Mahfuz Omar.

Saya melihat Ustaz Idris Ahmad, yang memiliki pencalonan terbanyak untuk jawatan ini mempunyai potensi cerah untuk menang. Beliau seorang ulamak yang disenangi ramai, beliau aktif dalam program-program parti dan majlis-majlis ilmu, malah memiliki keupayaan berhujah dengan matang dan waras umpamanya di Dewan Rakyat sehingga disegani oleh kawan dan lawan.
Ahli-ahli PAS rata-rata iktiraf beliau sebagai seorang yang istiqamah, tidak punya musuh dan “team player” yang sangat sesuai bertugas di bawah Presiden parti.

Oleh itu siapakah dua lagi yang sewajarnya digandingkan dengan Ustaz Idris bagi jawatan penting Naib Presiden ini?
Para perwakilan perlu beri perhatian bahawa kita punya dua buah negeri yang kita perintah melalui PR yang punya wakil PAS dalam kerajaan. Mereka ini perlu diperkasakan dengan jawatan kanan dalam parti demi memberikan mereka kekuatan untuk memperteguhkan lagi kedudukan parti di negeri-negeri berkenaan.

Ustaz Dato Nik Amar sebagai Timbalan Menteri Besar Kelantan dan Dato Iskandar Abd Samad sebagai EXCO kanan Selangor boleh menggunakan jawatan Naib Presiden ini untuk memantapkan kekuatan PAS di Kelantan dan Selangor. Selain itu dengan kombinasi jawatan negeri dan jawatan kanan dalam parti, bolehlah mereka membantu jentera-jentera parti di negeri-negeri lain untuk melebar luaskan lagi kekuatan PAS dengan lebih efektif.
Kedua-dua Dato Nik Amar dan Dato Iskandar dikenali sebagai pemimpin yang istiqamah, dan boleh berkerjasama baik dengan Presiden.

Dato Nik Amar cekal bersama MB Kelantan yang kini Timbalan Mursyidul Am dalam memperjuangkan perlaksanaan Hudud di Kelantan dengan Presiden memain peranan di peringkat Parlimen. Beliau “team player” yang gigih di Kelantan dan tidak pernah bermasalah dengan MB mahupun Presiden.
Begitu juga Dato Iskandar yang terserlah kekentalan semangat juangnya serta istiqamah dalam mendukung kepimpinan Presiden terutama dalam beberapa isu kritikal di Selangor. Kukuh tanpa goyang dengan pimpinan Presiden apabila berhadap dengan krisis MB Selangor dahulu membuktikan betapa bersedianya beliau memegang amanah yang lebih tinggi demi mempertahan dan melonjakkan lagi kedudukan parti.

Dato Iskandar yang saya kenali seorang profesional yang selesa berkerja bersama Kepimpinan Ulamak, beliau bangkit dari bawah dan sangat disenangi oleh semua.
Kesimpulannya PAS perlukan saf Naib Presiden yang benar-benar dapat menyerlahkan perjuangan Islam yang dijuarai PAS di bawah panduan dan kepimpinan Presiden parti. Ketiga-tiga Naib Presiden ini perlu memantapkan lagi kedudukan Presiden dan parti samada ketika meneroka jalan bersama rakan-rakan parti-parti lain mahupun ketika berhadapan dengan seteru politik.

Perjuangan Islam yang diteroka bahtera besar PAS dizaman yang penuh mencabar ini perlukan Naib-naib Presiden yang punya kualiti di atas.
Dalam hal ini para perwakilan PAS perlu berani membawa perubahan. Sudah sampai masanya kita menyumbang ke arah melakarkan kepimpinan yang benar-benar efektif dalam mendukung perjuangan PAS melalui konsep kepimpinan ulamak. Yang perlu dirihat atas sebab-sebab tertentu perlulah dirihatkan.

Bagi saya PAS memerlukan tokoh-tokoh seperti Ustaz Idris Ahmad, Ustaz Dato Nik Amar dan Dato Iskandar Abd Samad, kombinasi ulamak dan profesional yang ampuh sebagai Naib-naib Presiden yang baru.
Semoga PAS terus berjaya melakar kemenagan mencapai matlamat perjuangan yang sama-sama kita dukung dan impikan.

                                 

 

 

 

 

 

No comments: