Sunday, May 31, 2015

Nizar dan politik sondol-menyondol (31/5/15)

Dalam keghairahan kita mahu menghambat untung, tamak mahu mengaut apa sahaja yang bergerak dan lalu di depan mata, jangan sekali-kali kita terlibat dalam angkara menabur tuba. Kerana kelak kita menjebakkan diri dalam memusnahkan segala-galanya. Kerana gelojoh kononnya mahu memutihkan susu dalam belanga, kita titiskan nila setitik.

Demikianlah saya lihat gelagat Dato Seri Nizar Jamaluddin sebagaimana dilaporkan dalam The Malay Mail online yang telah dimuat-naik dalam portal  Malaysia Today di http://www.malaysia-today.net/english-speaking-ahmad-awang-will-boost-pas-profile-claims-ex-perak-mb/
Ghairah berkempen untuk Ustaz Ahmad Awang selaku calon Presiden PAS, Nizar menyatakan bahawa Ahmad Awang punya kelebihan menguasai Bahasa Inggeris sedangkan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang tidak.

Beliau dipetik sebagai berkata:
“He can speak Arabic very well, and so can [Abdul Hadi]. But he can also communicate and speak in English, but [Abdul Hadi] cannot,”

Menurut beliau lagi:
“There are some aspects now in this political contemporary, you need those qualities…so people can respect our party, respect our country,”

(Terdapat beberapa aspek dalam politik waktu ini yang perlukan kualiti seumpama ini…melaluinya orang akan menghormati parti dan Negara kita)
Bagi saya hujah ini sangat lemah dan tidak berasas sama-sekali, Negara-negara besar dunia seperti Jepun, Rusia dan Perancis umpamanya punya pemimpin-pemimpin yang dihormati dan penghormatan itu datang jelas bukannya kerana penguasaan Bahasa mereka yang masing-masing bertutur dengan Bahasa sendiri.

Saya hairan bagaimana profesional sepintar dan sebijak Nizar boleh sekadar menjadikan itu sebagai modal besar menundukkan Tuan Guru sebagai Presiden.
Pada mulanya saya fikirkan saya bersendirian dalam memiliki pandangan sedemkian, rupa-rupanya apabila membaca ruangan komen dalam Malaysia Today, saya dapati ramai yang berkongsi pandangan dengan saya.

Antaranya:
Shahrir Awang · Works at Jabatan Pertahanan Awam Malaysia

An ability to converse well in any language, not necessarily means an ability to convey message efficiently...and not the only pre-requisite to be a good leader.
(Keupayaan bertutur dalam pelbagai Bahasa tidak semestinya menjamin keupayaan menyampaikan mesej secara berkesan….dan ia bukanlah satu pra syarat seorang pemimpin yang baik)

Hock Lim Works at Self-Employed
Nizar has sold his Leader to the Devil.

(Nizar telah menjual pemimpinnya pada syaitan)
Jass Powercetom · Mayflower Secondary School

 ppl like Nizar make Malays look stupid to others...
(orang seperti Nizar meletakkan bangsa Melayu sebagai (bangsa) yang bodoh….)

Saya mengakui penguasaan Bahasa selain Bahasa ibunda adalah satu aset, tetapi ia bukanlah satu bukti untuk mengaitkan seseorang pemimpin itu dengan kejayaan memimpin.
Sesungguhnya ini bukanlah kali pertama Nizar kelihatan menyondol begitu sahaja dalam keghairahan beliau berkempen. Sebelum ini semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Kuala Kedah beliau terang-terangan membelasah Tuan Guru dalam ucapan perasmiannya dengan harapan para perwakilan agar menolak mentah-mentah Tuan Guru sebagai Presiden.

Dengan takdir Tuhan, walaupun pekat likat asakkan Nizar itu, para perwakilan Kuala Kedah tetap mencalonkan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang sebagai Presiden.

Dan tidak hairanlah akhirnya di kawasan beliau sendiri di Kampar, Nizar gagal pertahankan jawatannya sebagai YDP, barangkali kerana muak dengan politik sondol-menyondolnya.
Apa pun ternyata pemimpin baik bukannya naik dan lahir kerana penguasaan bahasanya, tetapi dalam kes ini mereka naik dan melonjak kerana tidak ghairah, tidak “over kill” dan tidak amalkan politik sondol-menyondol.

2 comments:

Unknown said...

Syabas roslan....l agree 100%

Unknown said...

Nizar tidak lagi menjadi pilihan ahli Pasi