Monday, May 11, 2015

Arak hampir cetuskan satu lagi tragedi buat MAS (11/5/15)

Sekali lagi insiden mabuk arak telah mengancam keselamatan penumpang dalam pesawat komersil.

Menurut laporan sebuah pesawat MAS MH 179 yang dalam penerbangan dari KLIA ke Colombo, Sri Lanka Sabtu lepas terpaksa berpatah balik apabila seorang penumpangnya yang mabuk mencetuskan kekecohan dalam pesawat.
Penumpang yang mabuk berkenaan dilaporkan menganggu anak-anak kapal yang sedang bertugas semasa penerbangan.

Menurut laporan itu lagi penumpang yang mabuk dan bertubuh sasa itu hanya dapat dikawal dengan bantuan beberapa penumpang dalam pesawat.
Simabuk telah diserahkan ke pihak berkuasa sejurus kapalterbang berkenaan mendarat kembali di KLIA.

Bayangkan jika simabuk itu tidak berjaya dikawal dan terus mencetuskan huru-hara sehingga menganggu penerbangan pesawat itu.
Kerajaan sewajarnya menimbangkan semula penghidangan arak di dalam pesawat-pesawat milik Negara. Ancamannya terlalu besar, dan insiden mabuk seperti ini mampu mencetuskan kemalangan yang hanya akan merugikan rakyat dan Negara. Cukuplah sudah dengan beberapa tragedy malang yang melibatkan pesawat kita yang telah dan sedang kita tanggung.

Keselamatan penumpang dan Negara jauh mengatasi kebebasan segelintir kecil penumpang yang mahu mabuk-mabuk. Ternyata pesawat bukanlah tempat yang sesuai bagi sesiapa pun untuk mabuk-mabuk.
Semoga cadangan ahli-ahli Parlimen PAS sebelum ini agar arak ini dilarang sama-sekali atas pesawat MAS dan lain-lain pesawat tempatan difikir dan ditimbangkan secara serius oleh kerajaan.

 

1 comment:

Anonymous said...

Kenapa susah sangat nak haramkan dlm kapalterbang takut rezeki MAS berkurang ke?