Thursday, April 02, 2015

Isyarat Hanipa kepada para perwakilan (2/4/15)

PAS ini asalanya dianggotai oleh saf kepimpinan yang teratur, masing-masing dengan kelayakan dan latarbelakang tersendiri, namun bangun, berdiri dan bergerak laksana satu pasukan yang ampuh dan kukuh memartabatkan perjuangan Islam.

Lantaran ciri-ciri kepimpinan Islam inilah maka ramai tertarik, terpesona dan akhirnya menyertai PAS dan menyokong PAS dalam berbelas-belas pilihanraya sebelum ini.
Namun demikian apabila ia semakin besar dan kini dengan keahlian mencecah 1 juta ahli, samada disukai ataupun turut bertaut dan bernaung di bawah PAS berbagai ragam dan perangai ahli termasuklah pimpinan. Terkadang kualiti kepimpinan Islam itu digerhanai lantaran gelagat yang tersimpang sehingga boleh membangkitkan aib pada parti yang berpegang pada Islam ini.

Saya pernah membuat posting contohnya berkenaan YB Hanipa Maidin, ahli parlimen Sepang yang keterampilannya banyak menimbulkan kegusaran sehingga malah PAS Sepang yang sepatutnya merupakan tapak beliau melangkah ke Parlimen turut menyuarakan kebimbangan dan ketidakpuasan hati mereka terhadap beliau.
Hari ini umpamanya Hanipa mengulas komen Timbalan Menteri Besar Kelantan, Ustaz Dato Nik Amar yang menegaskan kesediaan PAS untuk berseorangan, maksudnya bersendirian tanpa PR.

Hanipa tidak langsung dapat menerima idea ini, malah untuk menambah rencah kepada kritikkan beliau terhadap kononnya idea Dato Nik Amar itu beliau menyindir bahawa kiranya PAS bersendirian maka yang pasti gembira adalah Umno dan BN.
Saya hairan kenapa Hanipa sanggup menyimpang dari isu sebenarnya yang mengakibatkan Dato Nik Amar memberikan reaksi demikian.

PAS tidak minta keluar dari PR. Terakhir Presiden PAS sendiri terus menegaskan bahawa PAS mahu kekal bersama PR. Siapa yang mahu keluar?
Masalahnya isu di hadapan kita adalah kemarahan DAP pada usaha PAS mahu membuka laluan bagi perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan. Apabila Presiden PAS merancang mahu membentangkan usul persendirian atau private Bill di Parlimen bagi meminda Akta Mahkamah Syariah, DAP terus bertindak meyingkir Presiden PAS.

Setiausaha Agung DAP mengisytiharkan DAP memutuskan segala hubungan dan kerjasama dengan Presiden PAS tetapi tetap bersama PR. Di Sarawak DAP Sarawak memutuskan hubungan dengan PAS negeri dan di Sabah PKR dan DAP memutuskan hubungan dengan PAS Sabah.
Siapa yang mahu siapa keluar?

PAS tidak minta keluar. DAP yang seakan memaksa sesuatu ke atas PAS. Biar orang PAS marahkan Presiden PAS dengan harapan Presiden PAS nanti tidak lagi Presiden selepas muktamar PAS kerana DAP hanya akan bekerjasama dengan Presiden PAS selain Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang.
Semua orang PAS rata-rata boleh nampak dan perasan pada tekanan DAP itu sehingga Setiausaha Agung PAS sendiri menganggap sikap DAP itu sebagai “childish”.

Dimana Hanipa ketika itu?
Kenapa Hanipa tidak tegur DAP?

PAS mahu kekal bersama PR kenapa DAP mencetuskan provokasi sebegitu.
Sepatutnya Hanipa bingkas bangkit dan tegur DAP, bagi tau DAP kiranya bersikap sebegini nanti Umno dan BN gembira.

Kerana itu Dato Nik Amar memberikan rekasi bahawa PAS bersedia bersendiri. Maksudnya kalau DAP mahu memaksa PAS keluar sebagaimana yang bewrlaku di Sarawak dan Sabah, PAS sanggup berjuang bersendirian kerana sebelum ini pun PAS memang begitu.
PAS ada harga diri, PAS punya maruah. Kalau rakan-rakan menghina dan memperlakukan PAS sebegaiamana DAP, sepatutnya PAS keluarkan amaran sebagaimana penegasan Dato Nik Amar, bahawa PAS memang sedia bersendiri.

Kenapa Hanipa kalut?

Kenapa Hanipa perlu campakkan pula kisah Umno dan BN dalam situasi ini?
Tegurlah DAP, minta DAP tarik balik kenyataan menghina Presiden PAS. Kalau mahu berkawan sepatutnya kita saling lengkap melengkapkan bukannya menghina sesama pimpinan begitu.

Tetapi Hanipa pilih untuk kritik Dato Nik Amar dan membisu bila Presidennya dihina.
Itullah kelainan Hanipa, beliau memilih untuk menganggotai pasukannya sendiri. Mungkin itu isyarat buat para perwakilan  pada muktamar PAS nanti.

No comments: