Tuesday, April 07, 2015

Hari bersejarah di Dewan Rakyat buat umat Islam (7/4/15)

Hari ini Selasa 7 April 2015 bersamaan 17 Jamadil Akhir 1436 adalah hari bersejarah buat Islam dan umat Islam di Malaysia.

Mengikut Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat, Parlimen Malaysia hari ini, perkara 24, Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, ahli Parlimen Marang, yang juga Presiden PAS dijangka mengemukakan satu Rang Undang-undang Ahli Persedirian atau Private Bill yang jika diluluskan akan membuka laluan bagi perlaksanaan Enakmen Jenayah Syariah Negeri Kelantan, iaitu undang-undang berkaitan Hudud di Negeri Kelantan.
Perkara yang dimaksudkan berbunyi:

24. Dato’ Seri Abdul Hadi bin Awang [ Marang ] akan mencadangkan:-  
“Bahawa Dewan ini memberikan kebenaran menurut Peraturan Mesyuarat 49 (1) kepada Yang Berhormat Ahli bagi kawasan Marang untuk mencadangkan suatu Rang Undang-undang Ahli Persendirian bernama Rang Undangundang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2015 seperti berikut: 

i- menggantikan Seksyen 2 dengan seksyen berikut: 

“2. Mahkamah Syariah akan mempunyai kuasa ke atas seseorang penganut agama Islam dan di dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara-perkara yang disenaraikan di dalam Senarai 1 Senarai Negeri di bawah Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.”;dan 
ii- memasukkan selepas seksyen 2 dengan seksyen berikut: 

“2A. Dalam menjalankan undang-undang jenayah di bawah Seksyen 2 Mahkamah Syariah berhak menjatuhkan hukuman yang dibenarkan oleh undang-undang syariah berkaitan hal-hal kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen yang disebutkan diatas, sesuai dengan kehendak syariah Islam.”  
Bagi PAS inilah kemuncak tuntutan perjuangannya walaupun ia sekadar bermula di Kelantan. Semoga permulaan ini suatu permulaan yang akan membuka kesedaran seluruh umat Islam akan keadilan dan kesaksamaan hukum Allah swt, dan akhirnya ia akan menjadi suatu tuntutan untuk dilaksanakan ke atas umat Islam seluruh Malaysia.

Samada perkara 24 dalam Aturan Urusan Mesyuarat ini sempat dibincangkan atau tidak kita serah pada Allah swt.
Kiranya ia dibenarkan dibentang kita berharap agar ahli-ahli Dewan terutama yang beragama Islam tanpa mengira warna politik masing-masing akan mengundi menyokong Rang Undang-undang ini kerana sesungguhnya ia inisiatif bagi memungkinkan perlaksanaan hukum Allah swt yang merupakan kewajiban dan tanggungjawab setiap umat Islam yang beriman.

Ini bukan isu politik tetapi ia tuntutan aqidah. Kita berdoa semoga semua ahli-ahli Dewan terutama dari PAS, Umno, PKR, DAP, PBB, Bebas semua yang beragama Islam akan bangkit menyokong Rang Undang-undang ini.
Ya Allah permudahkanlah usaha hamba-hamba Mu yang ikhlas ini.

3 comments:

ikan laga said...

ya Allah mudahkanlah urusan ini amin

Anonymous said...

Hanya si kafir dan yg tak beriman saja yg tak sokong. Orang yg mengaku Islam tapt x sokong tu eloklah naik helikopter.

Anonymous said...

Diharapkan tiada ahli ahli parlimen PAS yang tidak hadir semasa ia dibentangkan.