Tuesday, March 10, 2015

Terima kasih Kota Bharu terima kasih Tuan Ibrahim (10/3/15)


Apabila PAS Kawasan Kota Bharu mengisytiharkan bahawa mereka mencalonkan Naib Presiden PAS Ustaz Dato Tuan Ibrahim Tuan Man bertanding jawatan Presiden PAS dalam Muktamar PAS yang akan datang, ia telah mencetuskan perbahasan dan tanda-tanya pada ramai samada pemerhati politik mahupun ahli-ahli PAS sendiri.
Pihak media terus menggongong berita berkenaan, lalu terpampanglah mesej bahawa keputusan Kota Bharu itu satu langksh permulaan untuk mengenepikan Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang sebagai Presiden PAS.

Betapa gembiranya sesetengah pihak yang memang berusaha mahu merobah kepimpinan dalam PAS. Betapa terhiburnya mereka yang sudah “bosan” dengan Hadi sebagai Presiden parti. Langkah Kota Bharu itu (macam Langkah Kajang pula bunyinya) dilihat sebagai satu cetusan gelombang yang berani yang berkemungkinan akan menggunung melambong kawasan-kawasan lain untuk bangkit turut-serta melakukan perkara yang sama.
Yang Dipertua PAS Kota Bharu, Datuk Wan Rahim, yang dinisbahkan sesetengah pihak sebagai pakar strategi PAS dalam kempen pilihanraya dan politik, bijak dan licik dalam menyusun kata-katanya dalam mempertahankan keperluan meletakkan Tuan Ibrahim sebagai calon dengan katanya:

“Kami berkeyakinan ulama masih perlu memimpin parti”
Bermakna Hadi perlu ditukar tetapi demi memastikan ianya berjaya, kalau perlu seorang ulamak yang dinaikkan juga, maka naiklah Tuan Ibrahim, asal sahaja Hadi jatuh dan berjaya dinyahkan.

Gelombang keghairahan Kota Bharu itu dicetuskan disaat PAS menghadapi penamaan calon bagi mengisi kerusi DUN yang dikosongkan Almarhum Tok Guru Nik Abd Aziz. Dan ia juga dicetuskan disaat Hadi berada di Tanah Suci Mekah atas beberapa urusan termasuklah menjayakan Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah yang dijadualkan di Rusila bermula 19 Mac ini.
Walaubagaimanapun belum sempat gelombang Kota Bharu itu menerjah, memuncak mengumpul tenaga, ia tiba-tiba kempis terkulai begitu sahaja , orang yang bijak dan licik pun rupsnys belum tentu masak dan matang.

Sebentar tadi orang bukan lagi berkata berkenaan penamaan calon di Chempaka yang bakal melihatkan pertandingan 5 penjuru antara calon PAS dan empat orang calon Bebas. Akan tetapi berita yang lebih sensasi yang mengakibatkan pihak media terkejar-kejar mendapatkan pengesahan dan penjelasan  dan Kota Bharu pula tergamam dan pastinya terkedu adalah kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Ibrahim, tokoh yang mahu Kota Bharu lagakan melawan Hadi bagi jawayan Presiden PAS.
Tuan Ibrahim menyatakan bahawa beliau menolak pencalonan Kota Bharu bagi beliau bertanding jawatan Presiden PAS.

Antara lain beliau berkata:

Saya melihat alangkah manisnya jika kita yang mendokong Kepimpinan Ulamak, seperti yang dinyatakan Datuk Wan Rahim, untuk terus mengekalkan budaya tersebut.
PAS mencapai zaman paling gemilangnya di bawah kepimpinan TGHH. Di peringkat antarabangsa pula, Kesatuan Ulamak Sedunia mengangkat beliau sebagai orang nombor dua. Setakat ini tiada siapa yang dapat dipadankan secara dekat dengan kepimpinan dan juga ketokohan TGHH di dalam PAS.

Dalam PAS, jawatan bukanlah sesuatu menjadi rebutan sebagaimana parti lain. Pertandingan berlaku hanyalah di atas sifat 'fastabiqul khairat'( berlomba melakukan kebaikan).
Atas pencalonan dari PAS Kawasan Kota Bharu, saya mengucapkan terima kasih di atas kepercayaan yang diberi.

Namun, saya tidak dapat menerima pencalonan tersebut kerana saya akan terus mendokong TGHH sebagai Presiden PAS dan membantu beliau.
Penolakan Tuan Ibrahim terhadap pencalonan  Kota Bharu itu bukanlah atas alasan beliau tidak bersedia akan tetapi ianya ditolak kerana Tuan Ibrahim percaya Hadi masih diperlukan dan bahawa tiada sesiapa memiliki kepimpinan dan ketokohan seumpama beliau dalam PAS.

Demokrasi memang diraikan dalam PAS, tetapi ianya bukanlah mutlak membuta tetapi bersandarkan adab dan disiplin perjuangan.
Sebagai pembantu setia Hadi beliau mengakhiri kenyataan beliau itu dengan menyebut:

"Biarlah orang lain kata tak setuju dengan ayah kita, tapi jangan pula anak-anak kata begitu.”
Bagi saya kenyataan terakhir ini merupakan nasihat dan panduan paling tajam dan penuh makna dari seorang ulamak yang sangat istiqamah dan komited dalam perjuagan. Bagi sesiapa yang mengaku sayang dan mahu terus di pimpin para ulamak., faham dan akurlah akan nasihat itu.

Terima kasih Tuan Ibrahim kenyataan beliau bukti betapa kepimpinan ulamak dalam PAS masih relevan dan terus diperlukan.

 

 

 

1 comment:

Anonymous said...

Pasma sbnrnya cerdik xnk propose line up utk amik alih pas..sbb mereka xnk perwakilan2 yg setia kenal siapa calon2 jati pas dan siapa calon2 barua pas...so bila smpi pemilihan...x kenal sape jati pas dan sape barua pas..so mereka berhrp barua2 masih dpt diselinapkan dlm organisasi eksekutif pas

yg lalang plak..dh mula memuji2 tghh..nk cover line...penyatu la..bagus la..mcm2 puji..dulu membisu mcm setan