Sunday, March 22, 2015

Kuala Kedah tolak agenda Pasma? (22/3/15)

Kuala Kedah merupakan kubu kuat PAS sejak zaman berzaman.

Ianya terus dipertahankan apabila pada PRU lalu Pakatan sapu bersih semua kerusi-kerusi dalam kawasannya. Kerusi Parlimen yang dahulunya milik PAS dimenangi calon PKR manakala 3 kerusi DUN nya iaitu Anak Bukit, Kubang Rotan dan Pengkalan Kundor semuanya dimenangi calon-calon PAS dengan majoriti lebih dari 1,000 undi belaka.

Kerana itulah apabila Yang Dipertua PAS Kawasannya menjadi peneraju dan penggerak utama Pasma, sebuah NGO yang kini dilihat lebih memecah-belahkan PAS dari dalam, ramai menjadi tergamam.
Phahrolrazi ADUN Pengkalan Kundor yang dahulunya EXCO PAS semasa PAS memerintah Kedah, secara terang-terangan memperjuangkan Pasma atas alasan kononnya mahu mempertahan dan memperkukuhkan Pakatan Rakyat.

Akhirnya NGO ini lebih dilihat sibuk mencaturkan pucuk pimpinan dalam PAS, menyerang Presiden PAS dan bertarung dengan Ulamak PAS.
Ramai kalangan ahli dan penyokong PAS kesal dengan tindak-tanduk Pasma ini sehinggalah Majlis Syura Ulamak mengeluarkan pengarahan agar ahli-ahli PAS tidak terlibat dengan sebarang program dan aktiviti NGO ini.

Sejauh mana jayanya agenda Phahrolrazi dan Pasma, kita serah pada Allah swt.
Apa pun yang pasti PAS Kawasan Kuala Kedah telah pun selamat melangsungkan Mesyuarat Agung Tahunan baru-baru ini. Phahrolrazi khabarnya melepaskan jawatan YDP atas alasan mahu aktif dalam Pasma (khabarnya juga penyandang yang baru menerima lebih pencalonan dari cawangan-cawangan berbanding beliau).

Dan yang menariknya PAS Kawasan Kuala Kedah kekal mencalonkan Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang sebagai Presiden PAS dalam Muktamar Agung PAS ke 61 nanti (walaupun Tuan Guru diserang serata pelusuk oleh Phahrolrazi sebelum ini).
Kuala Kedah kekal istiqamah bersama Tuan Guru Presiden walaupun perasmi mesyuarat mereka AJK PAS Pusat, Nizar Jamaluddin dalamucapannya ddengan lantang mendesak dilakukan perubahan pucuk pimpinan.
Tahniah PAS Kuala Kedah.

(Mungkin Nizar pun boleh ikut jejak Phahrolrazi)
 

 

No comments: