Wednesday, March 11, 2015

Dr Haron Din tonggak kepimpinan ulamak (22/3/15)


Berita Ustaz Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS menolak pencalonan PAS Kota Bharu untuk bertanding jawatan Presiden terus meniti di bibir ramai khasnya para pejuang Islam termasuklah mereka yang selama ini tidak pernah senang dengan para ulamak.
Ketegasan Dato Tuan mahu terus berpresidenkan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang seakan memberi isyarat langsung kepada seluruh akar-umbi PAS bahawa, kepimpinan ulamak di dalam PAS perlu terus dipertahankan. Malah dari ulasan-ulasan dan komentar yang diterima ramai dijangka bukan sekadar akan menyahut seruan beliau malah sudah melihat beliau sebagai calon berpotensi untuk jawatan nombor dua iaitu Timbalan Presiden, bagi terus menyokong dan membantu Tuan Guru dalam mengemudi bahtera besar perjuangan PAS ini.

Dalam pada itu hari ini diumumkan pula bahawa Majlis Syura Ulamak PAS telah pun memutuskan pengganti Almarhum Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz sebagai Mursyidul Am. Beliau tidak lain dan tidak bukan salah seorang tokoh yang paling luas ilmu dan pengalamannya iaitu Dato Dr Harun Din yang sebelum ini merupakan Timbalan Mursyidul Am.
Nampak cantik tersusun peralihan kuasa dikalangan para ulamak. Yang dahulu di dahulukan dan yang paling layak dan terbaik mengatasi lain-lain yang layak-layak dan baik-baik belaka.

Pemilihan Dato Dr Harun Din saya yakin akan makin membuka hati masyarakat Islam yang lain untuk terus senang dan mendekati PAS memandangkan besarnya pengaruh beliau serta  begitu ramainya anak-anak murid dan pengikut setia beliau di seluruh Negara, dari celah-celah bendang dan kampong nelayan sehinggalah di kilang-kilang, syarikat korporat dan serambi Istana.
Dato Dr Harun Din yang boleh berbahasa Inggeris itu turut akan membantu dalam meluaskan lagi hubungan dan ikatan PAS dengan masyarakat bukan Islam khasnya dalam memberi kesedaran dan kefahaman kepada mereka tentang Islam dan dasar serta tuntutan perjuangan PAS.

Cantik sungguh tampak kombinasi kepimpinan ulamak yang ada, bagi mereka yang ikhlas dan bersungguh mempertahankan Islam dan perjuangan PAS sudah pasti berasa lega dan sejuk hati dengan kombinasi ini.
Kita difahamkan Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat yang juga MB Kelantan Ustaz Dato Ahmad Yaakob pula dipilih sebagai Timbalan Mursyidul Am.

Kesimpulannya dengan terlantiknya Mursyidul Am PAS yang ketiga ini, maka tiada lagi kekosongan bagi jawatan bekenaan. Bermakna fokus para perwakilan terus pada jawatan tertinggi. Omong-omong kononnya Tuan Guru Hj Abd Hadi mahu di “konar” ke jawatan Mursyidul Am sekarang sepatutnya tidak berbangkit lagi.
Kata Dato Tuan, seeorang Naib Presiden dan ulamak yang disegani termasuk oleh musuh:

“Setakat ini tiada siapa yang dapat dipadankan secra dekat dengan kepimpinan dan juga ketokohan Tuan Guru di dalam PAS.”
Semoga terus kekal lah kepimpinan ulamak di dalam PAS dengan izin Allh swt sampai bila-bila.

Setakat ini tiada siapa yang dapat dipadankan secara dekat dengan kepimpinan dan juga ketokohan TGHH di dalam PAS.

1 comment:

Anonymous said...

Menyebabkan pasmadapkr merasa kesakitan di dubur seperti tumbuh bisol .