Tuesday, March 24, 2015

Apa keputusan DAP ini? (24/3/15)

Setelah keluar dengan berbagai ancaman terutama mengatakan bahawa hari-hari PAS dalam Pakatan Rakyat bakal berkahir, tiba-tiba DAP terbit dengan suatu keputusan yang agak membingungkan.

Mesyuarat Jawatankuasa Pusat atau CEC DAP semalam memutuskan akan meneruskan hubungan bersama PKR dan PAS dalam Pakatan Rakyat. Akan tetapi ia turut memutuskan, sebagaimana dinyatakan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng : The Star Online:

“The DAP has lost trust and confidence in Hadi as a Pakatan Rakyat leader and will end ties and cease to work with him.”
(DAP telah hilang keyakinan dan kepercayaan pada Hadi sebagai pemimpin Pakatan Rakyat dan akan memutuskan hubungan dan kerjasama dengan beliau.)

Dan dalam TMI pula Guan Eng dilaporkan berkata:
“DAP tidak boleh bekerjasama dengan Presiden PAS seperti Hadi yang tetap bertindak secara tidak jujur dan tidak bermaruah”

Bermakna DAP mahu berkawan dengan PAS tetapi tidak mahu berkawan dengan Presiden PAS.
Sebagaimana ramai kita mengalu-alukan keputusan DAP untuk terus kekal dalam Pakatan Rakyat, namun demikian keputusan memotong Tuan Guru Presiden PAS begitu, ternyata merupakan satu “disrespect” atau penghinaan yang tidak sewajarnya dikenakan ke atas ahli-ahli PAS yang telah mengangkat Tuan Guru sebagai Presiden mereka.

Dan ada pemerhati yang menyatakan kenyataan Guan Eng ini sekaligus merupakan campurtangan terus DAP dalam urusan PAS apabila dilihat memberi isyarat kepada ahli-ahli PAS agar tukar Presiden dalam muktamar yang akan datang.
Mungkin idea ini cetusan benak kepala Guan Eng sendiri atau mungkin juga ia dibisikkan kepada beliau oleh orang tertentu dalam PAS yang turut mahu menukar Presidennya.Mana tahu melalui kenyatan sebegini orang PAS akan geletar lalu berlumba menjatuahkan Tuan Guru sebagai Presiden.

Apa pun ternyata setelah sekian lama berkawan Guan Eng tidak langsung mengenali peribadi dan personaliti Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang. Beliau tidak punya agenda peribadi, bukan mahu berebut jawatan atau tergila mahu menjadi PM. Beliau istiqamah dalam perjuangan menegakkan Islam sebagaimana ditegas dan digariskan oleh Perlembagaan PAS.
Segala yang diperjuangkan Tuan Guru, samada dalam krisis MB Selangor, mahupun isu perlaksanaan Hudud di Kelantan, segalanya menepati tuntutan perjuangan PAS, tidak lari dan terpesong beliau dari jalan lurus yang diterokai PAS zaman-berzaman.

Kiranya kerana perjuangan ini maka Guan Eng anggap Tuan Guru tidak jujur dan tidak bermaruah, maka tidak jujur dan tidak bermaruahlah seluruh kekuatan ahli dan penyokong PAS yang mendukung perjuangan ini.
Walaubagaimanapun keputusan Guan Eng dan DAP itu hak mereka, bagi kita ianya sesuatu yang “childish” atau keanak-anakkan dan lebih sebenarnya ke arah mahu campurtangan membantu menurunkan Presiden PAS dari jawatannya.

Kepimpinan Ulamak dalam PAS akan kekal samada Guan Eng setuju ataupun tidak.
Kenyataan beliau yang “childish” itu sesungguhnya akan membakar lagi semangat akar-umbi PAS untuk bangkit pertahankan Tuan Guru Presiden mereka yang mereka yakin berada atas landasan Islam yang sebenar.

Terima kasih Guan Eng.

 

 

 

 

No comments: