Wednesday, February 18, 2015

"Unity Government" Umno-PKR? (18/2/15)


Belum pun selesai isu memorandum yang menuduh terdapat pengkhianatan dalam PAS angkara pimpinan kanan tertentu, hari ini muncul pula satu pendedahan baru yang kalau tak setaraf lebih hangat suhunya.
Ternyata politik di Malaysia ini sungguh “volatile” mudah meruap dan bergolak, berubah-ubah, satu hari naik satu hari turun ke bawah bagaikan roda yang berputar.

Sedang penulis veteran yang juga “volatile” jiwanya, MSO, sibuk menyanyi dan memainkan lagu-lagu lama apa yang didakwa kononnya “Kerajaan Perpaduan” PAS-Umno pasca PRU 2008, rupanya pasca PRU 2013 dah ada lagu baru.
Masalahnya ramai ternga-nga, melopong mulut, akan yang baru ini sedang MSO cuba mengasyikkan ramai dengan lagu klasik lama sahaja.

Ia semua bermula dengan terpenjaranya Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke Penjara Sg Buloh baru-baru ini. Selang beberapa hari, anak perempuannya yang juga Naib Presiden PKR, Nurul Izzah, dalam satu ceramahnya mendedahkan bahawa ayahnya pernah ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri dalam satu “Kerajaan Perpaduan” PKR-Umno pasca PRU ke 13 baru-baru ini. Tapi kata Nurul ayahnya telah menolak tawaran itu kerana tidak mahu berpisah dengan rakan-rakannya dalam PR.
Kenapa kita tidak pernah diberitahu tentang UG (Unity Government) versi baru ini (sedang MSO masih berdendang dengan lagu lama)?

Selepas itu sebuah portal berita TMI pula melaporkan:
“PKR mempertahankan dakwaan bahawa Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja pernah ditawarkan jawatan timbalan perdana menteri (TPM) selepas pilihan raya umum (PRU) lalu malah ditawarkan empat jawatan menteri.

Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata, tawaran menyertai kerajaan Barisan Nasional (BN) itu dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai langkah rekonsiliasi nasional selepas PRU dengan Naib Presiden Indonesia Jusuf Kalla sebagai orang tengah.”
Dalam pada itu beberapa pimpinan Umno dilaporkan mempertikaikan kenyataan Nurul Izzah dan Rafizi itu. Dan kita rakyat kebanyakkan semakin kabur dan tercengang terpinga-pinga. Apa yang mahu disrokkan sebenarnya ini?

Sehinggalah muncul pendedahan baru sebagaimana saya nyatakan di awal tadi. Iaitu apabila seorang lagi penulis politik veteran (yang ni tidak pula main lagu lama macam MSO) Raja Petra Kamaruddin membuat pendedahan melalui portal beliau Malaysia Today dengan posting:

Anwar screwed DAP, Hadi screwed PKR
http://www.malaysia-today.net/anwar-screwed-dap-hadi-screwed-pkr/

Kalau kita boleh percaya tulisan RPK ini, barulah kita boleh Nampak apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan UG versi baru pasca PRU 2013 ini. Itu pun kalau nak percaya.
Ia sesuatu yang besar. Ia sesuatu yang sepatutnya merobohkan PR demi menyelamatkan masa depan politik seseorang. Ia sungguh licik, tanpa pengetahuan pimpinan kanan PAS dan DAP tetapi rupa-rupanya ada juga pimpinan lain PAS yang turut terlibat secara senyap-senyap (taraf-taraf “barua” juga ni)

Dakwaan RPK ini rasa saya lebih menarik dari irama “klasik nasional” yang mahu ditiup semula oleh MSO dan beberapa kalangan anasir tertentu dalam PAS guna untuk mencemar nama baik pimpinan tertinggi PAS, khasnya di musim pemilihan ini.
Rupanya, kalau benarlah dakwaan RPK itu, berlaku perundingan dan perbincangan di belakang tabir tanpa pengetahuan pimpinan tertinggi PAS dan DAP. Masing-masing bertungkus lumus dalam PRU ke 13 lalu untuk membawa PR ke Putrajaya, rupanya yang akan sampai ke sana hanyalah orang tertentu yang lain tersangkut dan ditahan di pintu pagar, itu pun kalau benar dakwaan RPK.

Kenapa tak jadi?
Kata Nurul dan Rafizi kerana Anwar tidak rela berpisah meninggalkan perjuangan bersama melalui PR, tetapi kata RPK sebaliknya?

Kata RPK ia tidak menjadi kerana:
When the election results came in, however, Umno and PKR won just 26 seats, with Khalid unexpectedly winning the Port Kelang seat. Minus Port Kelang, Umno and PKR were left with just 25 seats against PAS’ and DAP’s 30, or 31 if Khalid throws his lot behind PAS and DAP.

That practically demolished the plan for the Selangor State ‘Unity Government’ between Umno and PKR.
(Apabila keputusan PRU keluar, ternyata Umno dan PKR hanya memenangi 26 kerusi dengan Khalid (Tan Sri) bagaikan tidak dijangka memenangi kerusi Pelabuhan Kelang. Tanpa Pelabuhan Kelang, Umno dan PKR hanya punya 25 kerusi berbanding PAS dan DAP yang punya 30, ataupun 31 kiranya Khalid (Tan Sri) memberikan sokongannya pada PAS dan DAP.

Hakikat ini memusnahkan samasekali rancangan UG Selangor antara Umno dan PKR)
Berat bunyinya, tetapi kalau kita punya masa untuk dengar album lama yang dimainkan oleh MSO dan rakan-rakannya, lebih menarik kita dengar yang ini dan mohon penjelasan sebenar pihak-pihak yang berkenaan.

Menurut RPK lagi apabila gagal, Anwar tidak berputus asa dan cuba membabitkan Hadi (Presiden PAS) bagi mendapatkan persetujuan PAS pula bagi membentuk UG antara Umno, PKR dan PAS. Apa pun UG ini perlu dibentuk demi kepentingan masa depan orang tertentu.
Menurut RPK, Anwar cuba mengaturkan pertemuan antara wakil Umno dengan Hadi di London. Malangnya apabila ke sana, mungkin kerana bimbangkan muslihat perancangan ini, Hadi telah tarik dairi dan sebaliknya menghantar wakil iaitu Dato Mustafa Ali dan Setiausaha Politiknya.

Di sinilah RPK telah dedahkan siapakah pemimpin PAS yang telah mendahalui parti dan pimpinan bersekongkol untuk menjayakan UG versi baru ini. RPK menyatakan:
“The meeting was held at The Landmark London Hotel. When Mustafa Ali and Hadi’s Political Secretary, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, walked into the meeting room, they were surprised to see Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi of PAS and Saifuddin Nasution of PKR there as well. Zahid Hamidi, Dr Syed Azman and Saifuddin, in turn, were surprised that Hadi was absent and were very disappointed when Dr Samsuri told them that Hadi was tired and would not be able to attend the meeting.”

(Perjumpaan berkenaan telah diadakan di The Landmark London Hotel. Apabila Mustafa Ali dan SETPOL (Presiden PAS) masuk ke dalam bilik mesyuarat, mereka tersentak apabila melihat di sana ada sedia menunggu, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (AJK PAS Pusat) dan Saifuddin Nasution dari PKR. Zahid Hamidi (Naib Pesiden Umno) , Dr Syed Azman dan Saifuddin turut terkejut apabila Hadi ternyata tidak hadir dan mereka kecewa apabila Dr Samsuri memberitahu bahawa Hadi penat dan tidak dapat hadir.)

Bagi saya tuduhan RPK melalui portalnya ini adalah sesuatu yang serius dan perlu diberi perhatian oleh PAS, sebagaimana pertuduhan dalam memorandum Ketua Pemuda PAS Kuantan tempoh hari yang turut memuatkan beberapa dakwaan serius.
Masalahnya berapa orang ahli PAS yang tahu tentang UG versi baru ini?

PAS perlu memperbetulkan rumahtangganya. Banyak kayu-kayu buruk rupanya sudah berlapuk dan bercendawan duduk dalam bahtera PAS yang bakal memberi mudarat buatnya dalam mengejar cita-cita mendaulatkan Islam.
Ahli-ahli PAS berhak mengetahui apa yang sebenarnya berlaku, sebagaimana pihak tertentu yang sebelum ini telah menelanjangkan apa yang dikatakan UG Umno-PAS pasca PRU2008, yang lagu sumbangnya masih dimainkan MSO itu.

Saya sebagaimana saya percaya orang lain semua mahu tahu apa sebenarnya yang berlaku.
Boleh tolong beritahu?

Atau barangkali perlu ada penyerahan memo yang baru kepada Pejabat Agung?

No comments: