Thursday, February 19, 2015

Unity Government 2013: Berkatalah yang benar (19/2/15)


Terlalu lama dah Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang menjadi “kambing hitam” di atas apa yang dikatakan “Kerajaan Perpaduan” atau UG pasca PRU 2008 dahulu. Macam-macam yang buruk-buruk, cemuhan, fitnah, maki hamun dihamburkan pada Presiden PAS bukan hanya dari rakan-rakan PR tetapi juga dari orang-orang PAS sendiri yang menggunakan isu itu sepenuh-penuhnya untuk menjatuhkan maruah dan kredibiliti Tuan Guru.
Namun Tuan Guru ternyata terus “hidup” dan istiqamah mengemudi bahtera besar PAS ini.

Dalam musim-musim pemilihan ini sekali lagi isu UG ini dimain-mainkan, guna untuk merampas jawatan Presiden parti dari Tuan Guru. Kononnya UG ini dahulu mahu merobohkan PR. Kononnya UG ini dahulu adalah bukti Tuan Guru dan ulamak PAS lebih cenderung berpeluk-pelukkan dengan Umno. Apa sahaja berkaitan UG dengan Umno dikira jijik dan kotor.
Dalam kesungguhan kerja-kerja jahat ini dimainkan, dengan takdir Allah swt terbongkar pula UG yang baru. Versi 2008 sekaligus menjadi “akademik” (Bahasa undang-undang) lantaran terpacul versi 2013. Kali ini UG nya bukan Umno-PAS tetapi kali ini UG nya Umno-PKR dan apabila ia hampir gagal dirangkul pula PAS sekali atas usaha orang-orang tertentu.

Saya mengulas pendedahan pengkritik dan penganalisa politik veteran Raja Petra Kamaruddin (RPK) melalui portalnya Malaysia Today berkenaan apa yang dikatakan UG versi 2013 ini.
Tambahan ada kalangan pimpinan PKR sendiri telah mengiakannya. Bahawa Datuk Seri Anwar dijanjikan jawatan TPM, bahawa PKR akan diberi 5 kerusi kabinet, yang ini bukan dari RPK tetapi terbit dari pengakuan Nurul Izzah dan Rafizi.

Saya mengambil minat pendedahan ini kerana saya merasakan jika UG 2008 digunakan semaksima mungkin untuk menyerang dan mencemuh Tuan Guru Presiden PAS, terbaru turut dinyanyikan oleh Penasihat DAP Lim Kit Siang http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/02/17/kit-siang-umno-pas-unity-govt-conspiracy-against-pakatan/
Apa istimewanya pula UG 2013 ini sehingga ia disorok dan dirahsiakan. Kalau UG2008 itu kotor dan jijik kenapa UG 2013 ini suci dan bersih?

Tidakkah ia membuktikan Datuk Seri Anwar dan PKR juga ada bekerja atas agenda yang hampir sama. Yang menurut RPK dalam postingnya, agendanya untuk menyelamatkan Anwar dan mewujudkan kerajaan campuran Umno-PKR (tanpa PAS dan DAP pada mulanya). Dan kemudiannya apabila hampir gagal diheret pula PAS untuk membentuk UG Umno-PKR-PAS.

Orang-orang dalam PAS yang dahulunya mencemuh Tuan Guru Presidennya sendiri, rupa-rupanya dalam pendedahan RPK ini menjadi tali-barut, dan turut terlibat.
Samada pendedahan RPK ini benar atau tidak ianya wajib diperjelaskan oleh mereka yang terlibat.

Ada yang menyatakan RPK ini penulis amatur yang separuh masak, ada yang mengtakan RPK ini lidah fitnah.
RPK yang saya kenal adalah seorang pejuang kebebasan yang tidak tunduk pada tekanan mana-mana pihak tak kiralah BN termasuklah PR. RPK ini salah seorang kolumnis Harakah sebelum meletusnya Reformasi Jalanan dahulu lagi. Beliau menyumbang kepada Harakah English Section bersama-sama saya ketika ada pemimpin PAS hari ini belum PAS pun lagi.

Namun samada benar atau tidak pendedahannya terserah lah.
Saya terpanggil mengulasnya kerana pimpinan kanan PKR hari ini pun mengakuinya tetapi dari versi yang berbeza. Cuma apabila RPK memberikan versinya ianya tampak lebih kemas teratur, masalahnya RPK membabitkan pemimpin PAS tertentu yang dakwanya turut terlibat.

Pemimpin itu Dr Syed Azman (AJK PAS Pusat) telah memberi respon (responnya turut dinaikkan RPK) terhadap apa yang dikatakannya fitnah RPK. Beliau menafikannya dengan versi berlainan, ada jumpa tetapi isu lain tidak ada kena-menegena dengan UG. Dan dipenghujung responnya beliau mengkritik RPK dan mereka yang sealiran RPK (agaknya termasuk saya) sebagai amatur dan separuh masak.
Menariknya tak berapa lama Dr Syed membuat penafian, RPK terus bangkit dan membuat lagi pnededahan. Saya rasakan RPK punya “peluru” yang lengkap kali ini, yang terlibat jangan tersalah langkah.

Terbaru RPK menyebut bahawa respon Dr Syed sesungguhnya membuktikan memang ada perjumpaan di London sebagaimana didakwanya. Di London ada Zahid Hamidi, ada Mustafa Ali dan ada SETPOL Presiden. Dan Dr Syed juga akui Hadi (Tuan Guru) walau berada di London tetapi tidak hadir.
Cuma kata Dr Syed perjumpaan itu bukan kerana agenda UG sebaliknya atas isu Palestin. (RPK atau Dr Syed yang berbohong?)

Kata RPK lagi:
Dr Syed Azman also did not talk about the role of Jusof Kalla in this whole thing, the Indonesian leader who played the role of middleman and who was later very angry with Anwar for violating the ‘agreement’. And what exactly was this ‘agreement’? Was the breakdown in the talks due to Anwar pushing for a Unity-Government while Prime Minister Najib Tun Razak only agreed to a ‘Konsensus Nasional’ and not to a Unity-Government?

(Dr Syed Azman tidak pula menyatakan peranan Jusof Kalla dalam hal ini, pemimpin Indonesia itu telah menjadi orang tengah, beliau (Jusof) kemudiannya berang dengan Anwar kerana memungkiri “perjanjian”. Apakah “perjanjian” itu sebenarnya? Adakah perundingan itu gagal kerana Anwar mendesak untuk membentuk UG sedangkan Perdana Menteri Najib Tun Razak Cuma bersetuju membentuk “Konsensus Nasional” bukannya UG?)
Pendedahan terbaru RPK boleh diikuti di

Yang menarik dalam pendedahan kali ini Dr Syed menafikan ada perundingan UG di London sedangkan menurut RPK sebulan selepas mesyuarat London itu iaitu pada 30 Januari 2014, Zulkiflee Sulong bekas Ketua Pengarang HARAKAH sendiri telah menulis dalam portal berita TMI laporan bertajuk:

Kerajaan perpaduan’ Najib: Jangkaan presiden PAS benar belaka
Antara lain Zul menyebut:

Namun, apabila wakil perdana menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mahu menemuinya untuk membincangkan versi baru gagasan ini iaitu “Rekonsiliasi Nasional” di London awal bulan ini, Abdul Hadi tidak mahu menyertainya. Beliau hanya menghantar Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Setiausaha Politiknya, Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar untuk bertemu Zahid walaupun ketika itu beliau sudah berada di London.

Bermakna Zul mengakui ada pertemuan di London (Zul setahu saya akrab dengan Dr Syed) dan agenda pertemuan adalah membincangkan versi baru gagasan ini iaitu “Rekonsiliasi Nasional” sedangkan Dr Syed menolak sama-sekali pertemuan atas isu lain selain Palestin.
Kalau RPK menurut Dr Syed membikin fitnah takkan TMI dan Zul Sulong (yang akrab dengan Dr Syed)pun sama?

Cuma kalau kita perhatikan artikel Zul itu tiada nama Dr Syed yang disebut sedangkan dari versi Dr Syed beliau dan Saifuddin Nasution hadir tetapi sekadar membincangkan isu Palestin.
Lalu apa sebenarnya yang berlaku di London? Dan sebelum London?

Bagi saya jika Hadi (Tuan Guru Presiden PAS) diperkatakan macam-macam, diserang hingga hari ini kerana kononnya mencetuskan UG Umno-PAS 2008, mengapa pula dalam UG 2013 ini yang Anwar dikatakan akan dilantik sebagai TPM kerajaan UG Umno-PKR selain 5 menteri kabinet buat PKR, tiada siapa berani ungkit apalagi mengkritik?
Kenapa umpamanya UG 2008 Lim Kit Siang anggap sebagai satu konspirasi terhadap Pakatan Rakyat, tetapi UG 2013 yang lebih terbaru Kit Siang bisu seribu bahasa?
Kenapa rakyat yang mengundi calon-calon Pakatan Rakyat dalam PRU ke 13 lalu langsung tidak diberitahu atau dimaklum tentang UG 2013 ini?

Sudah tiba masanya untuk semua pihak berterus-terang dan jujur pada rakyat dan parti masing-masing.

Tidakkah anda seperti saya, mahu mengetahui apa sebenarnya yang berlaku?

 

2 comments:

Anonymous said...

Yes...we rakyat need to know...the viruses in Pas must be removed and neutralized...keep on writing...it seems that almost all pro Pas bloggers are in sync with Dap Pkr propaganda machine ..and most ustaz who claimed that they are pro ulama are just too quiet and seems 'lembik' in my opinion.... time to change that.
Abu luqman al semenyih

Nas said...

Jazakallah Tuan Roslan.

Keep on writing this kind of this kind of revelation. I'm among the rakyat who are keen to know the truth!