Monday, February 23, 2015

Resolusi Multaqa Ulamak disanjung mereka yang tulen (23/2/15)


PAS bukan hari ini baru bertapak di persada politik Malaysia.
Ia ditubuhkan oleh para alim ulamak pada tahun 1951, jauh sebelum Negara mencapai kemerdekaan dengan matlamat mahu memperjuangkan Islam dan mendaulatkan Islam sebagai satu cari hidup bermasyarakat dan bernegara di tanah bertuah ini (setelah Hizbul Muslimin terdahulu diharamkan British).

Tidak ada parti politik yang memperjuangkan matlamat keagamaan seperti itu kecuali PAS yang masih segar berdiri hidup walaupun usianya telah melewati 60 tahun.  
Kerana itu tidak seperti parti-parti politik lain di Malaysia, PAS menyuntik sepenuhnya cara dan kaedah Islam di dalam gerak kerja dan pentarbiyahan ahli-ahlinya. Kerana itu ramai menyertai PAS.

Para alim-ulamak lulusan pondok, madrasah dan univerisiti tempatan serta luar Negara telah menjadikan PAS wadah perjuangan demi menjejak dan menyusuri langkah politik Rasulullah dalam menegakkan sebuah masyarakat dan Negara yang diredhai Allah swt.
Sudah pastilah perjuangannya tidak mudah. Ahli-ahli PAS dari zaman awal penubuhannya sehinggalah kini telah mengorbankan harta benda, keringat, air mata dan malah darah untuk mengemudi perjuangan ini.

Hasil dari bimbingan para ulamak yang istiqamah dan komited itu, yang didukung oleh keyakinan dan semangat para ahli akar umbi, masyarakat hari ini kenal PAS dan kenal serta terdedah kepada kepimpinan dan perjuangan Islam.
Lantaran perjuangan Islamnya itu, tidak seperti parti-parti lain, dalam PAS golongan ulamaknya diberi kedudukan yang tinggi, dihormati dan disegani, kerana mereka inilah yang sejak dari dahulu telah memberikan pentafsiran, bimbingan, ilmu dan panduan ke arah menggalas perjuangan ini sehinggalah ke hari ini.

Ulamak PAS menterjemahkan Islam bukan hanya kepada ahli dan masyarakat malah ianya diterjemahklan secara hidup dalam akhlak, budi-pekerti, keperibadian dan kehidupan mereka.
Dari situlah masyarakat dapat melihat dan membedakan antara pemimpin biasa dan pemimpin yang benar-benar ikhlas berjuang untuk agamanya.

Ahli-ahli PAS sejak penubuhannya sehinggalah kini sentiasa berbangga dengan kehadiran para ulamak dalam PAS dan mereka diberikan tempat yang tinggi dalam hiraki parti.
Dari saat Almarhum Tuan Guru Hj Ahmad Tuan Hussin menjadi wakil pertama PAS di Dewan Perwakilan pertama sebelum Merdeka pada tahun 1955 sehinggalah kemudiannya PAS memerintah Kelantan, Terengganu dan kini menyerlah kehadirannya dalam masyakarat diseluruh Negara, para ulamklah yang banyak berperanan dan berkorban siang dan malam selain ahli-ahli lain yang bukan ulamak, yang professional, yang bukan professional dan bukan ulamak demi mencapai matlamat perjuangan PAS.

Tidak pernah tercetus masalah dalam PAS di dalam meletakkan para ulamak sebagai benteng utama PAS tambah-tambah dengan konsep Kepimpinan Ulamak, yang diperkenalkan untuk mengukuhkan lagi hakikat ini.
Kerana itu Multaqa Ulamak Se Malaysia II Sabtu lalu telah menerima resolusi 16 perkara, salah satunya:

“Wala’ dan ketaatan kepada ketua adalah wajib menurut al-Quran dan Sunnah. Punca kepada perpecahan ialah tiadanya wala’ dan ketaatan kepada ketua. Justeru, Multaqa Ulamak Semalaysia ll  menekankan tentang kewajipan setiap ahli untuk memberikan ketaatan kepada majlis syura ulamak dan presiden sebagai ketua syarie dalam PAS selagimana tidak bertentangan dengan nas Al-Quran dan As Sunnah. Ahli diperingatkan agar tidak melanggar baiah yang telah diikat antara dirinya dan Allah. Sekiranya berlaku pelanggaran maka ia dikira sebagai pengkhianatan kepada parti”.
Bagi ahli-ahli PAS tulen, nasihat dari Multaqa Ulamak ini sesuatu yang mudah diterima  dan akan tersemat dalam hati kerana perjuangan besar ini menuntut agar parti sentiasa diperkasa dengan kekuatan Islam, dan sebarang usaha pengkhianatan mestilah ditentang.

Kerana ia parti berteraskan agama, matlamat perjuangan PAS tidak terbatas pada habuan dunia semata-mata tetapi mengejar janji Allah yang lebih besar di hari yang kekal abadi nanti, inilah perbezaan besar yang memisahkan PAS dengan parti-parti lain, dan inilah yang diyakini penuh oleh para ahli akar umbinya dari dulu sewaktu mula-mula susah menegakkan panji-panjinya sehinggalah kini.
Ahli yang istiqamah, tak kiralah samada ia petani di bendang atau di ladang atau nelayan di laut atau buruh ataupun pemimpin bertaraf tertinggi, siapa pun ia, menerima bukan satu tapi kesemua resolusi Multaqa ini. Bagi mereka ini adalah sesuatu yang biasa kerana PAS berjuang untuk Islam.

Yang luar biasa adalah mereka yang marah, kecewa apalagi menolak resolusi ini tidak kiralah ia berada di celah bendang atau ladang, di samudera di kilang atau apa industri, di bilik berhawa dingin.  
PAS mahu Islam dan PAS perlukan para ulamak sebagai teraju, samada disedari atau tidak mereka yang tidak senang barangkali berada dalam bahtera yang salah.

YB Ustaz Idris Ahmad dalam satu tulisannya yang panjang lebar berkenaan ulamak dan ciri-cirinya telah memetik huraian Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin bin Abdullah al Ajiri, yang telah dimuatkan di dalam Takhrij wa ta’liq oleh Sopin Nur Marbu Banjari al Makki, 1996:13) yag berbunyi:
“Ulamak adalah petunjuk kepada hamba dan menara petunjuk kepada sebuah Negara, dan teras ummah dan sumber hikmah, mereka adalah kemarahan syaitan dengan mereka menghidupkan hati ahli kebenaran dan mematikan hati penyeleweng. Perumpamaan mereka di bumi seperti bintang di langit yang memberi penunjuk kepada orang di lautan dan daratan. Apabila bintang terpadam maka ia boleh mengeliru perjalanan…..”

Semoga Allah swt terus melahirkan dan memperkasakan ulamak pewaris Nabi di dalam PAS

No comments: