Monday, February 23, 2015

Mat Sabu lancar "counter offensive" terhadap Presiden PAS (23/2/15)



Telah viral video yang dikatakan mengandungi audio Timbalan Presiden PAS, Muhammad Sabu yang mengkritik Presiden PAS dan kepimpinan ulamak.
Dalam video itu Muhammad menyeru diadakan “counter offensive” bagi menghadapi pengaruh Presiden PAS. Beliau menegaskan perlu digerakkan dalam sebulan dua ini inisiatif untuk menemui kepimpinan kawasan yang kemungkinan menjadi perwakilan dalam Muktamar PAS nanti. Beliau mengakui telah temui YDP PAS Tanjong karang dan Sg Besar di Selangor.

“Counter offensive” itu perlu kerana secara ringkasnya menurut Muhammad, “mereka” (golongan ulamak di belakang Presiden) sedang mendahului (dalam pemilihan Muktamar nanti).
Jika sahih lah rakaman ini maka benarlah bahawa puak-puak tertentu sedang aktif menjalankan gerak-kerja bagi menumbangkan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang sebagai Presiden PAS. Dan inisiatif “rampasan kuasa” melalui Muktamar nanti diterajui Timbalan Presiden sendiri.

Bagi saya jika benar, tidak ada masalah.

Keluarlah secara terbuka, bahawa kami memang sedang melobi untuk menjatuhkan Tuan Guru dan mereka yang bersamanya. Kami mahu naikkan pemimpin yang serupa dengan kami.
“No problem”

Cumanya jika benar, Muhammad dan kuncu-kuncunya perlu insaf bahawa kita semua berada dalam PAS, dan PAS adalah sebuah gerakan Islam. Kita punya adab dan displin Islam yang perlu dipatuhi.
Kempenlah menonjolkan diri dan kehebatan anda, tetapi jangan menyerang lawan.

Menggunakan perkataan …..”Presiden ulamak yang maksum” itu satu tuduhan jahat dan liar yang tidak layak bagi seorang Timbalan Presiden.
Isytiharlah secara terbuka keinginan Muhammad untuk merebut jawatan Presiden PAS. Barangkali boleh isytihar juga siapa calon Timbalan, Naib-naib dan AJK.

Tak perlu kita berselindung-selindung lagi.
Tak perlulah guna NGO, guna alat dan medium lain. Keluarlah secara berdepan dan terhormat.

PAS mengamalkan demokrasi dalam pemilihan pimpinannya, cuma ia punya adab dan displin Islam yang perlu dipatuhi.
Kami dalam gerakan Islam ini diajar untuk memilih pemimpin yang terbaik dari yang baik-baik. Insyallah ahli-ahli PAS khasnya para perwakilan faham, bijak dan matang dalam membuat pemilihan dalam menilai antara mana yang kaca dan mana yang permata.

Jika tidak benar nafikan, jika benar isytiharlah secara gentleman.

 

No comments: