Wednesday, February 11, 2015

Apa jadi kes pengkhianat dalam PAS? (11/2/15)


Kisah Anwar Ibrahim kembali ke penjara mendapat liputan menyeleruh media. Seluruh rakyat Malaysia rata-rata simpati atas nasib yang menimpa Ketua Pembangkang itu dan keperitan yang terpaksa ditanggung keluarganya.
Padatnya liputan berita berkenaan sehingga seakan menggerhanai kes pendedahan pengkhianat dalam PAS.

Apa yang didedahkan tempuh hari oleh Ketua Pemuda PAS Kuantan adalah sesuatu yang serius dan berat. Ianya perlukan tindakan segera kerana jika ada asas kebenarnnya, maka PAS telah digodam dari dalam sebegitu rupa demi mahu merebahkan Presiden dan Kepimpinan Ulamak yang disepakati oleh keseluruhan akar-umbinya.
Tindakan sabotaj itu didakwa dijuarai oleh pimpinan kanan parti.

Tidak pernah berlaku dalam sejarah PAS angkara sebegini rupa. Pihak yang berwajib tidak boleh memandang remeh perkara ini, kerana jika benar maka ianya sesuatu yang amat malang bagi parti dan ahli-ahlinya.
Atau adakah kita menganggap pendedahan Ketua Pemuda Kuantan itu sebagai satu tohmahan dan fitnah?

Sudahkah penyiasatan dilakukan?
Pihak yang mendedah dan pihak yang didedah perlu disiasat sehalus-halusnya.

Dalam tempuh penyiasatan, kedua-dua pihak perlu dirihatkan. Kita mahu menjuarai keadilan Islam, yakni keadilan sebenar, tetapi jangan pula kita nanti dilihat lebih teruk dari mereka yang kita tuduh.
Jangan pula kita yang menjadi “selective prosecutor” (pendakwa yang memilih), kerana yang menuduh orang kecil, yang dituduh orang besar, maka kita sepikan sahaja.
Sesungguhnya imej PAS telah tercalar dengan pertuduhan ini.

Demi menyelamatkan gerakan Islam yang tercinta ini, maka sesuatu yang segera dan berkesan perlu dilaksanakan.
Saya yakin dan percaya ahli-ahli dan pendukung PAS di luar sana tertunggu-tunggu akan tindakan oleh pimpinan parti. Jangan hampakan mereka yang merupakan akar umbi dan tenaga kekuatan kita.

Semoga kebenaran terserlah dan kebatilan dihapuskan.

 

No comments: