Thursday, December 25, 2014

Ya Allah selamatkan saudara-saudara kami (25/12/14)

Menurut angka terkini dari The Staronline jumlah mereka yang telah dipindahkan ke pusat-pusat perlindungan banjir setakat jam 9 pagi ini telah mencecah 90,250 orang iaitu 32,343, di Kelantan Terengganu (28,991), Pahang (24,316), Perak (4,335) dan Perlis (265).

Angka ini disahkan sebagai bilangan terbesar dalam sejarah banjir di Negara ini dan malangnya ia dijangka terus meningkat apabila Kota Bharu dijangka terus diasak dengan air yang dijangka terus meningkat setelah Sungai Kelantan melimpahi tebingnya sejak semalam.
Mengambil kira bencana yang malang ini yang melumpuhkan sebahagian besar negeri-negeri di Malaysia, saya bersetuju dengan gesaan Ahli MT Umno yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim, agar Putrajaya membatalkan sambutan ambang Tahun Baru 2015 dan sebaliknya menggantikannya dengan majlis-majlis keagamaan dan solat hajat.

Memang disaat gawat seumpama ini seluruh rakyat Malaysia perlulah bersatu bersimpati dan menghulurkan bantuan pada warga kita yang ditimpa malang itu.
Saya turut mengesyorkan agar kerajaan Negeri Selangor juga membatalkan Sambutan Ambang Tahun Baru 2015 yang dicadangkan di Shah Alam dan turut digantikan dengan majlis keagamaan dan solat hajat. Begitu juga diharapkan dengan negeri-negeri lain seluruh Malaysia.

Dalam pada itu berita dari Washington Post yang melaporkan PM Najib Tun Razak sedang bersantai bermain golf dengan Presiden Obama di Hawaii sangatlah dikesali.  http://www.washingtonpost.com/blogs/post-politics/wp/2014/12/24/in-hawaii-obama-golfs-with-malaysian-prime-minister-najib-razak/
Disaat Negara dirundung malang dan ratusan ribu rakyat malah mungkin telah mencecah jutaan keresahan, kebimbangan, ketakutan dilanda bencana banjir terbesar dalam sejarah Negara ini, Perdana Menteri tergamak bersantai-santai di padang golf ribuan batu jauh dari tanahair. Lebih malang lagi rakyat pengundinya di Parlimen Pekan turut terjejas!

Mungkin Datuk Irmohizam boleh membangkitkan perkara ini dalam mesyuarat MT Umno akan datang.
Sementara itu teruslah menghulurkan bantuan dan berdoa semoga penderitaan saudara-saudara dan sahabat-sahabat kita di sana segera diringankan dan selesai.

No comments: