Wednesday, December 10, 2014

Terengganu turut jejakKelantan (10/12/14)

Amar makruf nahi mungkar bermula dari pihak yang berkuasa. Tidak kiralah siapa yang berkuasa, tanggungjawab itu terletak atas kepala bahu mereka.

Dalam Dewan Undangan Negeri semalam, ADUN PAS Teluk Pasu, Ustaz Ridzuan Hashim (bekas Imam Masjid Darul Ehsan Subang Jaya) membangkitkan rungutan masyarakat tentang kehadiran ramai remaja yang melepak di pusat-pusat membeli-belah diwaktu solat Jumaat dikerjakan.
Akhbar The Star hari ini (muka 10) memetik YB berkenaan sebagai berkata:

“I hope the Terengganu government can emulate Kelantan by closing the malls for a few hours for the Friday prayers”
(Saya berharap kerajaan Terengganu akan mencontohi Kelantan yang menutup pusat-pusat membeli-belah buat beberapa jam untuk (memberi laluan) solat Jumaat)

Menteri Besar Datuk Ahmad Razif terus menjelaskan bahawa keputusan telah dibuat oleh EXCO kerajaan negeri minggu lepas bahawa semua pusat-pusat membeli-belah di Terengganu akan ditutup selama 2 jam bermula 12.30 tengahari, setiap Jumaat bermula I Januari 2015.
Terus Ustaz Ridzuan menyatakan:

“If that is the case, I congratulate the Trengganu government on this decision”
(Jika yang demikian saya mengucapkan tahniah kepada kerajaan Terengganu atas keputusdan itu)

Tiada siapa yang perlu ambil kredit di sini. Yang penting tugas amar makruf nahi mungkar telah dilaksana. ADUN PAS membangkitkannya atas tanggungjawab ini memandangkan PAS punya suara dalam Dewan dan kerajaan Terengganu pula, selaku kerajaan memikul tanggungjawab menguat-kuasa. MB umumkan ianya akan dikuatkuasa bermula 1 Januari ini, maka lepaslah tanggungjawab masing-masing.
Kerajaan Kelantan yang pertama melaksanakannya. Ini diikuti Terengganu. Sewajarnya begitulah kerajaan negeri-negeir lain memandangkan bidangkuasa agama merupakan bidangkuasa negeri. Sebagai umat Islam kita mahu lihat tindakan yang sama diambil oleh kerajaan negeri-negeri lain. Jangan politikkan isu ini, ia isu agama dan perlu dilaksanakan oleh semua.

Syabas YB Ustaz Ridzuan dan PAS Terengganu dan syabas kerajaan negeri Terengganu.

No comments: